wat voor rijbakverlichting raden jullie mij aan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tjarda_auke1

wat voor rijbakverlichting raden jullie mij aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 21:44

Voor mijn rijbak van ongeveer 16x34 zoek ik nog geschikte verlichting, een lange zijde grenst aan de buren hun tuin,1 korte zijde ligt achter onze boederij en de andere twee zijdes grenzen asn ons land, op de boerderij hangt wel een grote lamp maar deze verlicht meer de parkeerplaats tussrn huis en bak in als dat er nog wat op de bak schijnt.

dus ik wou graag wat tips kwa:

*aantal lampen
*hoe de lampen plaatsen zonder dst buurman erg verblind word
*hoogte van de lamp (armatuur)
*welk type lamp
* eventueel wat het ongeveer kost.

ik heb wel veel tweedehands lantaarnpalen gezien maar de meeste daarvan zijn 12 meter lang en dus niet te vervoeren....

iemand tips?

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:02

Ik kan je helaas ook niet verder helpen, ben wel erg benieuwd omdat ik ook op zoek ben naar verlichting...

tjarda_auke1

Re: wat voor rijbakverlichting raden jullie mij aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 11:27

Heb tussen de bak en het land in op twee plekken stroomaansluitingen op de lange zijde dus hoop dat het met twee goede lampen zou willen...maar dan zou ik niet weten welke hoogte ik moet nemen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:20

Lantaarnpalen zijn prima te vervoeren :j
Wij hebben er vorig jaar twee opgehaald, en hebben ze gewoon met een haakse slijper in enkele stukken gezaagd. Naar huis gebracht, en weer netjes aan elkaar gelast. Was in een uurtje klaar :j
Ik raad die ook aan mbt eventuele overlast van je buren. Van die bouwlamp achtige lampen zijn zo ontzettend fel, daar ga je geen vrienden mee maken in de buurt als er huizen dichtbij staan.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:23

Moet je voor lantaarnpalen geen vergunning hebben?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:24

Let er met lantaarnpalen wel op of je ze mag plaatsen van je gemeente. Een pensionstal hier in de buurt heeft hu hoge palen moeten vervangen voor lagere, omdat het te hoog was en daardoor teveel lichtoverlast gaf.

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 14:42

Mag hier wel verlichting plaatsen van de gemeente, en mijn bak zit ongeveer 60 meter bij onze buurman zn huis vandaan.

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 14:43

Lowara schreef:
Lantaarnpalen zijn prima te vervoeren :j
Wij hebben er vorig jaar twee opgehaald, en hebben ze gewoon met een haakse slijper in enkele stukken gezaagd. Naar huis gebracht, en weer netjes aan elkaar gelast. Was in een uurtje klaar :j
Ik raad die ook aan mbt eventuele overlast van je buren. Van die bouwlamp achtige lampen zijn zo ontzettend fel, daar ga je geen vrienden mee maken in de buurt als er huizen dichtbij staan.

Hoeveel heb je op je bak neergezet en van welke lengte? Heb je de orginele lampen erin gelaten of vervangen voor gasontladingslampen?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:48

Wij hebben er twee staan ( geloof 2 meter afgehakt aan de onderkant) bij de C en bij de A.
Wij hebben er wel sterke lampen opstaan, en is ruim voldoende voor onze 20 bij 60 baan :j
Qua vergunning moet je vooral letten op lichtvervuiling omgeving, en idd hoogte, lampen worden bij ons in de gemeente ieder geval ingedeeld onder bijgebouwen :+

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:54

Bij ons op een lange zijde van 60 meter drie lantaarnpalen neergezet. Bocht met lamp is eraf geslepen. Aan de palen hebben we gasontladingslampen (aangeschaft bij Van Leth licht en lucht) gehangen. Ruim voldoende licht. Om te voorkomen dat ze overlast veroorzaken bij je buurman, zou ik ze aan de zijde van je buurman ophangen (lampen schijnen dan van hun af).

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 18:38

liberia schreef:
Bij ons op een lange zijde van 60 meter drie lantaarnpalen neergezet. Bocht met lamp is eraf geslepen. Aan de palen hebben we gasontladingslampen (aangeschaft bij Van Leth licht en lucht) gehangen. Ruim voldoende licht. Om te voorkomen dat ze overlast veroorzaken bij je buurman, zou ik ze aan de zijde van je buurman ophangen (lampen schijnen dan van hun af).

Heb je lantaarnpalen van 12 of 7 meter erin?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:15

In onze 20 x 60 bak hangen op 6 meter hoogte 400 wat gas ontlading lampen.
3 op de lange zijde.
Voor 20 x 40 zijn 2 lampen voldoende.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:24

Je kunt ook lampen nemen die bevestigd worden aan de bakrand, zodat de buren er sowieso geen last van hebben.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:10

Heb je lantaarnpalen van 12 of 7 meter erin?[/quote]

Lantaarnpalen zijn 9 meter en zitten 2 meter in de grond.

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 21:06

[quote="Talonius"]Je kunt ook lampen nemen die bevestigd worden aan de bakrand, zodat de buren er sowieso geen last van hebben.[/quote verblind je jezelf dan niet? En ik heb kunstof palen van ongv 8 cm doorsnede verder is de bak afgezet met lint dus word ook beetje lastig ]

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:36

gasontladingslampen :j lijkt een beetje op een grote bouwlamp.

ik heb er een, dat is genoeg om zelf te rijden. voor les is het net te weinig, maar dat komt ook omdat hij op een niet zo logische plek zit (gevel van de stal) zodat ik geen vergunning nodig heb van de gemeente.

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:12

ik heb 2 gasontladingslampen op een lantaarnpaal ideaal licht
... wist niet dat je daar vergunning voor nodig had in sommige gemeentes hahaha er is nog niemand op de dam geweest en staan er al jaar of 2.5,3

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:29

Officieel zijn bouwlampen niet bedoelt om dag en nacht buiten te hebben en zijn ook niet echt vocht / waterdicht.

Ik heb ook bouwlampen hangen, maar wil ze één dezer dagen vervangen voor goede kwaliteit ledlampen. Deze vreten veel minder stroom.

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 17:03

myk_en_shant schreef:
Officieel zijn bouwlampen niet bedoelt om dag en nacht buiten te hebben en zijn ook niet echt vocht / waterdicht.

Ik heb ook bouwlampen hangen, maar wil ze één dezer dagen vervangen voor goede kwaliteit ledlampen. Deze vreten veel minder stroom.

Led lijkt me ook wel mooi maar komt daar net zoveel licht af als een gasontladingslamp?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:22

Ik heb gehoord dat je nu wel lampen hebt met veel licht.
Moet nog effe op onderzoek uit, desnoods een extra lamp plaatsen, is altijd nog goedkoper dan een bouwlamp.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:25

zowiezo is licht vanuit twee punten\hoeken\richtingen belangrijk om diepte te zien voor de paarden en echt heel veel comfortabeler dan eenzijdig licht. Voor een longeercirkeltje ofzo kan het nog wel maar het is dan ook flink turen ook voor jezelf.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 14:09

een gasontladingslamp is ook geen gewone bouwlamp en kan prima buiten hangen :j ze zijn gewoon waterdicht.

je schijnt inderdaad ook al led te hebben voor paardenbakken. ik heb er geen ervaring mee, maar de led ontwikkeling gaat heel snel, dus het kan best zijn dat die al prima zijn en voldoende licht geven.

je mag inderdaad niet zomaar bakverlichting bij je rijbak zetten. gevelverlichting mag wel, dus vandaar dat ik voor safe ben gegaan. ik rij ook niet veel in de avonduren, dus voor mij is het niet zo erg dat ik een paar donkere hoeken hebben doordat mijn lamp niet ideaal hangt.

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 14:26

Ik zit nu te twijfelen of ik niet beter de lamp aan de gevel van de boederij lan vervangen voor een dikke gasontladingslamp en een op het dak van de stal zet....dan heb ik het niet ideaal maar dan komen er in elk geval nooit problemen over de masten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:32

Wij hebben sinds kort twee led bouwlampen. Zijn maar 70 watt, hangen beiden aan dezelfde korte zijde (eentje aan het huis, en eentje aan de schuur) en geven zát licht :j