Shetlanders dag en nacht buiten nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

steefian

Shetlanders dag en nacht buiten nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 14:56

Hi allemaal.

Ik heb even een vraagje en jullie meningen nodig.
ik ben in het bezit van een shetlandruin die in principe dag en nacht buiten staat met mogelijkheid tot schuilen in een schapenstal.

nu kwam mijn stalbaas met de mededeling dat hij van dat stukje afmoet ivm zijn schapen die moeten lammeren en dat ze het stuk opnieuw gaan zaaien.
Ik heb de mogelijk om hem op mijn eigen stuk te zetten(veengrond), daar staat een trailet op om te kunnen schuilen als hij daar behoefte Aan heeft.
Hij krijgt iedere dag een flinke bult aan hooi en af en toe een beetje slobber.
alleen word het land erg nat als het zo hard/blijft regenen.
wel goede droge stukken ertussen en de rest word prut.

vinden jullie dat dit kan of moet ik wat beters zoeken?
pony staat trouwens niet alleen voor k daar commentaar op krijg.

brand los.
Bedankt en groetjes

Irma_Maandag

Re: Shetlanders dag en nacht buiten nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:58

Klinkt als prima toch? Hij kan schuilen en krijgt "brandstof", verder zijn shetlanders in principe winterhard....

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:00

die van ons staan ook gewoon dag en nacht in de weide, alleen bij de schuilstal is een beetje modder verder niet. ik vind dat het wel kan opzich. maar als het te word zou ik toch wat anders gaan zoeken

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:01

ik hoop dat hij niet alleen staat

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 15:02

Bedankt voor je antwoord irma.
k wilde het voor de zekerheid even navragen wat bokt ervan vind :) ivm dat het soms zo lekker nat kan zijn.
hij krijgt brandstof zat haha.

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 15:02

Yarra. K zou even goed lezen

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:03

Mocht de grond wel te nat worden kun je ook verder gaan zoeken. Ik denk dat het wel gaat lukken.

Yarrah, ze heeft toch al gemeld dat de pony niet alleen staat.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:03

Kan heel prima, en met dit weer zou ik voorzichtig zijn met bijvoeren ivm fructaan in het gras.

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 15:05

@claudia, oke bedankt voor je antwoord. K ben dus niet de enige waarvan hij 24/7 buiten staat.:)
De planning is wel om een stuk aan de trailer bij te bouwen en te betegelen. Alleen weet k niet of dat op een weiland houd.
want anders komt hij op stal en dat vind ik ook zo sneu voor m.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:09

Veengrond... tsja dat wordt al snel blubber met veel neerslag, maar je schrijft dat er een trailer op staat?
Als je de klep openzet en tussenscchot e.d. weghaalt, klep en vloer bestrooit met lekker droog stro kan er toch ook prima in geschuild worden?
Staat er 1 ander maatje bij? Is dat ook een Shet?

Het schoonhouden van de trailer/stro verversen kan een vervelende klus zijn als de paardjes de blub mee naar binnen lopen (soms mesten ze er ook in), als je met een (volle) kruiwagen door de modder moet, dus de trailer niet te ver van hek ogf afrastering zetten. Zet je de open trailer en vlak naast op een strategische plek dan kun je de krui buiten het veld laten staan en de vieze stro/mest over de rand in de krui gooien. Om die reden ook de waterkuip/voorziening dicht langs de heining plaatsen.

Verder zie ik niet echt een probleem als de Shet (en de andere(en) maar een schone droge plek heeft om op te staan of liggen.
Het zou wel een probleem kunnen zijn als er veel andere paardjes of ponies bij in lopen.

Is het overigens niet te doen een eenvoudig schuilhok/afdak op palen o.i.d. op je eigen veengrond te plaatsen of mag dat daar niet?

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 15:09

@hopke, dat zou indd ook wel mogelijk kunnen zijn maar k wil hem niet zo vaak verplaatsen.

@ turdus, het is een shetland weitje met heeeeeel weinig gras(meer blubber en kaal) op het afgezette stukje :) hij kan niet bij het volle stuk komen. Dus daarom zal hij hooi krijgen. Ook weer niet zoveel dat ie straks niet meer kan lopen hahah

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:11

Komt wel in orde hoor... Lees de site van Paard Natuurlijk maar eens door als je informatie nodig hebt. :)
Veel gelijkgestemden daar.

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 15:12

terpentijn, de trailer is haast volledig omgebouwd tot een stalletje:) voerbak hangt erin en staat een waterbak bij. 1, 5 paardstrailer is toch wel ruim genoeg?
oh mn vlas met stro gooi ik gewoon mn andere land op om uit te rijden voor mooie grasjes:). Er staat er nu 1 bij, ook een shet maar mn nichtje wil dr pony((shet) er ook bij zetten. Stuk is ruim 3.5 hectare.
dus zou indd nog wel een stalletje neer kunnen zetten.... op wielen haha. Wr mogen eigenlijk niet bouwen maar als er niks staat is het ook weer niet goed.
Laatst bijgewerkt door steefian op 03-02-14 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:13

terpentijn schreef:
Veengrond... tsja dat wordt al snel blubber met veel neerslag,

ook mijn gedachte

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:16

bij ons is het ook een al en al veen. wat je zei van dat betegelen vind ik een goeie:) hebben wij ook hoor voor de stal en stukje betegelt, ik zou gewoon eerst de modder weghalen tot je op een droog stukje komt en daar gaan betegelen anders zakt het zo weg haha

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 15:17

Superwoman, daarom heb k dit topic geplaatst om te kijken hoe andere er over denken. Leuk hoor eigen land.. haha maar laat t nu net veengrond zijn :(
vind t ook zielig als hij continu met natte voetjes staat

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:18

Kan prima hij heeft gezeldschap en zolang hij een droog plekje heeft is er niks aan de hand.
Bij mij het zelfde als het nat weer is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:24

steefian schreef:
Superwoman, daarom heb k dit topic geplaatst om te kijken hoe andere er over denken. Leuk hoor eigen land.. haha maar laat t nu net veengrond zijn :(
vind t ook zielig als hij continu met natte voetjes staat

dat zit er dan dik in als er veel regen gaat vallen.
Hier ook. Alleen wij hebben wel een stuk gedraineerd met zand en een stuk bestraat (betonplaten) in en om het schuilhok. De rest van de wei is idd een blubberzooi, maar daar hoeven ze niet (over/door)heen bij ons.

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 15:27

Ja bij mij is het inderdaad ook gedraineerd. Alleen lijkt het soms niet te werken haha. Ook pas doorgespoten dus tijd voor de zomer haha.. Dan ga k vh weekend is ff btainstormen wat k eraan ga doen om te zorgen dattie niet steeds in de zooi loopt. Zijn houtsnippers miss een idee om vooraan te gooien en ze daarop te houden. Volgens mij word dat helemaal pap zeker?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:31

Bij houtsnippers loopt het water er na een poos helemaal niet meer door. Je kunt het lang volhouden door steeds houtsnippers erop te gooien. maar hoe natter het is, hoe sneller de snippers verteren.

Drainage alleen helpt idd niet, daar moet goed zand overheen en geen "sliblaagje" - want dan kan het water gewoon niet weg.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:48

Aha, dacht ik al, dat je er niks officieel mag neerzetten (bouwen).
Dan zou 'k het risico niet nemen om vaste dingen om en aan die trailer te gaan bouwen.

Ik ken het probleem namelijk zeer goed (veengrond-mag er niks op bouwen), maar heb dit geregeld weten te omzeilen door er een paardentrailer op te zetten (zakt die bij jou niet weg in het natte veen dan, trouwens, anders eerst een soort verharde ondergrond maken, kan op verschillende manieren vlak bij de omheining). Mag ook het permanent OP je open land zetten van een open paardentrailer niet, is er nog een manier: de trailer net buiten de omheining zetten en de klep er in laten lopen (heining/stroomdraad zeer secuur laten aansluiten, want Shetten zijn geboren ontsnapmonstertjes...). Kunnen ze altijd er in en jij er makkelijk bij en trailer kan indien nodig snel weggereden worden.

Ik weet niet hoe groot dat stuk veengrond is, maar let wel op dat hoe meer Shetten daarin staan, hoe sneller de nog redelijke stukken ook vrij snel tot bagger vertrapt zullen worden. Met drie Shetten kun je ook nog bonje onderling krijgen bij de "ingang" van de trailer.

Ideaal zijn zulke improvisaties natuurlijk bepaald niet, maar Shetten horen bij voorkeur lekker buiten en niet op stal, i.m.o.
Zelf heb ik ook 2 Shetten aan huis, maar die hebben een hele grote altijd openstaande stal met verschillende uitkijk-bovendeuren en aansluitende paddock, welke laatste ook bij dagenlange neerslag of smelltsneeuw een drabbige ellende wordt... ze kunnen echter vrij kiezen of ze binnen of buiten of op het verhoogde strobed rondom de stal gaan staan.
Die staan dus niet op open land.

Het vergelijkbare probleem had ik eerder met m'n twee grote paarden die wel 24/7 year round open en bloot in de wei stonden, weliswaar 'swinters met waterdichte gevoerde (hals)dekens, maar mocht ook niks op gebouwd worden.
Toen verzonnen we dus de trailer, waar ze overigens voornamelijk bij gecombineerde weersomstandigheden van regen EN wind gebruik van maakten... voor (vries)kou hoef je je niet bezorgd te maken, het is eerder aanhoudende neerslag plus wind waar de dieren slecht tegen kunnen. Ze gingen dan overigens eerder uit de wind achter de trailer staan dan er in (iets dat dus niet kan als de trailer buiten de heining staat of niet strategisch op het land geplaatst wordt: regen e.d. komt vrijwel altijd met Westenwind, dus ze moeten er dan wel achter kunnen gaan staan).

Mijn ervaring is echter, dat paarden het doorgaans niet fijn vinden om "voor de schuil" IN een dichte trailer te gaan staan, omdat ze dan de rest van de omgeving niet meer kunnen overzien, waardoor ze dus eerder er naast aan de windvrije ant zullen gaan staan.
Ook kan je trailer er redelijk snel aan gaan (dus in dat geval: tweedehandsje die niet meer gebruikt hoeft te worden), een van mijn paarden is nogal een nieuwsierige sloophannes, die heeft dus in een paar dagen effectief de bekleding van de klep af gepeld en door de weide verspreid.... was een leuke klus om al die rotzooi weer bij elkaar te zoeken.... Tenslotte kan zo'n klep ook erg glad worden, wat met name bij ijzers heel link kan zijn (mijne zijn ijzerloos). Het is dus te allen tijde uitsluitend als nood-oplossing bij echt te bar en boos weer een mogelijkheid, maar in feite zou er gewoon een schuilhok/stal moeten zijn.

Maar zeker bij Shetten met een dikke wintervacht zou ik me daarover geen zorgen maken als ze te allen tijde ergens droog kunnen schuilen, dan maar een trailer.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:34

ik heb fotos gemaakt van hoe het er bij ons uitziet. kun je even een ideetje krijgen..
(let niet op de pony's want ze moeten overral met de neus bij staan)

Afbeelding

Afbeelding

Sunshine1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:13

Ik denk dat het goed te doen is.

love_toska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:07

Prima te doen toch? Shetlanders met zo'n lekker wintervacht kunnen veel hebben zonder er last van te krijgen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:19

Als je van plan bent om de trailer in de toekomst te blijven gebruiken voor het vervoer van dieren, zou ik deze constructie niet te lang gebruiken (alleen als tijdelijke noodvoorziening).
Een trailer is niet bedoeld om in een weiland geparkeerd te worden, en kan daar dus ook slecht tegen.