Mijn paard springt over omheining! nog mensen met zo een?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brainfail

Mijn paard springt over omheining! nog mensen met zo een?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 11:37

Hallo,

Heb even getwijfeld of ik dit topic wel moest openen...

Ik vroeg me af of er nog mensen zijn met paarden waar de omheining niet hoog genoeg voor is en er dus gwn lekker overheen springen als er buiten de wei iets interessanter is?

Ik heb sinds december een paard erbij en eerst bleef hij gewoon braaf op zijn stukje wei (waar hij samen met onze shet staat). maar toen de pony's + ander paard ontsnapt waren heeft meneer ontdekt dat over de omheining springen toch wel erg leuk is.... >;)
Toen stond de omheining nog op 1m dus meteen naar 1,30m verhoogt.
Maar helaas toen ik het avond eten voor de paarden aan het klaarmaken was stond meneer alweer achter me te kijken wanneer hij zijn eten mocht. |o

Nu staat hij op school en daar staat de omheining op 1,50 (en dat is een houten omheining met een stroomdraad boven) en de modder voor het hek zak je miss wel 10 cm in weg (heel zwaar om door te lopen dus).
Maar toen ik hem woensdag weer op wei had gezet en de paarden in de wei naast hem naar binnen werden ging hij heen en weer racen en hinneken, ik had er al een slecht gevoel bij en was even aan het kijken of hij het uit het hoofd hield om te springen.
Maar daar ging hij uit een drafje hup erover en weg was hij... gelukkig kon een leerkracht hem opvangen.

Ik dacht omdat mijn touw nog bij de wei lag en ik mijn poetskist nog uit mijn kast moest halen hem nog 2 min terug te zetten, hij galoppeerde terug de wei in en toen ik 3 meter verder was gelopen zag ik hem alweer naar het hek kijken... :x
En ja hoor hij zette een sloom sukkeldrafje in bijna stap en hup erover met 20cm overschot 8)7 .
Ik geloofde mijn eigen ogen niet.

Toen hij door een ander meisje was gevangen heb ik hem maar naar de poetsplaats gebracht om zijn benen af te spuiten en terug op stal te zetten.

Volgende keer als hij op wei gaat ga ik zorgen dat er paarden naast hem blijven en ze er samen (of hij eerst) eraf gaan in de hoop dat hij er dan niet over springt.

Pfff hij laat wel zien dat hij goed kan springen maar of ik hier nou zo blij mee moet zijn...

Ik vroeg me nu af of er meer mensen zijn met zoon geval op stal?
En hoe houden jullie je paard tss de hekken?

gr,

xxsalinaxx

Re: Mijn paard springt over omheining! nog mensen met zo een?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 11:42

Haha , tiss iederegeval een goede springer!
Op mijn vorige stal stond ik alleen maar samen met het paard van me vriendin. Als ik les had en de ruin naast de bak in de wei stond sprong hij ook over 1,50 om bij mijn paard te komen haha en zo is hij ook weleens de bak ingesprongen (die stond open dus kwam hij keihard op mij en mijn paard afgerend wij stonden een stukje voor de bak. Wij hebben er niks aan gedaan. Als mijn paard erbij stond deed hij het niet, en ik was maar enkele keren daar alleen dus meestal waren me vriendin en ik samen waardoor we samen de paarden deden! Succes :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 11:51

Sja, als ze het eenmaal doorhebben.
Mijn merrie wil ook wel eens op wandel gaan, ze weet haarfijn wanneer de stroom eraf is. We zien het haar niet doen maar er is nooit schade aan draad of haarzelf dus we vermoeden dat ze springt.
Mevrouw beslist zelf wel of het tijd is om om te weiden.
Verder dan de eerste pluk dik groen gras gaat ze niet.
Meestal is ze braaf en blijft ze binnen de juiste hekken, maar soms krijgt ze het dus in haar bol.
Momenteel volstaan grote baal hooi en beste vriendin om haar in het weiland te houden.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 11:56

YUP :Y)

ik heb ook zo'n geweldige springer.

wat bij mijn paard helpt is eens per maand haar aan de stroom zetten, en de omheining hier heb ik op 1.60 en met 3 draden.

maar heel enkel doet ze het nog wel eens, maar ze weet dat het niet mag :D

ik heb het ultieme uitbreekduo, de shet gaat er onderdoor en het paard springt er overheen :')

Ik zorg altijd voor dat als ze ontsnappen uit het weiland dat er rondom dat nog een omheining is, dus eigenlijk nooit zomaar op de weg ofzo kunnen komen.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:01

Jazeker, mijn merrie doet dit ook :j En het is echt niet leuk soms....

Die van mij doet het vooral als ze niet lang genoeg buiten staat, of te lang :P En ze heeft dit zelfs bij de hengstenhouder gedaan toen ze daar stond voor het insemineren, over een omheining van ruim 1,80m , dus ik probeer het niet eens meer omhoog te doen, die omheining van ons. Die is 1,40/1,50m hoog, de bak 1,60m en daar gaat ze ook doodleuk overheen als ze het zat is..

Lastig, ja... Maar goed, rekening mee houden. En inderdaad, zorgen voor gezelschap :) Die van mij staat nu samen met onze nieuwste merrie en nu doet ze het eigenlijk niet meer. Ze deed het ook weinig tot niet toen er direct in de weide naast haar een stel paarden stond :n

Dat is de enige manier hier om het op te lossen bij die van mij in ieder geval. Succes ermee ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:02

Martinedd schreef:

wat bij mijn paard helpt is eens per maand haar aan de stroom zetten, en de omheining hier heb ik op 1.60 en met 3 draden.

ik heb het ultieme uitbreekduo, de shet gaat er onderdoor en het paard springt er overheen :')

Ik zorg altijd voor dat als ze ontsnappen uit het weiland dat er rondom dat nog een omheining is, dus eigenlijk nooit zomaar op de weg ofzo kunnen komen.

Dan ben je ook mooi de zak! :')

TS, Ik zou hem inruilen voor een paard dat niet weet wat het woord springen inhoudt. :Y)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:02

Mijn ruintje anderhalf jaar geleden, toen hij schofthoogte van 1.45 had en eigenlijks net twee jaar was, sprong hij zo vanuit een rustig handgalopje over 1.20 draad heen en had nog ruimte over.

We waren toch al van plan om het draad te vervangen, er stond nog deels prikkeldraad vanwege de koeien die we toen nog hadden, maar die waren allemaal verkocht.
Ik heb de koeien verjaagd met mijn paarden( hihi).

De bovenste lint hebben we maar op ruim 1.40 gezet, tot nu toe blijft hij erachter.
Maar aangezien hij in anderhalf jaar zo tien cm gegroeid is, hoop ik dat hij zodra hij in het voorjaar weer het land op mag, er nog steeds achter blijft.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:03

Ik heb een tijdlang last gehad van een beuker ( oftewel, we stormen overal dwars doorheen) en was op een bepaald moment ook ten einde raad, want ze nam met regelmaat de gehele kudde mee los buiten de weide. Heb je al een dubbel draad geprobeerd? Dus op bv 1 meter van het hek ook stroomdraad zetten? ( of twee meter als je paard het als oxer ziet :+)
Dat heeft hier best goed geholpen, twee obstakels waren net teveel van het goede om het te proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:03

Had ook zo een paard, moest op de tijd werken, hij wist precies zijn tijden en moest daar rekening mee houden, anders stond hij ook achter mij....is twee bijna fout gegaan...alles ook extra hoog gemaakt, maar bv over de toegangs hek wei werd het dan....

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:44

Ik had/heb ook zo'n springer. Tot ongeveer anderhalf jaar terug knalde ie regelmatig over (en soms zelfs door) de omheining heen. Waarom? Geen idee, het gras zal wel groener geweest zijn aan de andere kant. :+
Doordat hij er elke keer door/overheen knalde was de omheining op veel plekken provisorisch gemaakt en dat kwam de geleiding niet ten goede, waardoor hij er niet veel respect voor had. Sinds anderhalf jaar is de omheining aangepakt, 3 dikke stroomdraden met de hoogste op 1.65 en een flinke dosis stroom erop en dat houdt hem goed binnen de wei. Wel moet er rekening gehouden worden met binnen zetten, dat hij niet als laatste gaat want dan geef ik geen garantie :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:48

Mijn pony heeft het geprobeerd, en toen is ze halverwege blijven hangen :+ sinds dien heeft ze het nooit meer gedaan gelukkig! en gelukkig was het in de bak en stond er geen stroom op ofzo :oo

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 13:01

KimD schreef:
Martinedd schreef:

Dan ben je ook mooi de zak! :')

TS, Ik zou hem inruilen voor een paard dat niet weet wat het woord springen inhoudt. :Y)

Haha voor de eventing heb ik helaas wel paarden nodig die WEL van springen houden. :D

Gelukkig ben ik dus niet alleen.
Mijn Shetlander was ook altijd een genie in ontsnappen maar nu is hij 20 en vind hij zichzelf volgensmij te oud ervoor. :P

Hij is ook handig genoeg om ervoor te zorgen dat hij het draad niet raakt.

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:03

Ik heb destijds gemerkt dat een welsch van 124 ook over 130 kan springen...
Is opgelost om hem in de hengsten weide tezetten..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:29

Geen hekken, maar sloten. Al onze weides zijn omgeven door sloten. En nee, daar is geen stoppen aan. Ze springt zelfs in de wei naar een ander stukje terwijl de dammen gewoon open staan.

Ze doet het niet altijd, maar ze houdt niet van veel andere paarden. Dus meestal als in de zomer alle paarden op het land staan... Tja, dan springt ze soms wel tig keer per dag ergens heen. De buren vinden het niet zo leuk. En vorige zomer heb ik d'r noodgedwongen steeds 's nachts op stal gehad.

Voor dit jaar moet ik echt nog een oplossing.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:33

Toen Bronski twee jaar was deed hij dit ook... We hadden een hek van 1,50 staan die ook nog eens een hele lading stroom eraan had hangen maar hij bleef er indd ook gewoon overheen springen. Wat nog best gevaarlijk was, want het was nou niet bepaald een hele lieve hengst toen... Hij is zelfs over mijn vaders auto heen gelopen. De politie vond hem een keer in het dorp, bij een groenteboer paprika's staan te vreten :+ oeps

Maar nu is hij 7 en heeft een hele kudde bij zich, dus hij doet het gewoon niet meer. Bij hem was het meer een kwestie dat hij toen alleen stond denk ik. Maar ja, daar heeft jouw paard dus geen last van...

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:37

Hier ook een springer: tot nu toe vrolijk en met gemak over 1m60. Mijn buitenste omheining is 1m80- 1m90 en daar gaat hij gelukkig niet over ;-)...

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:42

Mijn paard heeft dit ook gedaan. Net zo als het paard van TS. Vanuit een sukkeldrafje of zelfs vanuit stap zo hop het hek over.

Hij deed het omdat hij liever aan de andere kant wilde zijn.
De oplossing zit er dus in dat je moet zorgen dat hij liever in de wei wil zijn.

Bij mijn paard was dat door hem bij een merrie te zetten die hij erg leuk vond. Toen deed het probleem zich alleen nog voor als die merrie ging rijden en hij niet.

Nu staat hij in de wei met minstens nog twee paarden, als er eentje gaat rijden is er altijd nog die ander.
Het is ook minder geworden toen ik er zelf mee ben gaan springen.

Een ander punt wat bij ons gewerkt heeft is zo weinig mogelijk veranderen. Nu weet hij dat als zijn weidemaatje de wei uit gaat, die ook weer terug komt. Maar het kost tijd voordat ze dat beseffen.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:45

Dacht ook al dat ik de enigste was. Mijn paard heeft het pas ontdekt! Voelt zich weer helemaal top na behandeling van de osteopaat. Sprong eerst volkomen onverwachts de bak uit (gelukkig lint op zo'n 1.30mtr) en vd week over het draad in het land (kwam zo in de aangrenzende weide terecht waar ze meestal staat met d'r matties!). Lastig hoor, kan bij ons gelukkig weinig kwaad maar fijn vind ik het niet!