Hoe stal schoon houden met een hele erge viespeuk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EmmyJoycee

Hoe stal schoon houden met een hele erge viespeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 22:53

Hoi!

Ik sta sinds deze maand op een andere stalling, en we staan hier nu op vlas. Ze heeft altijd op stro gestaan, en toen was ze al vies maar dat was nog te doen. Nu hebben we de eerste dag er 3 pakken in gegooid, en toen een week later moest er alweer eentje bij. Nu hebben we elke week een nieuwe er in moeten gooien. Vorige week zaterdag stal leeggehaald, hij was helemaal nat en vies geen begin meer aan. En vandaag was hij alweer helemaal vies en nat, maar ik kan hem niet elke week leeg gaan halen en er 3 pakken ingooien.. Kost natuurlijk ook erg veel geld elke keer.. Nu hebben we sinds deze week er 3 stalmatten in liggen. Aangezien ze alles naar de hoeken en voren toe schopte en verder alleen op beton stond. Het blijft nu wel beter liggen maar ze blijft zo ontzettend nat.. Wie heeft er misschien een oplossing voor me zodat haar stal droger en netjes blijft? :)

RianneH

Re: Hoe stal schoon houden met een hele erge viespeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 22:58

Klinkt bijna of je ook een erg slechte kwaliteit van vlas hebt..

Ervaring leert dat het even duurt voor er een bodem ontstaat. Echt soppende deel haal je er wel uit, rest trek je weer recht. Als het paard veel binnen staat is 1 pak in de week zeker niet veel. Soms werkt het om na 3 dagen een half pak te doen en dan 4 dagen weer een half pak. Loopt ze veel door de stal?
Heb je hele dikke matten? Dan zou je ook die als voornaamste bodembedekking kunnen gebruiken en het vlas enkel voor het opnemen laten liggen. En dus iedere dag vers neer gooien.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:00

staat ze de hele dag op stal?Dan is het haast niet schoon te houden,zelfs niet met ieder uur de drollen er uit halen.

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 23:03

Ik heb alleen deze keuze aan vlas, rest van de paarden is namelijk wel gewoon erg schoon hier op stal. Ze komt elke dag ongeveer 4 uren per dag buiten. Ja loopt wel wat maar merk niet erg veel, alleen als ik kom ligt er veel aan de zijkanten en weinig in het midden. Ja zijn erg dikke matten, daar leg ik ook geen vlas meer neer en hierdoor blijft het vlas wel wat beter liggen.. Ik haal elke dag de poep eruit, en het erg natte. Het is inderdaad een idee om om de 3 dagen een half pak er in te gooien. Ik heb een 3m bij 3m stal, en voorin heb ik 3 matten liggen. Dus heb 2 meter vrij voor vlas etc.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:21

Ik heb ook 2 ontzettende viespeuken dus ervaring genoeg. Ten eerste ga je het niet redden met 3 pakken in een 3x3 box. Begin maar eens met 5. Voordat je die er in gooit eerst een flinke emmer water erin en daar overheen de pakken. Klinkt wat tegenstrijdig maar dan blijft het vlas wat beter 'plakken'. Zoals hierboven al gezegd duurt het even voordat er een goede bodem wordt gevormd dus niet te snel het natte vlas eruit halen. Ik haal het natte er alleen uit als het rood/bijna paars is, het vlas is dan compleet verzadigd. Ik red het niet met 1 pak per week erbij dus vaak gaat er nog een half pak extra overheen.

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 23:30

_kajo_ schreef:
Ik heb ook 2 ontzettende viespeuken dus ervaring genoeg. Ten eerste ga je het niet redden met 3 pakken in een 3x3 box. Begin maar eens met 5. Voordat je die er in gooit eerst een flinke emmer water erin en daar overheen de pakken. Klinkt wat tegenstrijdig maar dan blijft het vlas wat beter 'plakken'. Zoals hierboven al gezegd duurt het even voordat er een goede bodem wordt gevormd dus niet te snel het natte vlas eruit halen. Ik haal het natte er alleen uit als het rood/bijna paars is, het vlas is dan compleet verzadigd. Ik red het niet met 1 pak per week erbij dus vaak gaat er nog een half pak extra overheen.

bedankt voor de tips! Bedoel je dat je 1,5 pak in de week er ingooit? Of een halve per week?

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:35

Ook ik heb zo'n viezerik op stal.die mest door de hele stal.
Ben begonnen met 4 pakken en per week komt er 1.5 tot 2 bij.
Mijn andere is heel schoon en die krijgt er 1 per week bij.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:36

mijn paard heeft een iets grote stal als 3 x 3 en daar start ik met minimaal 5 balen vlas als hij leeg is.

dan gaat er per week 1 baal vlas bij.

het punt met vlas is dat als je er te weinig ingooit het 1 grote natte bende is.

1 baal per week lijkt me ook heel normaal om erbij te gooien per week. in een stro box gooi je
toch ook iedere dag een halve baal om het een beetje knap te houden.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:36

Ik wist niet dat er verschillende soorten vlas bestaat.
Wat is echt goed dan?

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:39

EmmyJoycee schreef:
_kajo_ schreef:

bedankt voor de tips! Bedoel je dat je 1,5 pak in de week er ingooit? Of een halve per week?

Inderdaad 1,5 per week.

simongek

ik heb zelf altijd de merkloze zakken van 4 euro de baal. ze waren eerst 5 euro maar inmiddels
behoorlijk gedaald.

ik merk totaal geen verschil met de merkzakken die ik eerst wel eens haalde bij de
dierenwinkel of fourage handel.

Anoniem

byjou1983 schreef:

dat heb ik ook ja, lees even mee, geen idee hoe op te lossen, maar vind 2 per week nog best veel
het jammere is dat ik nog een schimmel heb ook :')

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:43

Anoniem schreef:
byjou1983 schreef:

dat heb ik ook ja, lees even mee, geen idee hoe op te lossen, maar vind 2 per week nog best veel
het jammere is dat ik nog een schimmel heb ook :')

2 per week is behoorlijk wat ja. haal jij er dan ook veel uit of niet.

ik haal er ongeveer 0,5 kruiwagen tot 1 kruiwagen per week uit. echt alleen de natte plek wat rood is en de rest gewoon laten liggen en niet los halen. Ik haal er dan ongeveer 1m2 uit.

de overige dagen gaat alleen de mest eruit.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:46

Ik haal iedere dag de natte plekken en de mest eruit, zo moet het dus niet |(

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:50

Ik haal elke dag de mest eruit en laat het natte liggen zodat er een mooie onderlaag komt. Als het echt heel nat wordt schep ik er wat nat uit.
Ik gooi ongeveer 2 nieuwe pakken per week erin. Als ik de nieuwe erin gooi dan schep ik een deel naar de zijkanten zodat ik de dagen erna dat schone van de zijkanten nog in de stal kan strooien.

Ze staan bij ons ongeveer 7 à 8 uur per dag buiten.

Mij lukt het zo goed om hem mooi schoon te houden.
Als ze een dag langer op stal hebben gestaan wordt me stal inderdaad veel viezer en heb ik er meer werk aan..

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:52

Ik haal echt maar 1 x pw de natte plek eruit. de onderlaag is een beetje vaste laag zeg maar en daarop
ligt dan nog een cm of 5 bij mij los vlas.

dat losse schraap ik dan even in het midden weg. (ik heb een ruin en plast dus altijd in het midden)
dan zie ik vanzelf wat rood is en alleen dat haal ik weg.

dan gooi is het weer dicht met vlas wat tegen de kanten aan ligt en dan 1 nieuwe zak vlas weer over
alles heen.

ik heb zo altijd eigenlijk een schone stal en hele droge stal zonder heel veel werk.

ik heb wel gemerkt dat ik na het volledig leeghalen van mijn stal het ook iedere keer een beetje
viezig/nattig vond blijven.

toen 1x wat extra vlas erbij gegooid en probleem was opgelost.

mijn persoonlijke ervaring is dus echt zorgen dat er genoeg in ligt en niet teveel aan de onderlaag komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:56

phoe... ik kan er bijna elke dag een kruiwagen uithalen......
onderlaag heb ik niet echt, paard staat voornamelijk op zaagsel en af en toe een keer vlas erdoor heen, en in dr hele stal liggen stalmatten
EDIT: het natte kan ik dus niet laten liggen omdat ik zaagsel gebruik (alleen vlas is geen optie want dat blijft ze eten -O- ) en kan daardoor dus geen potlaag opbouwen

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 23:59

Dus ik moet de volgende keer er gewoon meer vlas ingooien nadat ik hem heb leeggehaald?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 00:02

Ja echt zorgen dat er een goede laag ligt.

ik zal morgen eens foto maken om te laten zien
wat ik bedoel.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 00:04

Anoniem schreef:
onderlaag heb ik niet echt, paard staat voornamelijk op zaagsel en af en toe een keer vlas erdoor heen, en in dr hele stal liggen stalmatten
EDIT: het natte kan ik dus niet laten liggen omdat ik zaagsel gebruik (alleen vlas is geen optie want dat blijft ze eten -O- ) en kan daardoor dus geen potlaag opbouwen

Dan blijf je hiermee zitten denk ik. Als het geen mooie dikke laag is zal het nooit goed absorberen.

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 00:08

Anoniem schreef:

Mijn paard at eerst ook het vlas op.. We hebben haar de eerste weken in een vieze stal gezet (dus geen enkel stukje nieuw vlas) en toen heeft ze geleerd het niet te eten, want ze gaat niet plas of mest eten

Nu kan ze gewoon op vlas staan zonder te eten!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 00:08

Inderdaad echt alleen er uit halen als het sopt en knal rood is, verder gewoon laten liggen. Ik haal dagelijks de drollen en het hooi er uit. Hooi maakt namelijk ook dat de bodem sneller sopt is mijn ervaring. Ik gebruik dus ook hooinetten in de stal.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 00:10

Ik volg..
Hier ook 2 op vlas omdat het niet anders kan.. ik vind dat de stallen altijd 'vies' ruiken...
Stallen zijn wel supergroot.. misschien haal ik er ook wel teveel uit..
2x per dag de mest.
Aan de onderlaag kom ik niet.. maar na 2 weken wil ik alles eruit om dat ik de geur stoort.

Nora_nora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 00:13

Moet je paard op vlas staan?
Anders kun je ook over gaan op strokorrels.

[url][VSW] Stro-korrel experiment objectief: conclusies: P.5 & 6[/url]
hier vind je veel info

Heb je meer vragen of zoek je een leverancier stuur me dan maar een berichtje.
Laatst bijgewerkt door Nora_nora op 02-02-14 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 00:14

In de zomer vond ik het ook een keer stinken en toen heb ik hem leeggehaald en schoongemaakt.

opnieuw begonnen en nu nergens last van.