Rijbaan verbeteren...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HindaFree

Rijbaan verbeteren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 22:43

Bij ons op stal is de rijbaan gemiddeld 1/3 van het jaar niet echt fijn te rijden...
2/3 is snel nat als het te veel heeft geregend, bevriest ook vrij snel en vorig jaar is de drainage na gekeken maar die heeft geen problemen...

Nu zijn wij opzoek naar een natuurlijke en zo goedkoop mogelijke oplossing en het liefst zonder afgraven....

enkele jaren terug zijn er toen van die hout snippers op gegaan en daardoor hebben we een nogal vaste bodem wat drassig word als het heeft geregend.

Stalbaas beweerd dat er eerjaars een wet komt dat het niet meer mag (bijv de tapijt snippers) ivm milieu vervuiling?

Zou het anders mogelijk zijn er een ander soort zand over heen te storten? of gaat dit dan mengen met de onderlaag? of een laag doek er tussen en daar 20 tot 15?

iemand ooit t zelfde probleem gehad?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 22:48

Wat je zou kunnen proberen is zorgen dat je bak hoger ligt dan het terrein er omheen, je bak is nu vrij vast dus zal een laag er overheen niet snel voor een te zware bodem zorgen.

Halen jullie wel altijd de mest uit de bak?

pascal8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 22:50

4 topics :\

RDuijn

Re: Rijbaan verbeteren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:01

Als er hooi in de bak wordt geveegd of gevoerd. Dat zorgt r voor dat het slecht door loopt.
En zitten er wel schelpen om de drainage buis dan loopt het water beter door.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 23:19

@ pascal8 : sorry heb ze gelijk verwijderd. kreeg al een internet fout...

@barbar : over het algemeen ligt de rijbaan hoger dan het land enz. maar wij hebben een ''kleidijk'' met boompjes er om heen wat de afvoer dus ook niet veel makkelijker maakt... wel loopt de baan af naar 1 kant met daar ook een goot. Mest word er altijd uitgehaald.

@RDuijn : of er schelpen om heen zitten zou ik eens moeten vragen... maar ben bang van niet... hooi komt er nooit in, rijbaan word alleen als rijbaan gebruikt.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:29

Ik ben bang dat je de bak zonder af te graven nooit meer optimaal gaat krijgen. De grond is door die verteerde houtsnippers slecht waterdoorlatend. De gevallen die ik ken hebben hun bak laten afgraven. Ik weet niet wat er gebeurd als je er gewoon een nieuwe laag zand op laat storten.

Dat er een nieuwe wet zit aan te komen lijkt mij sterk. Je mag nu namelijk ook al geen milieuveruilende materialen gebruiken. Bij de meeste snippers zit dan ook een certificaat.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 00:29

Die tapijtsnippers hebben bij al een aantal stallen bij mij in de buurt bezorgt dat de bodem beter werd maar dat was eigenlijk altijd als de bak daarvoor te zwaar was, wat het bij een natte bak doet weet ik niet.

northequest1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 05:21

Niet veel aan te doen zonder af te graven. Een van onze bakken heeft ook hout snippers en die word verschikkelijk nat in de winter. Wij hebben een slootje gegraven rondom de hele bak en gaten geboort in de onderste lat langs de bak waar we dan met de hand geultjes naar trekken na de regen. In de zomer droogt de bak ontzettend mooi op maar dan zijn de zomers hier vaak water warmer dan in NL en er staat altijd een beetje wind. Ik zou er geen zand boven op storten want dat gaat vermengen.