shetlander staat samen met tinker met schurftmijt...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LeukertjeJarig

shetlander staat samen met tinker met schurftmijt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 20:54

hoooi
mijn vriendin's tinker staat nu voor de 2e winter samen met mijn shetje. vorige winter had deze (tinker) last van shurftmijt. 2 x prik gehad en afgesponst met spul. mijn shet had toen nergens last van. maar nu is geconstateerd dat de tinker wèer mijt heeft, kan mijn shet dit overnemen? wij gebruiken namelijk veel dezelfde borstels.. en mijn poown heeft veeeeel haar en grote sokken..
groetjesss

RosaZorro

Re: shetlander staat samen met tinker met schurftmijt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:56

Ik zou sws niet meer de zelfde borstels gebruiken. Het kan zo altijd worden overgebracht.

LeukertjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 21:10

heb een nieuw setje gekocht.. kan een shet het dan krijgen? ik dacht dat dat echt zoown kwaal voor tinkers en friezen was?

LeukertjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 10:59

Is er niemand?? ik heb de zoekfunctie gevbruikt maar kon niks vinden..

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:03

Elk paard kan het krijgen.
Mijn KWPN-er heeft het momenteel ook. Terwijl de andere paarden op stal (waaronder paarden met heel veel behang) nergens last van hebben. 1 stalgenoot had zelfs per ongeluk mijn tondeuse geleend nadat ik bij mijn paard de schurftplekken geschoren had. Ook dit paard heeft (nog) nergens last van, terwijl het al 2 weken geleden is dat dit gebeurt is.

LeukertjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 11:05

oke, het beste is dus om ze uit elkaar te zetten?

jolleknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:11

ey rhode. de schurfmijt is nu in beginnend stadium en ze heeft er een prik tegen gehad! en vorig jaar had ze het nog veel erger door die deken en toen oilily het ook niet ;) Dierenarts vertelde dat het niet besmettelijk was voor je shet ;) dat het vooral bij tinkers friezen en trekpaarden voorkomt. en heel zelden bij shetlanders.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:13

Mijn paard staat nu wel even apart. Vandaag wordt ze voor de laatste keer gewassen met sebacil en dan mag ze morgen weer de groep in.
Maar of het echt noodzakelijk is weet ik niet. Er kan tenslotte al lang een besmetting hebben plaatsgevonden. Bij mijn paard hebben we er voor gekozen om haar apart te zetten omdat ik op een pensionstal sta en we dus met meerdere eigenaren te maken hebben. Puur uit voorzorg en om er alles aan gedaan te hebben om besmetting te voorkomen, hebben we haar apart gezet.

Verder moet je ook alles ontsmetten en wassen. Borstels, je eigen kleding, dekjes, dekens, de (inloop)stal, alles!

LeukertjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 11:24

judith_irene schreef:
Mijn paard staat nu wel even apart. Vandaag wordt ze voor de laatste keer gewassen met sebacil en dan mag ze morgen weer de groep in.
Maar of het echt noodzakelijk is weet ik niet. Er kan tenslotte al lang een besmetting hebben plaatsgevonden. Bij mijn paard hebben we er voor gekozen om haar apart te zetten omdat ik op een pensionstal sta en we dus met meerdere eigenaren te maken hebben. Puur uit voorzorg en om er alles aan gedaan te hebben om besmetting te voorkomen, hebben we haar apart gezet.

Verder moet je ook alles ontsmetten en wassen. Borstels, je eigen kleding, dekjes, dekens, de (inloop)stal, alles!
jolleknol schreef:
ey rhode. de schurfmijt is nu in beginnend stadium en ze heeft er een prik tegen gehad! en vorig jaar had ze het nog veel erger door die deken en toen oilily het ook niet ;) Dierenarts vertelde dat het niet besmettelijk was voor je shet ;) dat het vooral bij tinkers friezen en trekpaarden voorkomt. en heel zelden bij shetlanders.

Maar Judith_irene's paard is een Kwpn en die heeft het ook overgenomen, en dat ze vorig jaar niet is besmet geweest, hoeft niet te betekenen dat dat nu ook niet gebeurt..

jolleknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:28

vorig jaar stond jolly met schurftmijt een lange tijd tussen 5 arabieren en een shet en die hadden ook helemaal nix ;) en tsjaa dierenarts weet ook wel wat ze zegt ;) maar je mag dr weg houden bij jol maar weetje, dan ben je nu al weer allang te laat want dan had ze het nu al gehad hoor. :P

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:29

In ieder geval niet meer dezelfde borstels gebruiken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:32

mijn fries heeft ook soms mijt,ik gebruik dezelfde borstels voor mijn shet en andere paard.Die hebben het nog nooit gehad.In 20 jaar....Dus :D

LeukertjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 11:34

haha, ik gebruik toch maar andere borstels voor de zekerheid, geerke :D maar ze blijven wel lekker samen staan, hoor, ze zijn zulke dikke vriendinnen, daar past zelf geen welhs tussen, hè Yvon :')

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:35

als je de tink behandelt haal je dan ook de stal helemaal leeg?Mijten gaan ook in de stalbedekking zitten

LeukertjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 11:36

uuh, volgens mij ging jolleknol vandaag uitmesten :o

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:37

Ik geloof ook niet zo in het besmettelijke.
Volgens mij is de gevoeligheid eerder iets erfelijks.
Mijn friese merrie heeft mijt, al jaren komt het regelmatig terug. Haar moeder heeft het ook, welliswaar in mindere mate. De rest van de kudde van totaal 8 friese paarden heeft het nooit.

jolleknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:40

jaa ;) en vorig jaar 3 prikken en nu 1 en over paar weken nog een prik. en weer gaan wassen want hebben we vorig jaar ook gedaan :) nu waren we er op tijd bij want ze heeft nog maar een klein kaal plekje op haar achterbeen :) en dierenarts zegt niet zomaar dat het niet besmettelijk is. weet ook niet waarom me tinker het nu weer heeft want vorige jaar was het door haar deken (ging broeien er onder) en was ze iets te ligt kwa gewicht en nu geen deken en lekker een dikke buik maar toch weer schurftmijt :(

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:50

Nee, shet`s schijnen het niet te kunnen krijgen, huid = te dik, vlgs mijn da.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:57

jolleknol schreef:
jaa ;) ...was ze iets te ligt kwa gewicht en nu geen deken en lekker een dikke buik maar toch weer schurftmijt :(

Te licht? Mmm, hoe ruimer in het vet, hoe groter de kans op hoefbevangenheid en insuline-resistentie.

jolleknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:19

@scoxxx daar gaat het niet over maar over schurftmijt ;) en dierenarts dacht dat het toen door haar weerstand kwam omdat ze wat te dun was. en nu niet. dierenarts weet heus wel wat ze zegt ;)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:08

Het heeft inderdaad niet zoveel zin om ze nu nog uit elkaar te halen. Je kunt er beter voor zorgen dat de weerstand van je pony optimaal blijft.
Dieren met een slechte weerstand zijn gevoeliger voor allerlei ziektes en aandoeningen, dus ook voor schurftmijt.

dionebonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:24

nou dat is niet waar dat shet het niet kunnen krijgen mijn shet heb er nu last van en ben er ziek van ..
mijn shet staat 24/7 buiten met een schuilstal samen met nog een shet die er ook last van heb en een welsh en een ijslander die hebben nergens last van ..
maar om dat het nu warm en dan koud en dan weer regen en waaien en dan weer de zon is hun gestel helemaal in de war..
mijn shet verhaardt op dit moment heel erg en dan wordt hun weerstand minder en daar door kunnen ze schurftmijt op lopen .. elk paard heb de kans om ge infecteerd te worden door een parasiet dus arabier tinker shetlander noem maar op .. en het heb ook te maken met de enen paard is er gevoeliger voor dan de ander .. maar hun 4 staan samen in het land het betekendt nog niet als je paard niks heb en de ander wel dat je hem niet moet behandelen .. somige paarden kunnen ook drager zijn dus dan hoeven ze het niet te krijgen maar kunnen het wel overbrengen dus als je paard schurftmijt heb moeten die paarden ook mee behandeld worden en de omgeving spullen stal strooie er uit hooi er uit alles ontsmeten anders ken je alles wel behandelen maar keren die rot beesten zo weer terug op je pony/paard