pony op gescheidde koeienmest?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jonootje4

pony op gescheidde koeienmest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 15:49

hoi allemaal,
Heeft iemand enig idee of je een pony op gescheidde koeienmest kunt houden? en of hij hierdoor schoner blijft. ik wil het gaan gebruiken, omdat het veel goedkoper is als vlas etc.

Animal

Re: pony op gescheidde koeienmest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:59

Ik heb ervaring met pony's op koeienmest! En ook met de dikke fractie van de mest in de ligboxen bij de koeien. Bij de koeien geeft het zeer goede resultaten en de koeien (en het paard) blijven mooi schoon. Gescheiden mest is heel veerkrachtig, dus ligt lekker zacht. Echter hangt er heel veel af van het proces waarmee de mest gescheiden is. De mest moet goed droog zijn. Ook is het belangrijk om daar rekening mee te houden met het vullen van de box. Je moet het laagje voor laagje doen, als de laag goed gedroogd is kun je er weer een laagje bovenop gooien. Dit heeft als nadeel dat iedere keer als de stal volledig leeggehaald wordt, het paard een bepaalde periode een zeer dunne laag strooisel heeft. Als je onder het strooisel bijvoorbeeld rubbermatten hebt liggen zal dit geen problemen veroorzaken. Heb je er echter beton onder liggen, heeft het paard die periode een zeer slechte ondergrond om op te liggen.

Tevens is het belangrijk om de mest niet te mengen met zaagsel! Onderzoeken hebben uitgewezen dat bacteriën dan beter gedijen. Bij koeien geeft dit ernstige uierontstekingen (voornamelijk door klebsiella). Ik weet niet wat de gevolgen bij paarden zijn, maar ik zou het risico niet willen lopen.

jonootje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 20:26

bedankt!! de mest wordt gescheiden door een speciale machine en is erg droog! ik heb er helaas beton onder, maar heeft een lekker dik vachtje!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:28

Zouden jullie mij even kunnen bijpraten over wat dit precies is?
Want ik lees nu pony's op koeienvlaaien. :D

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:30

het lijkt me ook niet erg lekker een paard op mest zetten.
ik snap er ook niet veel van. mest stinkt toch? of ben ik nou erg blond aan het doen

jonootje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 20:30

nee niet op koeienvlaaien. de mest wordt gescheiden dus het vocht wordt eruit gahaalt. daardoor krijg je droge stof. Dit wordt vaak voor koeien in de ligboxen gebruikt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:31

Volgens mij gaat het om het restproduct van biogas-installaties. Daar zit niet alleen maar mest in hoor. Ook houtafval e.d. Het is een compost-achtig product.

jonootje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 20:33

nee het is echte koeienmest uit de mestput

Ja_nine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:35

Gescheiden mest betekend dat de mest uit de mestkelder van de koeien word gescheiden in een dunne (welke terug gaat in de put) en een dikke fractie ( welke gebruikt kan worden voor strooisel). De dikke fractie is dermate droog dat het word gebruikt om koeienboxen mee op te strooien, echter wel laagje voor laagje zoals animal vertelde zodat je de bacterie druk nog meer kan drukken. Uit onderzoek is dan ook bewezen dat gescheiden mest het risico op mastitis ( uierontsteking) verlaagd. Je paard zou je hier ook prima op kunnen zetten denk ik mits je maar een goede bodem creëert.

guusje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:42

Mijn oom scheid ook mest. Het is reukloos en zacht, je verwacht totaal niet dat dat ooit een koeienhoopje is geweest.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 21:19

Hier had ik ook nog nooit van gehoord. Recyclen

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 21:32

guusje1998 schreef:
Het is reukloos en zacht............. een koeienhoopje

:+ :+ :+

Dankjewel Guusje... ;)

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 21:55

Even een foto van internet:
Afbeelding

Zo ziet het eruit. Het is heel droog en erg veerkrachtig! De koeien vinden het lekkerder liggen als stro, zaagsel of compost. Paardje van een boer waar ik voorheen molk vind het ook heerlijk liggen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:02

zoiets komt hier ook eruit als de mestballen van de paarden uitelkaar vallen.. dit eten ze hier weer op :+ gebeurd dat met koeien mest niet ? :+

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:14

Het zou in theorie wel kunnen, het zijn tenslotte voornamelijk plantaardige vezels. De koeien eten het zelf niet op, maar die hebben dan ook smakelijk voer aan het voerhek liggen. Ook het paard at het niet, maar die had wel de hele dag onbeperkt fris hooi.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:46

ah nu kan ik me wel indenken dat je het daarvoor kan gebruiken
nu ik die foto zie :)
maar toen ik de titel las had ik zoiets van echt niet bah lol
plus ik had er nog nooit van gehoord tot nu dan.