Als je paard oud wordt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Als je paard oud wordt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 22:37

Hallo allemaal,
Het valt me op dat veel mensen hun bejaarde vrienden verkopen als weidemaatje, of in een rusthuis plaatsen. Ik ben gewoon van plan mijn bejaarde paard (is nu pas 14 hoor) gewoon lekker te laten staan waar hij staat, lekker vlakbij huis, en als ik niet meer op hem kan rijden, dan is dat jammer (ik hoef zelf ook niet persé). Nu ben ik zelf al niet superjong meer hoor (36 ahum) en kan me best voorstellen dat als je jonger bent, of gewoon nog volop in de sport, je andere keuzes maakt. Toch ben ik benieuwd naar verhalen van mensen die de oude besjes gewoon zelf houden, en wat ze dan met ze doen zoal als het rijden stopt.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:06

Ik heb een fries van 20 die nu toch wel wat (ouderdoms) kwaaltjes krijgt. Moeilijk op gewicht te houden, moeite met evenwicht tijdens rijden, gevoelige zolen.. Ik rijd er amper op momenteel. Als dat straks van het voorjaar wel weer lukt is dat fijn, en anders maar niet.

Daarnaast heb ik nog een Andalusier van 15 die wegens chronische blessures al jaren niet meer te rijden is.

Ik wandel soms met ze, ik borstel ze regelmatig, of ga gewoon lekker bij ze in de wei zitten. Ik heb de luxe dat ik nog een derde pony heb waar ik wel op kan rijden. Maar als ik dat niet had kunnen betalen waren ze ook echt niet weggegaan. Ik wil ze gewoon bij me houden tot ze er niet meer zijn.

Het is heel leuk om een oud en/of krakkemikkig paard bij je te houden, maar het geeft af en toe wel wat zorgen. :) In een groep wil ik ze niet meer hebben, ze staan nu met zn drietjes in de wei. Andalusier kan niet op stro staan. Maar gelukkig is dat op de stal waar ik sta allemaal prima te regelen.

Ben ook wel benieuwd naar verhalen van anderen!
Laatst bijgewerkt door reiziger op 26-01-14 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:09

De mijne is de 20 gepasseerd, en is niet meer dagelijks te berijden.
Maar ze gaat echt niet weg! Vind dat persoonlijk erg ondankbaar, je paardje maar weg
doen als je er niet meer op kan rijden. Paardje is er waarschijnlijk jaren voor je geweest, en nu heeft hij jou nodig en dan doe je hem maar weg? Ik mis het rijden enorm maar daarvoor doe ik haar niet weg...Ze mag bij mij blijven tot ze de naar de eeuwige groene weides vertrekt en daarna kijk ik wel weer verder voor een nieuw rijpaardje.

Ik voeg nog even toe, 1 maal in de 2 a 3 weken maak ik er nog een stap buitenritje op. Verder lekker grondwerk, longeren en lekker los laten rennen in de bak ( dan lijkt ze overigens net weer 5 haha )

Veel tutten met der, onze band is sterker als ooit !

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:11

Het is niet mijn eigen paard maar ik verzorg hem alsof het mijn eigen is. Hij is al zoveel jaren een goede vriend, dat ik er niet aan moet denken dat hij er over een aantal jaren niet meer zal zijn. Dus ook als hij niet meer bereden kan worden dan zal ik zeer dankbaar zijn voor de tijd die ik juist nog wel met hem door kan brengen!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:15

Hier een haflinger van 22 bijna 23. Op wat stijver en een wat minder wordend gebit na nog in de bloei van zijn leven.
Wel al 8 jaar met pensioen omdat ik wegens rugklachten niet meer kon rijden. Echter heeft dat altijd geknaagd en heb ik dat nooit geaccepteerd. Sinds 4 weken heb ik weer les met mijn fjord en het gaat met hele kleine stapjes steeds een beetje beter.Dus wie weet...... paard wil nog wel.

Hij blijft bij mij tot zijn dood, een paard wat je al 20 jaar hebt doe je niet meer weg. Dan kunnen die laatste jaren er ook nog wel bij. Hij staat 24/7 buiten wat hem gezond houd. Ik denk ook dat als ik hem nu op stal ga zetten het snel achteruit zal gaan.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:16

ik heb me 12 jarige merrie die al een jaar of 3 met pension is nog steeds, gaat ook nooit meer weg.
en mijn 20jarige ruin merk ik ook aan dat hij iets ouder begint te worden, ookal wil ik daar nog niet aan geloven.
vinden jullie het niet heel moeilijk om je daar bij neer te leggen, heb met mijn 20jarige nog zoveel dingen die ik graag wil doen, en hij word eigenlijk pas sinds een halfjaar echt sterker en beter onder het zadel zou het zo zonde vinden om hem dan moet pensioen te moeten sturen.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:16

Die van mij is bijna 17, half jaar geleden gekocht. Mét de wetenschap dat ik er voorlopig nog niet mee zou kunnen rijden en ik heb er dan ook nog steeds niet weer mee gereden. Wat we zoal doen? Longeren, wandelen, fietsen, vrijheidsdressuur, lekkere poets- en tutsessies.. :) En hij heeft ook regelmatig een dagje lekker vrij, staat 'ie in de paddock of de wei (toen die nog niet zo nat was) met zijn vriendjes. Gaat ook nergens anders heen zolang als hij nog leeft. Hoop wel dat we over een poosje weer kunnen gaan rijden, ben druk bezig met hem laten onderzoeken en behandelen, maar mocht dat er niet meer inzitten dan is dat heel jammer, maar helaas. Blijft ie nog steeds en gaan we gewoon verder met wat we nu doen. :)
Laatst bijgewerkt door Yinthee op 26-01-14 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:17

Tja, dat is een afweging die je maakt. Het is een dure sport/ hobby. Denk niet dat je iemand kan veroordelen dat diegene meer wil dan zo een paard nog kan geven. Het is alleen een beetje jammer dat ze dan de slappe keuze maken om hem als ''grasmaaier''te verkopen. Wees dan sterk en laat het paard gaan. Veel van die beesten worden uiteindelijk verwaarloosd, doorverkocht ofgaan uiteindelijk toch nog enkeltje eeuwige groene weide.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:17

ik zou die van mij nooit weg kunnen doen, gelukkig is ze nog maar 10 :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:18

Die van mij zijn nog lang niet oud (oudste is nu 14), maar ik kan niet voorstellen dat ik ze weg doe. Zolang ik ze een paardwaardig leven kan bieden dan blijven ze hier (dus ook in de zin van het financieel kunnen dragen). Rijden doe ik niet, ik vind de verzorging en het dagelijkse contact veel leuker.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:19

ik heb een friese hengst van 20 en een spaans paard van bijna 28.
Fries is nog goed,die andere heeft cushing en IR.Maar heeft het nog leuk.
Ik rijd ze beiden niet meer,verzorg ze alleen maar ;)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:20

Nee hoor, geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om mijn lieveling ooit weg te doen! Zelfs als ie een opaatje wordt zou ik hem lekker zijn ouwe dag gunnen op de weide en nog zo veel mogelijk vertroetelen en andere dingetjes doen, zou het ook zonde vinden om hem op hoge leeftijd plots uit zijn vertrouwde omgeving te halen, weg van zijn vertrouwde mensen.
Maar hij is nu 12, dus ik kan hopelijk nog lang van hem genieten!

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:21

Alles wat ik aanschaf blijft tot de dood bij mij. Hetzij een hond, kat, paard. Ik moet er niet aan denken ze te verkopen. Mijn paard is 18, 1 pony is half/eind 20 en mijn andere pony is 16. Met mijn paard rij ik recreatief. Hij heeft nu een vakantie van 9 maand maar als ik straks bevallen ben wil ik wel weer beginnen. Mijn dochter van 3 "rijdt" op de pony van 16 en met de oudste heb ik nog nooit iets mee gekund. Die heb ik 13 jaar geleden van een manege gered anders was ze naar de slacht gegaan omdat ze niet te berijden is. Ze functioneert nu als veredelde grasmaaier.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:24

Mijn eigen paarden gaan nergens heen, zolang ik het kan betalen. Bij mijn vriend thuis hebben ze een 19-jarige trekpaardmerrie, die eens in de 2 weken nog even mee naar het strand mag, maar verder staat ze lekker op de wei en zolang 't nog loopt, blijft 't lopen zegt 't vriendje ;)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:24

Mijn haflinger is 18 en gaat hopelijk nog heel wat jaartjes mee. Maar goed, hij is op een leeftijd die me meer en meer doet nadenken over hoe de toekomst er met hem kan uitzien. En wat mij betreft blijft hij gewoon bij me tot het einde. Tenminste, zo lang hij geen onoverkomelijke pijn moet lijden en ik het financieel kan bolwerken.
Wat ik met hem wil doen? Lekkere stapritjes of andere rustige buitenritjes zo lang het kan. Wandelingen aan de hand. Wat grondwerk af en toe. En voor de rest mag hij lekker de wei op. Heeft ie wel verdiend. :)

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:25

Elk dier dat ik aanschaf blijft bij me tot de dood. Tenzij het echt niet anders kan (bijvoorbeeld financieel) en dat het dus zielig is om de beestjes te houden. Dat het dan niet meer dierwaardig is.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:25

Die van mij is pas 8, en is nog volop in de sport, maar hij blijft tot zijn dood bij mij!
Als ik niet meer op hem kan rijden is dat jammer, maar ik doe hem daarom echt niet weg, zeker niet na alles wat hij al voor me heeft gedaan!

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:27

Ik hou hem gewoon hoor. Hij wordt in april 21 jaar en in november was hij 19 jaar bij mij.
Het is mijn maatje die wordt niet vervangen <3 . Ik rij hem nog volop ondanks het feit dat hij cushing heeft. Hij krijgt medicatie hiervoor en doet het prima.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik 's winters minder rijd, maar meer tuttel.
Zomerdag rij ik meer en train ik nog gericht voor wedstrijden.
Mijn pony was vroeger mijn verzorgpony en kocht ik toen ze 21 was ze is bij mij op 34 jarige leeftijd overleden.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:30

Mijn merrie wordt in maart 22. Is in een half jaar tijd ontzettend oud geworden dankzij een zware peesblessure. Nu we weer mogen rijden knapt ze aan de buitenkant erg op. Op haar been na, loopt ze nog als een zonnetje, voorlopig rijden we samen tot ze dat niet meer aan kan. En weg doen omdat ze oud is, geen denken aan! Heb haar bijna 14 jaar, ze is een groot deel van mijn leven en ik wil voor haar zorgen tot haar dood.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:31

De mijne gaat nooit weg om de reden van te oud zijn. Ze mag bij mij dan fijn van haar pensioen genieten. :)

AnoukLizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:36

Mijn haflinger lizzy is nu 10jaar (in haar koppie nog wel jonger :P ) ik zou haar niet weg doen als ze ouder is ze mag dan lekker van haar pensioen genieten

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:37

Ik heb een paardje van 20 (bijna 21) met wat gebreken, maar geen haar op mijn hoofd die hem verkoopt als grasmaaier.
Ik doe niet veel meer met hem, kijk van dag tot dag hoe het gaat en als hij goed loopt gaan we wat doen en anders niet.
Ik heb er een tijdje een verzorgpaard bij gehad en toen die nog bij ons op stal stond ging dat prima maar toen dat paard ging verhuizen werd het toch wat veel om van stal naar stal te gaan dus daar heb ik nu een winterstop mee en pak ik van de zomer miss wel weer op.

macha6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:38

Mijn paardje is bijna 21 maar ik krijg nu juist weer plannen om wat serieuzer te gaan rijden (serieuze buitenritten welteverstaan)
Naast t feit dat niemand m zou willen -heeft nogal een gebruiksaanwijzing- zal hij ook nooit weg gaan.
Wanneer ik hem niet meer kan berijden zijn er immers nog genoeg dingen die je wel kan doen met elkaar! :D en mag hij lekker zn oude dag in de wei met zijn vriendjes slijten.:)

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:38

Mijn paard word begin maart 20 jaar, hij wordt 1x per week in de bak en 2x per week buiten gereden, daarnaast longeer ik hem nog 1 dag en de andere 3 dagen heeft
hij vrij. Hij verkeerd nog in prima conditie, moet zijn gewicht iets meer in de gaten houden en soms wat langer instappen, maar verder is hij nog hartstikke gezond♥
Hij staat op een plek waar ik hem gelukkig oud kan laten worden en dat mag hij dan ook, hoop mijn vriend nog lang in goede gezondheid bij me te hebben...rijdend of niet:-)
Laatst bijgewerkt door letziforevr op 26-01-14 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:39

Pensioen mag ik niet aan doen van m'n oude dame. Ze is nu 27 en geniet er zeer van dat ze nog flink op pad mag en dan is ze drukker actiever dan haar collega die de helft jonger is ;)
Heb daarmee wel een beetje een tijd- en energieprobleem, want haar opvolger is er ook aan toe om serieus aan het werk te gaan.