Ik sta op een fijne plek. Ik gebruik de rijbak praktisch niet, stalgenoot wel.
Nu zijn we samen met de eigenaar opzoek naar een oplossing. Op internet wordt ik niks wijzer.
De bak is 20/40 en ligt op een flink afschot, van C (hoog) naar A naar benedne. Ik gok dat er toch wel 20 cm hoogte verschil is. Op de F naar H lijn ligt 60 cm in de grond een drainage buis, en van E naar B, en die zijn aan elkaar gekoppeld en leiden naar de sloot. De bak wordt nu als het weer het toelaat regelmatig gesleept, maar hij blijft heel erg nat. Vooral in de hoek tussen C & M En tussen A & F maar ook de lange lijn van F naar H is het erg nat. Bij B is 1 cirkel die redelijk droog blijft.
Ik heb zelf weinig verstand van rijbakken.. Enige wat ik kon bedenken is andere drainage omdat ik dit nogal vreemd vind liggen. De bak bestaat nu zo'n 1,5 tot 2 jaar.
O , dan werkt het niet. Bij ons hebben we altijd grote plassen en daar zetten wij de pomp in en dan kan ie het water wegpompen.
paardje1983
Geplaatst: 26-01-14 21:19
staat het water hoog in de sloot. want dan kan het water nog niet weglopen, en anders een keer door heen laten spuiten.
Woogy
Geplaatst: 26-01-14 21:20
wij hebben om de drie meter drainage op 70 cm diep liggen. gevolg, de baan en paddocks drogen in no-time uit. Je hebt al mooie afloop zeg je van a naar c, dan zou je ze in de lengte moeten leggen, mooiste is als het ergens in een sloot of put kan uitwateren.
Als er afwatering in de buurt is dmv een sloot kun je de bak voor erge regen glad leggen. Door de afloop zal dan het water er merendeels af lopen. Op wit zand kunnen die plasjes overigens vaak geen kwaad. Dan wordt je wel vies maar is het vaak niet glad.
Het is drainage die niet doorgespoten kan worden. Dus dat houdt al op De buis staat inderdaad onder water, ik kan wel graven maar kleine stukjes ivm belasting van mezelf lichamelijk.
De afloop vinden jullie dus wel goed, ik was er zelf niet zo wild van. Maar wat ik al zij ik heb er geen verstand van.
De bak was nu ook na 1 plens bui weer mega nat. ik zakte tot halverwege mijn schoenen erin weg. Ze hadden het misschien over iets erdoor mengen, maar wat ?
tine10
Geplaatst: 27-01-14 17:52
De laatste 2 jaar valt er zo idioot veel regen, dat er haast niet tegen gedraineerd kan worden. De sloten lopen hier over in de wei, dus het water van eventuele drainage kan ook nergens heen.
Daar komt bij de paarden het zand door het jaar heen flink aan lopen en het water daardoor ook steeds moeilijker weg kan lopen. Keertje de bak bodem goed laten los maken en daarna weer vlak slepen.
TrojkaPink
Geplaatst: 29-01-14 16:05
je kan ook kiezen voor kokossnippers, heb ik hier ook en drainage is niet eens meer nodig