Hoort dit wel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Hoort dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 17:54

Achter mijn huis ligt een lange weide die vroeger echt prachtig was. Toen hij nog van de vorige eigenaar was. We kenden hem, dus kenden we de paarden die erop stonden. De eigenaar had een zwak voor charity cases die hij dan terug gezond kreeg en doorverkocht.

Maar nu is die weide van de dierenarts. Niet zo'n horror normaalgezien, maar hij is nogal wreed voor zijn dieren en nu zet hij pensionpaarden op die weide.

Zoals eerder vermeld was die weide echt prachtig. Maar nu die weide helemaal geen rust krijgt (er is geen deel van de weide afgesloten, hoewel hij groot genoeg is ervoor) is het één modderige, zomperige rommel. Het is winter (wel, eerder een soort van herfst, maar oke) en er staan vier of vijf paarden op die wei. Er is geen sprietje gras meer te bekennen, de paarden hebben het helemaal ondergelopen. Een schuilplaats is er niet, want die is een kleine twee jaar terug ingestort. Nu is die schuilplaats overgroeid en komt er niets meer binnen dat groter is dan een kat.

Ze krijgen genoeg voedsel en water, maar niemand checkt hoe het met die dieren gaat, ze zitten volledig onder de korstige modder, en ze gaan constant liggen. Is het normaal dat ze in de modder gaan liggen (niet rollen) en voor de rest gewoon niet veel meer bewegen? Er staat altijd wel een dier op wacht, maar ik vind het eigenaardig. Daarnaast kan al die modder toch niet goed zijn voor hun hoeven...

Brainless

Re: Hoort dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:57

De dierenbescherming zal niets doen als de paarden er naast de viezigheid er gewoon gezond uitzien en ze water/eten hebben.
Mijn Fjord gaat (ondanks dat ze droog kan liggen) altijd plat in de modder liggen. En ziet er dus dramatisch vies uit.
Daarnaast hoeft modder niet slecht te zijn voor de hoeven (het is in ieders geval beter dan mest/urine).

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:02

Ik heb ook geen sprietje gras meer op de wei en mijn paarden zien er ook behoorlijk modderig uit. Maar dat kan ook bijna niet anders met paarden die de hele dag buiten staan en de winter die we tot nu toe gehad hebben. Ik heb er 3 die alleen op stal liggen en eentje die gerust languit in de modder ligt. Mijn wei wordt van het voorjaar gewoon weer opnieuw ingezaaid en dan ziet het er daarna weer goed uit. Maar ik heb ze liever hele dagen buiten in de modder dan hele dagen op stal en een mooie groene wei.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:03

Zolang ze voldoende hooi en water, en droge ligplekken hebben, is er niets zieligs of eigenaardigs aan. Ze hebben ruimte, buitenlucht en elkaar, iets wat belangrijk voor ze is.
Als er geen gras meer is, is het logisch dat ze niet veel lopen, er valt immers niets te scharrelen.
Kortom, je hoeft je niet ongerust te maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:05

Hele dagen buiten in de modder zonder mogelijkheid om ergens droog te gaan staan / liggen vind ik persoonlijk echt niet kunnen :n

Het kan altijd slechter, maar als je dier geen andere keuze heeft dan in modder staan / liggen dan ben je echt niet goed bezig, arme beesten -O-

Is echt het hele land een diepe blubberzooi, of zijn er nog stukken steviger land?

En zien ze er verder wel goed uit qua algehele conditie, onder de modder?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:11

pmarena schreef:
Hele dagen buiten in de modder zonder mogelijkheid om ergens droog te gaan staan / liggen vind ik persoonlijk echt niet kunnen :n

Ze hebben bij mij wel de mogelijkheid om droog te liggen, want het hek naar de paddock staat altijd open. En bomen genoeg om uit de regen te staan. Maar eentje ligt gewoon graag in de modder. Die zoekt ook altijd de grootste plas uit om in te gaan liggen rollen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:26

Dan gaat het dus niet over jou :P

Was puur in reactie op de TS :)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:29

En toch kan ik me voorstellen dat mensen die bij mij langsrijden hetzelfde denken. Want die zien alleen de wei en niet de paddock en zien ook vanaf de weg de hoeveelheden ruwvoer niet die voor hun klaar ligt.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 18:33

Ik snap dat het kan, want ik heb meer paarden geweten die een modderwei hadden, maar wel droge plekken of op zijn minst een boom. In die weide staat geen enkele boom, en als het eten op is (en dit is al vaker gebeurd) en ze zienderogen magerder worden, geven onze buren ze hard brood. Ik weet dat er op z'n minst één drachtige merrie tussen zit, voor de rest zien ze er modderig uit en eentje van de vijf nogal dun.
Nee, er is echt geen droge plek te zien, het is echt gewoon zompig modderland...

Anoeska27 schreef:
En toch kan ik me voorstellen dat mensen die bij mij langsrijden hetzelfde denken. Want die zien alleen de wei en niet de paddock en zien ook vanaf de weg de hoeveelheden ruwvoer niet die voor hun klaar ligt.

Ik snap het, maar je hebt een paddock, niet waar? Ik ken die wei al mijn hele leven, en ze staat niet in connectie met een paddock, opgeslagen ruwvoer of wat dan ook. Weinig plaats ervoor ook, het ligt dan ook aan de rand van de stad, dus dat kan je hen niet kwalijk nemen. Maar toch vindt ik het niet serieus...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:39

Hier 2 modderige mormels in de wei, 2 weides beide zo'n beetje het gehele jaar door in gebruik. Er is een inloopstal, maar behalve wanneer er hooi is zijn ze niet in de stal. Of het nu regent, hagelt of sneeuwt. Meneer en mevrouw staan altijd buiten. Alleen in de zomer zoeken ze de beschutting van de stal op. En verder poets ik ze hoogstens 1 keer per week, soms zelfs minder. Dus ja, ze zijn wel wat modderig, gaan er ook zelf in liggen (niet in de stal dus waar dat kan, maar buiten in de prut).

Dus die van mij hebben de optie. Maar die verkiezen ze niet. Dus voor die reden vind ik de beschrijving etc. van de paarden van de ts haar post helemaal niet zielig of wat dan ook. Ik word er eerder akelig van om te zien dat veel paarden amper buiten komen tot helemaal niet, zeker nu in de winter. Deze paarden hebben het beter dan menig ander paard dat in een stal wordt opgehokt en als het geluk heeft een paar uur paddock op mag.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:18

Deze paarden lopen buiten, met soortgenoten, ik zou willen dat meer mensen deze optie verkiezen. Uiteraard is het niet ideaal dat ze geen schuilmogelijkheid hebben of geen droge plek... Maar blubber is werkelijk beter voor de voeten dan mest en urine...
Het ziet er alleen wat 'armoedig' uit, die blubberpaarden. Blijkbaar vinden ze het geen probleem als ze regelmatig een tukkie doen. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:32

Tja, ik ben het toch volledig eens met pmarera, Allemaal leuk en aardig dat jullie paarden hebben die graag in de modder liggen, maar een paard dient absoluut de mogelijkheid te hebben om op een droog en beschutte plek te gaan liggen.

Onlangs heeft onderzoek aangetoond dat het voor het welbevinden van een paard belangrijk is dat het regelmatig liggend kan slapen en hoewel sommige paarden wellicht graag in de modder liggen, kiezen veel paarden daar niet voor.
Geen van mijn vier paarden zal ooit vrijwillig in de modder gaan liggen Slechts eentje deed het een tijd geleden, toen ze zwaar koliek had.
Verder komt het nooit voor.

Daarnaast dienen paarden op zijn minst een ruime plek (paddock, terras, whatever) ter beschikking te hebben waar ze goed kunnen staan, zonder dat ze tot over de enkels in de modder staan.
Want continue in de modder staan, is zeker niet goed voor de hoeven en net zo min aangenaam

Een gebrek aan beschutting is voor veel paarden net zo min aangenaam. Veel paarden vinden beschutting met regen en wind prettig en die mogelijkheid dient er gewoon te zijn
(ook daar is onderzoek naar gedaan, met als uitkomst dat de meeste paarden dat toch echt verkiezen)

Voer dient ruimschoots aanwezig te zijn als paarden 24/7 buiten staan om zichzelf warm te houden

Dus nee, ik vind dit net als ts geen gezonde situatie. Helaas zal de db niets doen (doen ze dat ooit? ) Dat is het trieste van het hele verhaal

En even voor de mensen die meteen alles zwart/wit stellen in de vorm van:liever in de blub dan altijd op stal... er zit nog een aardig gebied tussen.

24/7 buiten valt zeker te verkiezen, mits paarden droog kunnen staan en liggen . Is die mogelijkheid er niet, dan is het echt geen ramp om een paard snachts even binnen te zetten, zodat het lekker droog kan liggen en rusten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:43

Liljebo: Paarden zoeken van nature de beschutting niet op. Paarden zijn echter ook gewoonte dieren, dus zullen dan wellicht behoefte hebben aan de stal omdat daar het voer etc. is. Maar om mijn paarden nogmaals als voorbeeld te geven. Die verkiezen echt de stal niet. Mijn vorige paard stond ook altijd buiten, lag ook altijd buiten. Nooit binnen. Heb ik dan van die hele rare paarden?? :+ Lijkt me niet nee.

Nee, een paard 's nachts op stal dat is pas erg. Paard hóórt niet in een klein hok van 3x3 opgesloten te zitten. Heeft geen behoefte om 's nachts te liggen en te rusten. Dat is iets waar wij mensen behoefte aan hebben, maar een mens is geen paard. Wordt vaak vergeten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:50

Beschutting is dus niet nodig want het is onnatuurlijk?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:51

Maartje1990 schreef:
Liljebo: Paarden zoeken van nature de beschutting niet op. Paarden zijn echter ook gewoonte dieren, dus zullen dan wellicht behoefte hebben aan de stal omdat daar het voer etc. is. Maar om mijn paarden nogmaals als voorbeeld te geven. Die verkiezen echt de stal niet. Mijn vorige paard stond ook altijd buiten, lag ook altijd buiten. Nooit binnen. Heb ik dan van die hele rare paarden?? :+ Lijkt me niet nee.

Wel... dan nodig ik je van harte uit om hier te komen kijken. Mijn paarden kiezen deze winter een groot deel van de dag/nacht beschutting in de schuilstal. Voer is zowel buiten als binnen verkrijgbaar en water alleen buiten, dus daar ligt het zeker niet aan.

In de modder liggen doen mijn paarden never nooit niet en ze zijn echt niet de enige.

En ja, er is wel dergelijk onderzoek geweest naar de keuze van paarden, waarbij ze voor beschutting kozen. Ik zou zeggen... gebruik google. Het is vast nog ergens te vinden.

Hier is het niet toegestaan om een paard in de koude maanden 24/7 buiten te hebben staan zonder dat het een schuilstal (die aan bepaalde afmetingen en eisen moet voldoen) ter beschikking heeft en die regeling is gebaseerd op onderzoek mbt welzijn van paarden-

En nee, altijd 3-3 in de stal is net zo min goed. Maar het is wel absurd om zo zwart/wit te denken, nietwaar?

24/7 met schuilstal en droge plek om te staan verdient de voorkeur. Als die droge plek niet te bieden valt overdag, moet een aantal uren per etmaal de gelegenheid worden geboden om droog te staan en te liggen.

en nee... een paard hoeft niet snachts te slapen of te liggen,maar moet wel de gelegenheid krijgen om elk etmaal in ieder geval droog te gaan liggen en staan,

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:54

Een paard opsluiten in een klein hok is net zo fout als een paard opsluiten op een stuk bagger.

Ieder dier moet minstens de keuze kunnen hebben om droog te staan.
Gaan ze dan alsnog in de modder liggen dan moeten ze dat lekker zelf weten, dan vinden ze het blijkbaar fijn maar bij een paard dat geen keuze heeft kun je die conclusie niet trekken :n

Hier staan ze ook vaak in de stal.
Zowel in de stal met hooi als in de stal zonder hooi.

Pas als je zowel buiten als binnen hooi beschikbaar stelt zie je waar ze graag staan :j
Wanneer ze alleen buiten kunnen eten zullen ze niet snel naar binnen gaan.

Wanneer de stal niet prettig is zullen ze er ook niet snel gaan staan, terwijl ze wellicht in een fijnere stal wel graag zouden gaan staan :)

Veel stallen zijn toch wat donker, klein, laag, onoverzichtelijk.... en daar gaat een paard gewoon niet zo graag in.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:55

liljebo schreef:
Hier is het niet toegestaan om een paard in de koude maanden 24/7 buiten te hebben staan zonder dat het een schuilstal (die aan bepaalde afmetingen en eisen moet voldoen) ter beschikking heeft en die regeling is gebaseerd op onderzoek mbt welzijn van paarden-

Het is nog steeds niet verboden, die regels zijn nl nog steeds niet van kracht.
Paarden mogen net zoals schapen en runderen 24/7 buiten gehouden worden mits ze te eten en te drinken hebben en in goede gezondheid zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:56

Zweden ;)

Daar is het blijkbaar beter geregeld :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:00

pmarena schreef:
Zweden ;)

Daar is het blijkbaar beter geregeld :)

oh... dat zag ik niet :')

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:09

In de natuur verkiest een paard een struik als beschutting, meer niet.

Zelf zou ik ook wel altijd de voorkeur hebben om iets van een schuilstal te hebben, maar dat is meer voor m'n eigen gemoedsrust dan dat ik denk dat mijn paarden daar nu zo'n behoefte aan hebben.

Stel dat ik alleen de keus zou hebben tussen een wei zonder beschutting of op de wei en een paar uur in een stal, zou ik nog altijd voorkeur hebben voor die wei zonder beschutting. Liever dat dan, ook al voor maar een paar uur, mijn paard in een stal stoppen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:18

Tja maartje, dan vrees ik dat mijn paarden niet erg gelukkig zouden worden van jou.Hier kiezen ze , zoals ik eerder noemde, zeker deze winter wel dergelijk voor de schuilstal. Ik mag wel zeggen dat ze minstens de helft van de tijd daar door brengen en daar slapen. En zij zullen echt geen grote uitzondering zijn. Mijn buurman heeft haflingers en ook deze paarden kiezen nadrukkelijk een groot deel van de dag voor hun schuilstal

Die mogelijkheid dient er gewoon te zijn. Klaar.
Hele dag in een hok is niet goed. Hele dag in de modder ook niet.
Zo eenvoudig is het

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:19

Het zou ook mijn voorkeur niet hebben hoor :) Maar als ik tussen de twee (dus stal of geen beschutting) moest kiezen, dan zou mijn voorkeur toch gaan voor geen beschutting en dan 24/7 ''in de modder'' :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:32

Mijn niet. Begrijp mij goed... de ideale situatie is gewoon 24/7 buiten met een goede, degelijke schuilstal en voldoende plek om onder alle omstandigheden droog te staan.
Ik heb veel geluk dat ik hier de mogelijkheid heb om mijn paarden zo te houden, maar toen we hier net kwamen wonen (we zijn in zweden nog een keer verhuisd) was het winter en had ik nog geen schuilstal. Toen gingen de paarden met slecht weer toch echt binnen (we hadden in de garage een provosorische stal gemaakt) als ik naar bed gingen smorgens rond zes uur weer naar buiten. Dat gaf hen de gelegenheid om per etmaal een paar uur uit de wind te staan en droog te liggen en het was duidelijk dat ze daar dankbaar gebruik van maakten. Overdag zag je ze niet liggen, maar je zag aan de 'stal' dat ze dat snachts wel deden.
Ze vonden het ook prettig om met slecht weer binnen te komen, ondanks het feit dat ook buiten voer zat was en niet alleen binnen.

Ik zou het zo weer doen.

stal is zeker niet ideaal, maar zonder beschutting in de modder 24/7 is voor veel paarden beslist ook niet prettig.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:37

Ik zou de dierenpolitie toch maar bellen. Ze zijn zelfs 2x bij ons op stal geweest, omdat onze paarden 24/7 i de blubber zouden staan, daar reageren ze dus wel op. Bellen kan nooit kwaad.

Onze paarden gingen overigens elke dag eind van de middag gewoon naar binnen, helaas zag degene die over ons belde, dit niet :+ De politie was dus ook snel weer weg :D

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 00:47

Mona81, ik ben blij dat het zo afgelopen is dan! Tja, om het hele verhaal te zien zou je er eigenlijk gewoon naast moeten gaan zitten heb ik de indruk! :')

Nu ik toch eindelijk een paar backers heb (Ik dacht echt even of er nu echt geen schuilstallen werden gezet...) ben ik toch geruster. Ik ging morgen zoiezo even de weide rondlopen om te zien of er meer aan de hand is. Het zijn echt lieve dieren, en stop er vaak bij. Het enige wat ik verder nog weet is dat hun hoeven matig gescheurd zijn langs de rand. Dierenartsen, je zou nochtans denken dat ze het beter zouden doen.
Spijtig genoeg is die dierenbescherming hier in België heel laks en gaan ze veel minder snel reageren op een oproep. Vooral met paarden heb ik gemerkt dat ze nogal losjes zijn.
Ze hebben gelukkig wel een deftige wintervacht dus de kou zal hun niet deren, het is enkel dat het hier de laatste tijd vaak giet met bakken, wat die modderplas alleen nog meer een moeras doet lijken. Ik hoop gewoon dat ze de heuvel niet opgaan, maar ik heb gemerkt dat ze ervan wegblijven. Er is een heuvel in de weide die gelijk ligt of toch ongeveer met de rest, maar die scherpe afdaling heeft langs een kant. In de zomer gaan die paarden die kleine afdaling met gemak aan, als er gras staat, maar nu het enkel modder is hoop ik gewoon dat ze niet stevig uitglijden. Ik heb al genoeg dode veulens gevonden in die wei, nog één en ik krijg een hartverzakking.