Shetlander die graag ontsnapt uit de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knhschick

Shetlander die graag ontsnapt uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 16:04

hoi ,
Ik ga binnenkort verhuizen met mijn paarden en een shetlandertje erbij. Maar nu komt mijn shetlander met de andere paarden op een weiland te staan.. maar het probleem is dat mijn shetje best graag op pad gaat! weet iemand iets waardoor hij niet meer weg kan ? ik heb waar ik nu staa prikkeldraad en stroomdraad maar daar komt die gewoon met alle gemakt doorheen terwijl de stroom aan staad.. Maar waar ik nu heen gaa heb ik het volgende probleem dat er geen stroom is! dus ik moet iets van draad ofzo zien te vinden waardoor ze absoluut niet meer weg kunnen lopen , iemand een idee ?
alvast bedankt.. :D

callum

Re: Shetlander die graag ontsnapt uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:06

Er zijn apparaten op accu voor stroomdraad dus dat moet geen probleem zijn die gebruik ik ook. Zorg dat er voldoende stroom op staat en span voldoende lint en goed strak. En alsjeblieft geen prikkeldraad levengevaarlijk.
gewoon 4 of 5 linten boven elkaar spannen met weinig ruimte ertussen en zorgen dat de middelste 2 linten goed onder stroom staan

Djangotime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:07

Misschien gewoon op de ouderwetse manier met houten hekken waar hij niet overheen, tussendoor of onderdoor kan? Al is dat waarschijnlijk wel erg duur...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:08

Nou, in ieder geval geen draad meer dus. Wat je neer zou kunnen zetten;
1. Schapenraster
2. Houtwallen maken
3. Houten hek
4. Betongaas (dit hebben wij nu)
Onderschat ze niet ;)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:11

Een draad waar geen stroom op staat is levensgevaarlijk. Ze hebben echt snel door dat er geen stroom op staat, en dan heeft een draadje niet zo heel veel zin meer natuurlijk :P
Zoals Callum al zegt, koop een stroomdraad apparaat op accu.
En als ze dan er nog door heen gaan, keertje met neus tegen stroomdraad aanhouden. Ben nog niet zo ver gekomen met andere methodes (ijzerdraad in manen vlechten, 10 lagen lint ofso :') ) maar dit heeft wel effect gehad :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:12

Die van mij negeerde het gewoon :n

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:12

Ts waar je stond gebruikte ze daar draad of lint. Ik heb bij mijn shetten gemerkt dat ze sinds ik lint heb ipv draad ze niet meer ontsnappen. Heb ik wel 4 linten boven elkaar.

en anders idd betongaas of houten hek

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:13

Hmmm bizzybijtje klinkt als een echte shetlander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:15

Een hele slimme helaas ;) Daarom nu ook betongaas, dat kan gewoon écht niet kapot. Hiervoor ook nog houten planken gehad maar hij had letterlijk door dat dit met voldoende gewicht ertegen ook wel kapot ging... := Ze zijn klein maar ik vraag me wel eens af hoeveel ze precies begrijpen van deze wereld en van natuurkunde enzo :')

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:19

Wahahahahaha echt he slimme rakkers zijn het. Eerlijkheidshalve die van mij zijn pas 7 maanden oud. En 1 is er nog erg klein. Maar sterk en slim zijn ze nu al. Maar gelukkig wel respect voor lint. Draad niet lint wel. Hopen dat het zo blijft als de manen voller zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:19

callum schreef:
Wahahahahaha echt he slimme rakkers zijn het. Eerlijkheidshalve die van mij zijn pas 7 maanden oud. En 1 is er nog erg klein. Maar sterk en slim zijn ze nu al. Maar gelukkig wel respect voor lint. Draad niet lint wel. Hopen dat het zo blijft als de manen voller zijn

Wijsheid komt met de jaren hoor :D

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:24

je kunt ook Houten hekken doen en dan stroomdraad op ijzerdraad aan de voorkant er tegenaan.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:28

Wahahahahaa ssssst geef ze nou geen ideeen

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:43

Mijn vorige pony, kende ook niets anders dan ontsnappen, hij stond altijd zomaar in de zomerwei, terwijl die in een andere gezet was. (Zomerwei heel hoog gras!) We hebben toen ook extra stroom op de omheiningen gedaan, maar daar had ze ook geen problemen mee. We hebben ook prikkeldraad geprobeerd, maar ze bleef het proberen. En haar manen en staart gingen helemaal naar de klote met het prikkeldraad.
Ze stond ook steeds ineens in de gang, van het hooi te eten. Dus steeds dachten we zo van,
hoe kan ie nou hier staan met de staldeur dicht?
Toen ze een keer vastzat onder de deur, kwamen we er dus achter hoe het al die andere keren wel is gelukt. Nou, met andere staldeuren lukte dat ook niet meer. Toen begon ze onder de Paddock hekken te kruipen, dus hebben we daar stroom onder gezet. Toen wilde ze eroverheen gaan springen. Toen hebben we de omheining een stuk verhoogd. Dat beviel goed. Dat hebben we dus ook met de wei-omheining gedaan. Vanaf de grond tot 2,5 meter ofzo. Ik denk zelfs iets hoger. Nou staat gelukkig die wei wel achter grote eikenbomen, dus valt dat niet zo goed op. We hebben wel nette houten hekken laten maken. Wij houden van nette dingetjes :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:48

En is een prikpaal met een hele lange ketting wellicht een idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:49

laetitia schreef:
En is een prikpaal met een hele lange ketting wellicht een idee?

Levensgevaarlijk :=

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:50

ohja, we zijn van plan om een hek te maken met betongaas. eronder komen stenen. een soort kinderkopjes. van ong 1 meterhoog

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 17:00

er is maar 1 oplossing: verbieden, die shetten!

ik had er ook eentje. Kom ik thuis van werk, geen shet te zien...helemaal in paniek (weg ernaast)...hoor ik ineens gehinnik boven mijn hoofd....staat ie op zolder. Hout was ook nog rot, dus ik zag al 200 kilo naar beneden kletteren...enfin..ding vastgezet en buurman opgehaald (want naar beneden kon ie ineens niet meer natuurlijk).
Ijzeren stalhek sloopte hij ook gewoon.

Nu heb ik weer zo'n monster staan die als ze de kans krijgt overal doorheen gaat. Beestje was er net een dag..had haar bij haar vriendje gezet (Waar ik haar voor opgehaald had, omdat ik dacht dat hij haar miste)...na 1 dag liep madam al onder de benen van mijn Fries door die normaal echt niet zo lief is naar andere merries, maar nu mij stond aan te kijken van: baas, wat heb je nu toch voor een rat opgehaald? Hekjes....zijn er om opengemaakt te worden. En dat ene plukje hooi, wat net buiten bereik ligt is te lekker om te laten liggen, dus ook het draad voor de stal werd elke nacht gesloopt (en mijn tv op de grond gegooid...snik). Maar nu ben ik haar te slim af...ik bleek gewoon nog deuren te hebben, dus die heb ik er weer ingezet. Ik doe elke avond het draadje even ergens omheen slaan, zodat zij het idee heeft dat ze me weer te slim af is en me de volgende ochtend heel blij staat aan te kijken: kijk, baas...heb het weer geflikt! Wat ze niet weet, is dat ze het draadje mag slopen, want er kan verder niets gebeuren daar....en zo komt zij niet op de gedachten om weer door een ander draadje heen te gaan....gaat nu al een kleine maand goed :) (nadat ze voorheen 2 keer voor het hek te wachten stond, tot ze er weer in mocht na haar uitstapje).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 17:04

_O- _O-
IHN schreef:

ik had er ook eentje. Kom ik thuis van werk, geen shet te zien...helemaal in paniek (weg ernaast)...hoor ik ineens gehinnik boven mijn hoofd....staat ie op zolder. Hout was ook nog rot, dus ik zag al 200 kilo naar beneden kletteren...enfin..ding vastgezet en buurman opgehaald (want naar beneden kon ie ineens niet meer natuurlijk).

Nu heb ik weer zo'n monster staan die als ze de kans krijgt overal doorheen gaat. Beestje was er net een dag..had haar bij haar vriendje gezet (Waar ik haar voor opgehaald had, omdat ik dacht dat hij haar miste)...na 1 dag liep madam al onder de benen van mijn Fries door die normaal echt niet zo lief is naar andere merries, maar nu mij stond aan te kijken van: baas, wat heb je nu toch voor een rat opgehaald? Hekjes....zijn er om opengemaakt te worden. En dat ene plukje hooi, wat net buiten bereik ligt is te lekker om te laten liggen, dus ook het draad voor de stal werd elke nacht gesloopt (en mijn tv op de grond gegooid...snik). Maar nu ben ik haar te slim af...ik bleek gewoon nog deuren te hebben, dus die heb ik er weer ingezet. Ik doe elke avond het draadje even ergens omheen slaan, zodat zij het idee heeft dat ze me weer te slim af is en me de volgende ochtend heel blij staat aan te kijken: kijk, baas...heb het weer geflikt! Wat ze niet weet, is dat ze het draadje mag slopen, want er kan verder niets gebeuren daar....en zo komt zij niet op de gedachten om weer door een ander draadje heen te gaan....gaat nu al een kleine maand goed :) (nadat ze voorheen 2 keer voor het hek te wachten stond, tot ze er weer in mocht na haar uitstapje).

_O- _O- _O- Paard op zolder, zie het helemaal voor me, vooral jouw gezicht op dat moment, oliebol zijn echt geweldig maar helaas voor veel mensen te slim.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 17:11

bigone schreef:
_O- _O-
IHN schreef:

_O- _O- _O- Paard op zolder, zie het helemaal voor me, vooral jouw gezicht op dat moment, oliebol zijn echt geweldig maar helaas voor veel mensen te slim.

ja, nou idd...en ik ben blond dus dan weet je het wel....meest banketstaaf was nog wel dat mijn buurman die zo lief was me te helpen (beste man is ook al in de 70) dus omvergelopen werd, toen meneer na de laatste bocht besloot te laten zien dat hij ook springpaard was. Lag hij daar en roep ik: heeft ie zijn benen gebroken heeft ie zijn benen gebroken? Nee, alles goed...nee, ik bedoel mijn paard!!! Dat verhaal komt dus standaard naar boven als ik me ergens in het dorp vertoon 8-)

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 17:11

Ik ga het even volgen.

Thuis blijft met shet gewoon netjes achter de draadjes. Afgelopen zomer ging hij ook wel eens onder de draadjes door bij de buurpaarden kijken en kwam dan weer terug. Ging verder prima en niemand had er last van.

Maar nu sta ik dus bij iemand anders (tijdelijk) gestald. Het ging 2 weken goed, maar nu staat zijn vriend bij de veulens op het land (groot land met veeel gras) en heeft hij bedacht dat hij daar ook heen wil.
Nu al 3 dagen achter elkaar erheen ontsnapt, ondanks dat hij ook een vriendje op zijn eigen landje heeft. Het grote land is geen optie ivm teveel eten.

Nu staat hij dus tijdelijk op stal, terwijl de rest buiten staat. We gaan morgen extra draadje spannen en komt er tijdelijk koeien stroom op. Hopelijk leert hij het af. Het vervelende is, dat hij met die dikke bos manen en zijn deken gewoon niet zoveel voelt.. En dat hij thuis dus wel netjes blijft staan -O- Thuis zetten is ook geen optie, dan staat hij ook alleen op een te natte paddock.

kayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 17:16

Hier ook iemand met shetties die goed zijn in ontsnappen.
Tegenwoordig hebben wij schapengaas met stroomdraad ervoor (zodat ze niet gaan schuren), werkt super!
Op enkele plaatsen hebben wij dubbele lint staan met een hoge lading stroom erop (voor koeien/kalveren), is op accu.

Ik zou zelf nooit voor prikkeldraad gaan, dat geeft echt super snel wondjes. Dit heb ik vaak genoeg meegemaakt met oud prikkeldraad dat nog om de wei stond en dus heeft mijn vader alles weggehaald. Stuk beter en veiliger voor als ze er toch nog doorheen willen.

Zoefferd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:32

Gewoon een houtenhek ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:35

Afbeelding ;)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:51

_O- _/-\o_ *\o/* echt he wahahahahahaha