vlas : advies

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jolien123

vlas : advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 08:50

hallo

ik heb sinds ongeveer 1 maand mijn paard op vlas staan, in het begin ging dit goed,
maar hoe meer ik nieuw vlas over het oude gooi hoe sneller de stal vies is..

nu wouw ik eens proberen al het vlas uit de stal te halen,
en dan 1nieuw pak vlas erin.

en na 7dagen weer de stal helemaal leeghalen en weer 1 nieuw pak erin.
en zo blijven doorgaan.

doet iemand dit?
is dat haalbaar 1 pak voor 7 dagen?
/3

Olympia96

Re: vlas : advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 08:52

Ligt eraan hoe groot je stal is en hoe lang je paard erin staat? Maar ik denk dat het veel te weinig is.
Mijn halve stal is bedekt met rubber matten en de andere helft met vlas. Daarin heb ik 2 schone pakken gedaan. Ik haal 1 keer in de week de natte plek weg (die is dan vuurrood) en gooi er 1 nieuw pak in. Soms moet ik vaker de natte plek verwijderen als ze langer op stal staat vanwege het weer.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 08:55

Een pak vlas om de stal mee te vullen voor eerste gebruik is wel weinig lijkt me zo. Of je moet een stalletje hebben van een vierkante meter. Vaak worden er vier pakken in gegooid voor een hele stal van 3,5x3,5m voor het eerste gebruik. Dan elke dag drolletjes rapen en elke paar dagen natte plekken ruimen. Dan heb je aan een half pak/heel pak (ligt totaal aan je paard) per week wel voldoende. Bij het natte plekken ruimen is het de bedoeling dat de bovenste laag onderop komt te liggen en dan nieuw vlas eroverheen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 08:56

Ik denk dat het erg weinig is.

Wij beginnen met vlas in een stal met 4 pakken.
Dan dagelijks de mest eruit en 1x per week de natte plek.
En dan ging er een half of heel pak weer in.
Afhankelijk van hoeveel vlas er nog in lag.
Het ene paard is nou eenmaal wat schoner op stal dan het ander.

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 08:58

Ik heb een stal van 3x3 en red het met 3 pakken. Met die drie pakken maak ik eerst een bodem. Als hij die bodem heeft 'gekweekt' gooi ik er een nieuw pak in. En zo nu en dan vervang ik de bodem en haal hierbij al het rode eruit. Elke week gooi ik er sowieso een nieuw pak in.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 08:59

Ik heb ook een mat erin liggen aan de voorkant en daarop ligt geen vlas.
Verder begin ik met 3 pakken vlas.
En ik haal iedere dag de mestballen eruit en 1x per week de natte plek.
Het schone schuif ik eerst aan de kant, natte plek eruit en dan het wat minder mooie vlas op de plek waar de natte plek gelegen heeft.
Tussendoor kom ik niet aan de plasplek, hooguit wat droog erover heen, maar niet doorwoelen etc.

Ik gooi de baal altijd in de hoek en pak daar steeds wat vanaf indien nodig.

Nu heeft mijn paardje een vaste mest en plasplek dus dat scheelt wel.
En ze staat overdag de gehele dag buiten.

Normaal red ik het makkelijk met 1 pak vlas in de week

Ze staat nu ruim ¾ jaar op vlas en ik heb pas 1x de stal zo goed als helemaal leeg moeten halen.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:00

Met een pak vlasvezel zal de laag in je stal inderdaad wel heel dun zijn. Dan is het vlas echt 100% doorweekt wanneer je het er na 1 week uithaalt.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:00

dikke kans dat je er dus veel te weinig in hebt liggen en dan werkt het niet.

mijn paard staat ook op vlas en ik begin met 4 a 5 balen in een lege stal.

zomers kan ik met iedere 7 dagen 1 zak erbij gooien en als het van dat vochtige weer is zoals de laatste tijd gaat er iedere 5 dagen een zak in.

met vlas is het gewoon belangrijk dat je er een goede laag in hebt liggen anders werkt het niet.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:02

Mijn pony staat iok oo vlas ik haal om de week me stal helemaal leeg dan doe ik 2 schone pakken de stal is 3 bij 2, 5m.

Mijn vriendin haalt ook elke week der stal leeg en doet ook 2 pakken er weer in. Chicalover op bokt

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:03

BrammetJee schreef:
Mijn pony staat iok oo vlas ik haal om de week me stal helemaal leeg dan doe ik 2 schone pakken de stal is 3 bij 2, 5m.

Mijn vriendin haalt ook elke week der stal leeg en doet ook 2 pakken er weer in. Chicalover op bokt

haal je de stal helemaal leeg? Is dat dan niet erg duur? Als ik jou was zou ik een bodem kweken en dan elke week een nieuw pak er in gooien en zo nu en dan het rode eruit..

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:03

1 pak is echt te weinig. inderdaad beginnen met 4 of 5 pakken en dan wekelijks bijvullen
Mijn merrie redde het echter niet alleen met vlas. Bleef heel nat.
Ik heb toen vlas gemend met zaagsel. Dit werkte wel perfect.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:04

BrammetJee schreef:

die stal is wel klein natuurlijk en dat scheelt ook. Maar dan nog. Het beste werkt gewoon een flinke laag en dan een vaste bodem laten worden.is ook een stuk warmer en fijner. dan heb je echt een lekkere dikke laag.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:05

esmeerambo schreef:
BrammetJee schreef:

haal je de stal helemaal leeg? Is dat dan niet erg duur? Als ik jou was zou ik een bodem kweken en dan elke week een nieuw pak er in gooien en zo nu en dan het rode eruit..

is even duur toch. als je maar 2 pakken erin gooit en om de week is hetzelfde als gewoon laten liggen en dan iedere week bijvullen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:09

Ik heb een potstal met vlas en stro. Ben begonnen met alleen maar vlas maar vond het dan te snel nat en mijn paard at vlas. Dus stro erbij resultaat na 4 maanden nogsteeds een kurkdroge box. Strooi per weer 1 pak vlas bij en een halve plak stro. Heb er pas 1 keer een plek uitgehaald verder niet.

is wel een box van 3 bij 12. En er staan 2 e ponys in en 2 minishet veulens

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:26

Ik maak om de 2 weken stal helemaal leeg. En die andere week alleen de natte plekken en elke dag de drollen. En heel soms om de 3 weken en sws voor een wedstrijd.

Edit: sta niet op een pensionstal maar bij chicalover, thuis.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:02

Wat ik uit het verhaal haal is dat de TS niet wil oppotten maar leeghalen. ;)

Ik gebruik ook vlas, maar doe het niet via oppotsysteem. Zelf gebruik ik 1 pak per 2 weken, maar gebruik dit alleen op de plaats waar gemest en geplast wordt, in de rest van de stal ligt stro met een dun laagje vlas eronder (die doorgaans eigenlijk blijft liggen).
Mijn merrie eet ook vlas, en onze stal is niet geschikt als potstal. Als ik daar een degelijke beginbodem in doe dan ligt alles buiten de stal. Bovendien mest mijn merrie echt maar op 1 plaats en plast op in de andere hoek, waardoor de dikke laag voorin de stal overbodig is.
Ik behandel de vlas dus niet als oppotten, mijn merrie heeft een superschone stal en het is voor mij ook een stuk voordeliger.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:18

Ik begin met 4 pakken vlas. Haal elke dag de natte plekken en drollen eruit.
Bij 1 paard die alles altijd op dezelfde plek doet volstaat 1 pak bijstrooien per week.
Bij de ander (die mest overal waar hij staat) heb ik er soms 2 per week nodig.
Ik bekijk het per dag. Ze moeten iedere dag een droge stal hebben.
1pak is veel te weinig. Dan staat je paard binnen 1 dag in de viezigheid en wellicht op beton.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:27

Ik vind vlas voor geen meter werken als er weinig in de stal ligt. Het leek me eens een goed idee om een dunnere laag in de stallen te houden (maar dan echt wel meer dan 1 pak!!) en dan elke dag natte plek eruit + nieuw laagje vlas erover. Dit omdat ik het een keer helemaal zat was toen ik met bloedheet weer eeuwig de bovenste laag weg moest harken om bij de natte plek te komen… Maar dit was echt geen succes. De hele stal werd nat, ondanks het schone laagje. Ik was meer vlas kwijt aan het bijstrooien en de stal was minder schoon.

Nu doe ik weer zoals altijd. Beginnen met een flinke hoeveelheid (meer dan 4 pakken voor een niet al te grote stal). 2x per dag mest eruit (voordat ze op stal komen goed uitmesten en dan voor de nacht nog een keer mest eruit), 1x per week de bovenlaag aan de kant harken, natte plek eruit, vlas glad trekken en er een nieuwe baal overheen gooien. Als de stallen te nat worden, dan is de laag te dun, waardoor er geen onderlaag gevormd kan worden en er dus geen droge bovenlaag meer is. Dan is de hele stalbedekking de onderlaag. In dat geval moeten er enkele zakken bij en dan is de stal weer gered.

Mijn rijpaarden staan overigens 8-12 uur buiten in de winter.

Ze hebben nog nooit vlas gegeten, maar ik voer (te)veel hooi en ze krijgen stro bij als ze echt te vet worden door het hooi, zodat ze altijd wat te knabbelen hebben. Stro is overigens killing voor het vlassysteem.... Dus niet echt een aanrader.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:56

Ik ben sinds half november van egonnen met vlas. Ik heb een schuilstal van 4,5x3,5. Op 3,5 meter een hele brede paal neegelegd vanwege het uitlopen en dus een dunne laag aan de voorkant wat dus erg nat kan worden. De stal is dus bedekt voor 3,5x3,5. De stal wordt gebruikt voor twee paarden by the way. Ik ben begonnen met 5 balen. Elke week haal ik een rode plek uit de stal en vul bij met 2 balen vlas. 1 baal bleek niet genoeg te zijn omdat er twee paarden dit als openbaar toilet gebruiken. Twee keer per dag halen we de drollen weg en harken het recht. Na een week is het weer aan verschoning toe. De plekken waar het rood uit is vul ik met ander vlas wat nog droog is uit de stal. Nieuwe laag erover en kan op deze manier maanden doorgaan.

edit, een dikke laag is erg belangrijk.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:13

Ik heb 1 van mijn pony's op vlas staan sinds ze een heel heftige koliek heeft gehad. Sindsdien gaat het gelukkig prima.
Het betreft een a pony in dito box, dus ik ben begonnen met 2 pakken vlas. Ik haal 's morgens bij het voeren de mest weg, en 's avonds laat bij het afvoeren weer. Ik gebruik hiervoor geen riek maar doe dit met de hand, zodat ik geen enkele mestbal mis, haha! Soms haal ik zelfs 3x per dag de mest weg, maar meestal 2x. Op zondag of maandag (mijn vrije dagen) haal ik de natte plek eruit, en gooi ik er een half pak bij. Halverwege de week gooi ik de andere helft van het pak erbij.

Als ik de natte plek weghaal heb ik een klein kruiwagentje net tot de rand toe vol. Ik heb een betonnen vloer waar de urine dus niet doorheen kan, dus echt alles trekt in de bodembedekking. Vlas blijft een stuk frisser dan stro in dit geval. Ik hou ervan :D Ik heb er wel iets meer werk aan dan aan stro, bij mijn stro boxen ben ik echt binnen no time klaar, maar drollen rapen kost me toch zeker een kwartier per keer.. Dat is het enige nadeel in mijn geval. Ik vind het wel ideaal dat ik niet dagelijks hoef op te strooien want daar heb ik echt een gruwelijke hekel aan, haha :=

jolien123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 18:46

bedankt voor jullie reactie's!
ik ga het dus niet proberen en zo laten

heb er vandaag de rode plekken uitgehaald en opgevuld met het andere vlas en dan een half pak erover gedaan.
int weekend doe ik de andere helft erbij..

maar bij mij krijgt het vlas na een tijdje ongeveer dezelfde kleur als de mest, is dat bij jullie ook?

want dan moet ik egt goed zoeken naar de mestballen..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:51

Vlas verkleurt idd iets maar dat is helemaal niet erg. Bij vochtig weer zie je het sneller verkleuren.
Overigens wil dat niets zeggen en neemt dan gewoon nog steeds vocht op.
Dat vlas gooi ik dus altijd op de kale plek die je hebt na het verwijderen van de plasplek.

En dan hoef ik evengoed maar 1x per week de natte plek eruit te halen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:57

Ik haal 2 keer per week de natte plek eruit.
En 1 keer per week 1 zak er in. Bij de grootste viezerik om de week 2.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:05

Ik heb er eerst heel veel ingegooid .dat je echt wel 20 cm laag hebt .en nu heb ik nog niet eens een baal in de week nodog.toen ik er minder in had liggen gebruikte ik 2 baal in de week.
Ik gooi 1 keer in de 3 weken een baal houtvezel er in vult wat meer dus die week geen vlas.
Stal is heel mooi droog .
Stal is 3 bij 4 m en paard staat in de winter 4 uurtjes buiten

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:13

Heb nog niet gehad dat mijn vlas de kleur van mest krijgt. Mijn bovenste laag blijft heel licht eigenlijk. Ik mest trouwens ook met de hand. Handschoenen aan en gaan. Scheelt een hoop vlas en je haalt heel secuur je mest eruit.
ik vind het sneller werken dan met de vlasvork.

Zorg idd dat je een laagje erin houdt een goeie bodem waar het vocht in kan.

ik sta ook op beton maar heb zo een laag opgebouwd dat de bovenlaag kurkdroog blijft.