Paard altijd bezweet op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leslie90

Paard altijd bezweet op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 19:32

Hoi,

Ik heb een vreemd probleem, althans, mijn pony. Ze staat sinds een paar weken iedere avond bezweet op stal. Ze heeft geen deken op, overdag staat ze van 9 tot 5 buiten in de paddock en daar zweet ze niet.

Ze is iets te dik, en beweegt momenteel niet zo heel veel. Van stalgenoten hoor ik al allerlei ziektes voorbij komen zoals cushing, maar hier ben ik niet zo zeker van. Ze is nooit ziek geweest oid. Door het zweten (en vuil) heeft ze in de hals een krulvachtje, voor de rest is haar vacht gewoon glad. Ze is overigens 18 jaar en heeft verder geen medische problemen behalve het zweten.

Wie heeft een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

AnnemiekvM

Re: Paard altijd bezweet op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:34

Het is best warm voor de tijd van het jaar. Misschien heeft ze daar last van in combinatie met een wintervacht?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:39

Os idd best wel warm mijn paardje zweet nu ook
Snel met dit weer. Die staat niet binnen en zijn hals is uitgeschoren. Denk dat het de temperatuur is. Heeft hij verder geen andere klachten?

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:44

Ik heb laatst de DA gevraagd - omdat de mijne klam is tussen haar voorbenen. Vlgs hem gewoon te warm weer voor de tijd van het jaar en een veel te dikke vacht….

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:44

Mijn eerste idee is inderdaad cushing.....gezien de leeftijd, het zweten en het iets te dik zijn, krulvachtje.....
Even de DA bloed laten prikken en de acth waarde laten bepalen, dan heb je meteen uitsluiting of bevestiging... :j

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 20:56

callum schreef:
Os idd best wel warm mijn paardje zweet nu ook
Snel met dit weer. Die staat niet binnen en zijn hals is uitgeschoren. Denk dat het de temperatuur is. Heeft hij verder geen andere klachten?

Nee ze heeft verder geen andere klachten.

Mijn eerste gedachte was ook dat het gewoon te warm is voor het tijd van het jaar, het heeft hier nog geen enkele keer gevroren en temperaturen zijn zelfs 's nachts nog ''warm''. Maar als je dan al die ziektes voorbij hoort komen ga je toch twijfelen :\

abu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 22:46

Misschien inderdaad last van de redelijk warme temperatuur in combinatie met een wintervacht? Ik zou niet weten wat het anders zou moeten zijn.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 22:51

Ik denk ook gewoon te warm.
Mijn paarden staan altijd buiten, de grote moet afvallen. Vorig jaar is ze ondanks onbeperkt ruwvoer mooi afgevallen in de winter. Precies mijn bedoeling.
Nou dit jaar is er nog geen kilo vanaf! Volgens mij komt dat toch door de zachte winter.

Jennyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 22:52

mijn paard heeft ook cushing, ze zweet ook soms zonder een reden. Aangezien jouw paard vaak zweet zal ik idd ff de da bellen en hem naar je paard laten kijken.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 22:53

Die van mij staan ook te zweten op stal hoor.

En dan staan ze nog in buitenboxen.

Het is gewoon veelte warm voor die dikke vachten.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 22:55

Is het misschien een idee om het paard ook gewoon 's nachts buiten te laten staan? En mocht je niet willen dat ze 's nachts eet/te veel eet in een paddock te zetten?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 22:56

Gezien wat je zegt denk ik ook Cushing, zo begon dat bij de mijne ook.
Heeft hij soms een harde manekam, bulten boven de ogen ipv kuilen, last van vieze ogen, huid problemen zoals mok bv?

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 23:27

cynthiar schreef:
Gezien wat je zegt denk ik ook Cushing, zo begon dat bij de mijne ook.
Heeft hij soms een harde manekam, bulten boven de ogen ipv kuilen, last van vieze ogen, huid problemen zoals mok bv?

Nee, ze heeft geen van bovenstaande. Het is echt alleen zweten.

's nachts buiten zetten moet ik even overleggen, maar dat zou misschien wel een oplossing kunnen zijn aangezien het opvalt dat ze alleen in stal zweet en buiten niet.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:32

Hier op stal staan de paarden momenteel ook allemaal met de nacht binnen.
Maar er zijn er bij ons ook een paar die af en toe klam op stal staan, gewoon omdat het warm is.
Tja en een lange wintervacht die nat is en weer opdroogt etc ziet er soms wel eens wat krullerig uit.
Zie ik hier ook bij een paar incl mijn eigen paard. En die is pas 5 jr.

Aan de andere kant sommige dingen komen overeen met Cushing. Of ze dat heeft kom je alleen achter door te testen.

Maar ik zou het persoonlijk even afwachten en kijken wanneer het wat kouder is.

Als het weer zo zacht blijft zou je eventueel een smalle racestreep kunnen scheren. Kunnen ze gewoon zonder deken weer naar buiten maar kunnen vaak wel beter hun warmte kwijt.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:34

De fjorden bij mij op de stalling zweten ook als ze 's nachts op stal staan. Is puur door de dikke wintervacht en de warme temperaturen, het is gewoonweg te warm voor ze :j Zou je niet te druk maken, als je pony buiten niet zweet dan denk ik zelf dat het gewoon hetzelfde is als bij ons, simpelweg te warm :)

nienke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:08

Had hetzelfde probleem en die van mij is een stuk jonger. Volgens de dierenarts was het gewoon te warm voor de tijd van het jaar. Daarna heb ik mijn paard geschoren en onder een deken gezet en het probleem is verholpen

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:02

Wij hebben ook een zwetende fries ( die al wel sinds oktober een regendekentje op heeft) en een zwetende koudbloed.

Koudbloed blijft nu helemaal buiten (die vind binnen staan veelste warm)

Fris..tja ik weet niet hoe ik dat op moet lossen zweet alleen op hals

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:10

Mijn eerste gedacht is ook Cushing aangezien een krullerige vacht aanduiding is dat de cushing al enkele jaren woekerd. Lees eens in het cushing topic dat er veel andere symptomen zijn, krullen in de vacht tekent echt dat het al een tijdje aan de gang is. Niet ziek zijn, betekent niet dat er geen cushing aanwezig is. Andere symptomen zijn: meer eten, meer plassen, kuilen boven de ogen, dunner worden cq spierverlies

Cushing kan enkel worden vastgesteld dmv een bloedtest en kan goed onder controle worden gehouden met medicijnen

Persoonlijk zou ik voor de zekerheid gaan testen, vooral als je weet dat krullen na enkele jaren van cushing naar buiten komt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:52

Als mijn paarden zweten omdat het buiten te warm is, zoals nu, dan krult de vacht ook maar ze hebben toch echt geen cushing. Ook niet de oudste van 22.
Normaal is het in januari onder nul en nu is het dik boven nul.
Er staat bij mij een haflinger die al dik in de rui is en ook mijn fjord laat al wat haren los.

Mijn sneeuwklokjes bloeien ook al en de rest komt ook al boven de grond

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:13

Mijn fjord met Cushing met nu een dikke wintervacht zweet nu niet, hij krijgt wel medicijnen tegen Cushing. Toen hij die niet kreeg zweette hij enorm, zelfs geschoren.

nienmoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:16

Ik volg even. Mijn paard is een fjord van ook 17/18 jaar. Sinds eind oktober vind ik hem ook af en toe bezweet op stal, alleen heeft hij het meestal 's ochtends als ik aan kom. Ik kom dan op stal om hem bijvoorbeeld buiten te zetten of te rijden, en dan is ie wat klam op zijn borst en hals. Hij zit behoorlijk dik in zijn vacht en ook ik heb op mijn stal al cushings voorbij horen komen als eventuele oorzaak, maar net als TS twijfel ik daaraan. Ik lees dus even mee.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:16

Mijn paard met Cushing stond ook in de winter altijd bezweet op stal, dacht dat het gewoon de tempartuur icm zijn deken was. Totdat ik hem liet testen op cushing en dat was echt de oorzaak. Hij zweet nu, dankzij de medicijnen, niet meer

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:23

Je kan idd laten testen. Maar mijn paardje van 4 staat ook te zweten en krijgt van het zweten ook krulletjes in zijn vacht. Omdat dit een ouder dier is zou ik sneller geneigd zijn tot een bloedtest. Maar aan de andere kant. Dier heeft verder geen symptomen en of klachten. Dus ja afwachten is ook een optie.
ik hou het op het weer

ts hoe is het nu met je paardje

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:30

Hoe warm is het 's nacht binnen op stal als alle paarden binnen staan?

Ik heb een half open stal, en mijn fjord zweet nu ook iets onder haar manen.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:40

Hier nog iemand met Cushing ervaring.
Ik denk dat je hem/haar toch het beste even op Cushing kan laten testen.
Hoe eerder je erbij bent, hoe eerder je eventueel met medicijnen zou kunnen beginnen.
Mijn pony heeft een hele poos alleen last gehad van krulletjes op zijn kont, wij dachten dat het door zijn deken kwam.
Tot hij een jaar later heel duf en zwak begon te worden. Toen hebben we alsnog laten testen op Cushing. En dat heeft hij dus wel.
Je hoeft verder niks aan ze te merken, het zweten en de krulletjes is genoeg om vermoedens te hebben.