ook na een les benen van een paard koelen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

emilyxhorses

ook na een les benen van een paard koelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 17:06

heey
ik vroeg me af, moet je na het rijden van bijvoorbeeld een les, ook de benen van het paard koelen met koud water? of juist niet?

Faelynn

Re: ook na een les benen van een paard koelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:08

Als ze heel hard gewerkt hebben volgendsmij wel. bij mijn oude manege deden ze dat en nu mijne een wond heeft en dan haar spieren gebruikt heeft moet ik ook daarna koelen.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:13

Ik zou het zelf niet doen in de winter kunnen ze spierpijn van krijgen eerst hard werken en dan opeens een koude slang op je lichaam.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:17

trysteffy schreef:
Ik zou het zelf niet doen in de winter kunnen ze spierpijn van krijgen eerst hard werken en dan opeens een koude slang op je lichaam.

Als het echt heel koud is zou ik het inderdaad niet doen trouwens

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:20

Ik koel de benen van mijn paard altijd na het rijden behalve als het vriest.
Wel alleen het onderste deel en niet de stukken waar spiermassa zit. De onderbenen waar de pezen zitten kan je altijd koelen heb ik altijd geleerd....

HollyDiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:26

Zomers spuit ik de benen vrijwel altijd af. In de winter pas ik er wel beter mee op, maar als het niet heel koud is moet het volgens mij makkelijk kunnen hoor. Of even kort de benen afspuiten echt een functie heeft weet ik niet, maar ik doe het meer zodat de benen weer schoon zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:52

trysteffy schreef:

In de onderbenen van een paard zitten geen spieren. Alleen maar pezen en banden.

Koude slang zet je nooit op een lichaam zelf, alleen op de onderbenen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:56

Nog nooit gedaan eigenlijk ook nog nooit over nagedacht. Wat is de gedachte daarachter? Heeft bij mij nog nooit problemen opgeleverd dat ik het niet doe.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:02

Ik denk niet dat het nodig is, ik ken eigenlijk niemand die ook met koud weer de benen afspuit en in mijn omgeving toch niet bovengemiddeld veel paarden met beenblessures. In de koude lucht koelt het imo ook wel snel genoeg af, en bovendien worden de pezen bij een normaal paard in een gemiddelde training ook niet direct gloeiend heet volgens mij? Tenzij je beenbescherming gebruikt die erg slecht ademt misschien. Maar kwaad zal het ook wel niet kunnen.

Ik zou wel oppassen wanneer je een paard met veel behang hebt of een mokgevoelig paard, als de benen veel nat zijn kan dat mok in de hand werken, ik zou het bij onze fries om die reden dus niet zo gauw doen.

Bovendien ben ik zelf ook een watje en zou ik met die weer niet zo gauw het risico nemen dat paardlief me natspetterd met dat koude water :brr:

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:03

callum schreef:
Nog nooit gedaan eigenlijk ook nog nooit over nagedacht. Wat is de gedachte daarachter? Heeft bij mij nog nooit problemen opgeleverd dat ik het niet doe.

Om beschadigingen aan peesweefsel te voorkomen is het belangrijk dat je de benen van het paard na zware inspanning 5-10 minuten afspuit met koud water of insmeert met een koelende klei of gel. Tijdens de training kunnen er piepkleine scheurtjes ontstaan in peesvezels, deze herstelt het lichaam vaak weer vanzelf. Diverse reacties in het lichaam zorgen er namelijk voor dat er onmiddellijk afweerstoffen naar het beschadigde gebied toevloeien. Deze afweerstoffen worden in vocht getransporteerd waardoor er rond de beschadiging vochtophoping ontstaat. Op deze manier kan het lichaam het probleem zelf oplossen. Het herstelproces zelf kan echter ook de oorzaak zijn van nog meer beschadigde cellen. Als immers de vochtophoping te groot wordt, kunnen gezonde cellen een tekort aan zuurstof krijgen. Het resultaat: nog meer beschadigde cellen en nog meer vochtophoping. Om deze verdere beschadiging van het weefsel te voorkomen, moet het natuurlijk herstelproces getemperd worden, zonder het af te remmen. Dit kan door de omgeving van het beschadigde gebied direct goed te koelen (maximaal 10 minuten). De gezonde, onbeschadigde cellen hebben, wanneer zij koud zijn, minder zuurstof nodig en er is dan ook veel minder snel sprake van zuurstoftekort. Hierdoor zullen dus uiteindelijk minder cellen beschadigen.

Edit: Bandages zorgen voor teveel warmteophoping dus liever beenbescherming gebruiken die goed ademt.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 21-01-14 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:05

Ik doe het alleen zomers, het is echt niet nodig hoor, in het wild kan dat ook niet

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:09

Ok weer wat geleerd.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:13

Ik koel altijd de onderbenen na arbeid. Inderdaad alleen het gedeelte onder de sprong en onder de voorknie en dan helemaal naar onderen. Doe het pakweg een minuut per kant per been. Daarna droog ik de benen af. Schone, dunne benen en koele pezen :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:18

ankep schreef:
De onderbenen waar de pezen zitten kan je altijd koelen heb ik altijd geleerd....

Nou dat lijkt me toch wat extreem, pezen mogen wel een stuk kouder dan spieren maar ze hoeven ook niet te bevriezen en de onderbenen van een paard kunnen wel gewoon bevriezen, heb laatst een stukje nieuwe wildernis gekeken daar kwam er een voorbij hupsen met een bevroren voet :brr: .Nu is bevriezing natuurlijk wel erg extreem maar voor pezen heb je ook gewoon een optimum temperatuur het is niet perce hoe kouder hoe beter :brr:

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:20

Normaal gesproken had ik een vast ritueel.
Na de training lekker uitstappen.
Benen koelen
Nog 10 mond stappen op harde bodem en vervolgens de beetjes nog even afspuiten.

Merkte dat ze hierdoor veel strakker ik de pezen ging staan.
Geen vocht of eiwit ophopingen
Dus wanneer ik weer kan trainen doe ik dat gelijk weer!

emilyxhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 19:23

oke dank je wel iedereen

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:23

Wij hebben helaas geen binnen spuitplaats.

In de zomer spuit ik de benen na het gedane werk ten alle tijde af, in de winter werk ik liever met coolgel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 01:54

Persoonlijk vind ik lang stappen op het harde veel belangrijker. Ik doe standaard na het rijden de beenbeschermers af en zorg in de binnenbak dat de paarden redelijk op adem en temperatuur zijn. Dan gooi ik zadel eraf en ga met fleecedeken, soms 2 bij erge kou op het harde stappen. Ze hebben alle 3 keiharde benen. Ook op een vrije dag of na spelen in de paddock doen we dit, sowieso stappen we altijd een tijd op het harde.
Met afspuiten kom je niet echt diep in het been terecht, tenzij je echt lang afspuit. Heb langer geleden al eens gelezen dat 10 min op het harde stappen ook meer effect heeft dan 10 min afspuiten of met coolpackages/bandages etc.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:04

Kijk en dat doe ik dan weer wel altijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:10

isawessels00 schreef:
Ik doe het alleen zomers, het is echt niet nodig hoor, in het wild kan dat ook niet

In het wild werken ze ook minder hard.

Zelf koel ik altijd ik hard getraind heb. Koud of warm maakt niks uit. In de onderbenen zitten toch enkel pezen en banden.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:12

Laat ik het nou combineren :D ik stap onder het zadel tot hij op adem is. Dan stap ik af en is het gelijk zadel af en deken erop. We stappen even op het harde en dan koel ik de benen. Ik droog ze af en dan stappen we weer een tijdje over het erf.

marloes1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:26

Het koelen van de benen van een paard na arbeid is eigenlijk altijd slecht. Tijdens het rijden komen er door de warmte veel afvalstoffen in het bloed terecht. Ook in de benen. De bloedvaten en lymfevaten worden door de warmte wijder om zo zoveel mogelijk afvalstoffen zo snel mogelijk af te kunnen voeren. Wanneer je de benen van je paard gaat koelen zorgt de kou ervoor dat de bloedvaten zich samentrekken en heel smal worden. Doordat dit gebeurt kunnen de afvalstoffen uit de benen slecht afgevoerd worden en blijven dus in de benen achter. Dit kan uiteindelijk zorgen voor blessures. Het beste is om het paard zelf te laten herstellen na het werk.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:18

Is het niet beter om gewoon met lauw water af te spuiten? Dat doe ik namelijk altijd.

emilyxhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 15:31

Heel erg bedankt voor alle goede tips enz.

nienke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:06

Ik spuit de benen van mijn paard altijd af na het werk. Om te koelen maar ook om te zorgen dat er geen vuil in de kootholte blijft zitten zoals nat zand