Wat voor afrastering bij geiten??????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ambibambi1

Wat voor afrastering bij geiten??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 19:55

hoi,

Ik wil misschien geiten kopen, maar weet niet hoe hoog het hek moet en wat voor?
Als je ook weet hoe je een stalletje moet maken, ideeën zijn altijd welkom!
Ook voor klimgevalletjes zijn ideeën altijd welkom!

Ik wil de geitjes dan ook bij mijn b-pony inzetten. Hebben jullie dan ook tips of waarschuwingen?
Ik deel zowieso de wei in 2 stukken, dus als het niet lukt zet ik mijn pony wel in het andere stuk.

Hebben jullie ook nog tips, van welk ras het liefst is?
Of hoeveel euro de afrastering ong. gaat worden?

Alvast heel erg bedankt!!!!

AngeliqueB

Re: Wat voor afrastering bij geiten??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:58

Anderhalve meter hoog gaas, en stroom erlangs zetten. Ze kunnen erg hoog springen en ze liggen tegen de draad waardoor deze bulten krijgt. Als de geiten kunnen vluchten voor de pony en een eigen stalletje hebben moet het wel lukken.

Ambibambi1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 20:01

oke, heel erg bedankt!
Weet jij ook misschien nog iemand in Overijssel die geiten verkoopt? :)

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:03

Geen idee, ik woon in zuid Limburg! Dwerggeiten zijn makkelijk te vinden via marktplaats, grote geiten zoals melkgeiten, toggenburger, landgeit of angora zijn zeldzamer..

Ambibambi1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 20:05

oke,
Is de dwerggeit erg ondeugend of zijn wel heel lief?
Zijn ze ook sterk?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:06

Als eerste geiten zijn super leuke dieren, maar echte ontsnappers! Ik heb een best lange tijd 6 geiten verzorgd, die zijn meerdere keren uitgebroken. Daarbij moet ik wel zeggen dat de omheining slecht was en zonder stroomdraad. Toen het een keer bijna verkeerd gegaan was (ze stonden aan drukke weg), hebben wij het vervangen (gaas + stroomdraad) was het over. Dus een goede omheining is zeker belangrijk!
Sowieso hoog (rond de 1.30/1.50 ligt aan je ras geit) kippengaas oid, met 2 á 3 lagen stroomdraad, omdat ze anders gaan schuren en dan krijg je van die mooie 'bol vorming' (als je snapt wat ik bedoel, kan zo snel geen plaatje vinden).

Verder klimgevalletjes niet kort bij het hek zetten anders springen ze via het klimgeval zo uit de wei. Of het gaas daar een stuk hoger maken.
Klim dingen kun je met een paar flinke boomstammen (wel vastzetten zodat ze er niet onder kunnen vallen als het schuift, en kijken dat ze nergens vast komen te zitten)
Of zelf wat maken, bijvoorbeeld: Afbeelding

Welk ras, ik denk dat dwerggeitjes leuk zijn om mee te beginnen.
Wat de omheining gaat kosten zou ik niet durven zeggen, maar als je een flink stuk heb dan zou het zoo 200.- (incl schrikdraad apparaat) kunnen kosten.

Edit: Een schuilhok is zeker belangerijk (en grappig om te zien, als het begint te regenen rennen ze met een moordgang naar binnen :+ ). Wij hadden 2 oude paardenstallen geloof ik, muur ertussen uit gesloopt, toen hadden wij een mooie stal :)
Ongeveer 2/3 lag een laag stro. Wij hadden een hooi ruifje (zo een: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/imag ... PauAsBB8bQ), die vulde ik elke dag en daar hadden ze ook genoeg aan.
Verder krijgen ze met ze allen een schep brokken voor de vitaminen.
Een oud tuinhuisje die nog goed (vocht dicht) is, voldoet aan de eisen.
Laatst bijgewerkt door Sjors op 19-01-14 20:21, in het totaal 5 keer bewerkt

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:10

Ik vind dwerggeiten vervelend en opdringerig en meer uitbraakgevoelig dan de grote rassen. Dat alles uit persoonlijke ervaring, ben de eigenaar van 1 landgeit en 1 kruising melkgeit. Heb 2 dwerggeiten gehad en 2 toggenburger, allevier overleden door ouderdom.

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:15

De afrastering toch zeker naar de 1.50, ze springen hoger dan je ze nageeft. }>

Met boomstammetjes ed ben je al een leuk eind onderweg, als je handig bent kan je inderdaad gaan timmeren zoals hierboven een mooi voorbeeld.

Zorg dat ze altijd een warm, droog nestje hebben waar ze binnen kunnen, want geiten hebben het écht niet voor regen.

Ik heb een soort van dwerggeiten, enkel zijn ze niet de 'standaard' denk ik, zijn erg stevige, ronde beestjes.

Bedenk wel dat geiten vaak echte Houdini's zijn en altijd zoeken naar ontsnappingstechnieken! ;)

Ohjaa als laatste, paard met halster en geit met horens kan aflopen als paard-geit duet :P

Ambibambi1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 20:16

oke, heel erg bedankt!
Nu moet ik mijn ouders nog wel proberen te overtuigen!
Wij hebben al wel eerder geiten gehad, alleen papa en mama hadden echt geen goede afrastering!
Dus ze ontsnapten telkens. Wij hadden toen angorageiten.

Ik heb al wel stroomdraden (2) en een stroomklok, we zijn alleen nog gaas nodig en een klein huisje alleen voor buiten en klimspullen.

Ik denk dat de wei voor de geiten zo'n ong. 20mx25/30m is. Zou dat genoeg zijn?

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:18

AngeliqueB schreef:
Ik vind dwerggeiten vervelend en opdringerig en meer uitbraakgevoelig dan de grote rassen. Dat alles uit persoonlijke ervaring, ben de eigenaar van 1 landgeit en 1 kruising melkgeit. Heb 2 dwerggeiten gehad en 2 toggenburger, allevier overleden door ouderdom.

Ze zijn inderdaad veel meer geneigd uit te breken en je op de proef te stellen met hun kunsten, maar ik vind dwerggeiten toch echt wel de allerbeste humor ooit hebben.
Ze zijn minder rustig, dus ik denk dat ras dan vooral afhankelijk is van wat soort geit je zoekt :)

Ambibambi1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 20:18

haha, heel erg bedankt!
Ik ga zeker heel erg mijn best doen om ze niet te laten ontsnappen!

Ambibambi1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 20:29

Ik weet nog wel heel goed, dat ik vroeger soms een schok kreeg van het stroomdraad. Het deed niet heel zeer, maar ik schrok altijd heel erg! Dan moest ik altijd huilen.

Ook klom ik vroeger vaak op de klimtoestellen van de geiten en dan gingen de geiten er ook op, soms duwden ze me eraf met hun hoorns. Dat durfde ik telkens niet te zeggen tegen papa en mama. Want ik dacht dat ze ze dan zouden weg doen. Dan probeerde ik dus niet te huilen.

Wij hadden vroeger dus 2 angorageiten, laura en marga. Marga was niet zo heel lief tegen kinderen en was soms een beetje chagarijnig! Laura was heel lief en mijn vader en moeder zongen heel vaak:

Haar naam is Laura
Een hele liefe geit
En als ik in haar ogen kijk ben ik de weg heel even kwijt.

van Jan Smit dat liedje.

Mijn broertje kon vroeger de naam laura niet uitspreken, dus zei hij de hele tijd: lora.
Dat was wel heel grappig!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:43

Hpud er naast de omheining en schuilstal rekening mee dat je voor geiten een UBN nummer nosig hebt http://www.hetlnvloket.nl/onderwerpen/r ... ocatie-ubn Al weten je ouders dat misschien wel van de vorige geiten.

Verder, als de pony niet te agressief is moet dat prima samen gaan met de geitjes :j

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:45

Zelf ook geitjes.Ga geitjes niet voeren aan het hek,want dan gaan ze zeuren en mekkeren als ze jou zien.
En ze kunnen dat lang volhouden.Ze kunnen ook klokkijken want hier staan ze elke avond om 5 uur
Voor het hek op eten te wachten en dan mekkeren.Met onze pony gaat het heel goed samen.Alleen zijn de
Geitjes de baas en als ik er niet bij ben word de pony van haar eten weggebokt,ze staat dan heel zielig
Te kijken en geen brokken.

Ambibambi1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 21:22

oke, heel erg bedankt voor alles!

En wat een grappige ervaringen met geitjes.
Er kan met geiten iets heel stoms gebeuren, maar later lach je er gewoon om.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 03:59

Als mijn weidebuurman van z'n geitjes af moet zal ik aan jou denken. Weet niet zo welk ras, maar wel een 'speciaal' ras igg, niet zo standaard.

leuk dat je geiten wil,
maar ik lees steeds 'mijn pony', begrijp ik goed dat je maar 1 pony hebt? En geen shet/pony/paard er bij?
Waarom dan voor geiten bij de pony kiezen, ipv. er bijvoorbeeld nog een pony/paard of desnoods shet bij zetten?

Paarden zijn kuddedieren, die moet je niet alleen neerzetten of met kippen/geiten/schapen, ze hebben behoefte aan soortgenoten.... Vind dat echt heel erg sneu als mensen hun paard of pony alleen hebben staan. kippen, geiten, schapen of zelfs aandacht van ons mensen is voor een paard absoluut níet het zelfde als de communicatie met een soortgenoot.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 09:09

Niet iedereen heeft het geld of het land voor een pony er bij.Of een stal te klein voor 2 paarden.
Of een bazig paard.Bij ons is dat ook zo.Maar er is hier al een heel topic over geweest.Bij ons was het een
Pony die of naar slacht ging of bij ons met geitjes.Maar dat staat in het topic.(tinker is beste maatjes
Met geitjes)