Weideonderhoud. Wat doen jullie zoal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

UK_eef

Weideonderhoud. Wat doen jullie zoal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 19:53

Zie titel dus :D

Wat doen jullie zoal aan onderhoud van jullie weilanden m.b.t. mesten, inzaaien, onkruidbestrijding, slepen, etc?

melvinrandy

Re: Weideonderhoud. Wat doen jullie zoal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:57

Elke dag gaat de mest uit de stal op het weiland

Verder niets eigenlijk :P

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:21

SV -> VSW

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:38

Paardenmest halen we elke dag van het weiland, en een keer per jaar mesten we de wei met koemest en laten we hem een maand rusten. Misschien dit jaar of volgend jaar eens kalken.. Verder niks.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:55

Ik mest de wei niet uit, schop het weleens uit elkaar als ik er toch langsloop maar vaker gebeurt er niks. Ik heb 3 stukjes waar ze op kunnen en als ze weer bij stukje 1 komen is de mest grotendeels weg.

Tegen onkruid spuit ik met MCPB en ik maai en hooi 2x per jaar de stukken waar ze niet komen.

Squirrel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:56

Gras zaaien, uitmesten, hek repareren, kuilen dichtscheppen.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:57

Niks, buiten strookbegrazing

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:53

wij slepen regelmatig, bloten, er komt verse mest op en ook kunstmest, ook spuiten we tegen onkruid (boterbloem, brandnetel)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:56

Meerdere keren per jaar slepen, 2 a 3 keer per jaar prachtige kalvermest er overheen, toiletten bloten we en voordat de winter begint bloten we het hele weiland nog een keer (als de paarden het niet kort genoeg krijgen) zodat het niet te lang de winter in gaat.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:27

bemesten, bekalken, onkruidbestrijding, omheining af en toe repareren, gras rondom bijhouden ivm stroomdraad en af en toe mollen vermoorde. Nu alleen die **** konijnen nog die alles stukgraven. ook wordt elke dag uitgemest

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:38

Lynn_Nikita schreef:
bemesten, bekalken, onkruidbestrijding, omheining af en toe repareren, gras rondom bijhouden ivm stroomdraad en af en toe mollen vermoorde. Nu alleen die **** konijnen nog die alles stukgraven. ook wordt elke dag uitgemest

:') idem dito, vooral die mollen nu, het lijkt wel een maanlandschap nu, en die konijnen maken echt mega gaten van ruim een vierkante meter -O-

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 16:07

FlyAway schreef:
Meerdere keren per jaar slepen, 2 a 3 keer per jaar prachtige kalvermest er overheen, toiletten bloten we en voordat de winter begint bloten we het hele weiland nog een keer (als de paarden het niet kort genoeg krijgen) zodat het niet te lang de winter in gaat.

Wat bedoel je met bloten? :o :D

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:09

Bloten is het kort afmaaien van het gras, waarbij het gras vermalen wordt tot kleine stukjes, zodat ze weer als voedingsstof dienen voor de bodem.

MareVeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:09

Uitmesten en de omheining controleren.. That's it!

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:12

wat doen jullie tegen de mollen??
ik heb er ook erg veel last van..

wij maaien het weiland voor de winter uit.. verder na de winter gaat er mest op en kan het een maand rusten,
ik heb 3 stukken en 1 stuk wordt 2 keer gemaaid andere 2 stukken komen ze om en om op..

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:17

niet veel. drijfmest gaat er op, de stukken waar ze in poepen en niet meer eten om maaien, en elke week er mesten.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 16:31

Aha Flyaway, dan weet ik dat ook weer!

Hier halen we elke dag de mest eruit, en gaat er 1 x per jaar koeienmest overheen. Ik wil volgende maand wel weer kalk strooien omdat we vorige zomer verschrikkelijk veel last hadden van zuring.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:07

dodyg schreef:
wat doen jullie tegen de mollen??
ik heb er ook erg veel last van..

wij maaien het weiland voor de winter uit.. verder na de winter gaat er mest op en kan het een maand rusten,
ik heb 3 stukken en 1 stuk wordt 2 keer gemaaid andere 2 stukken komen ze om en om op..

Doe niets tegen de mollen, onbegonnen werk, rijden de gaten wel weer dicht met de tractor als de mest er weer op gaat, zijn volgens mij ook niet of nauwelijks te vinden die beesten, ik heb verspreid over de weides wel een stuk of 60 molshopen nu :')

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:16

FlyAway schreef:

Waarom mag het niet te lang zijn voor de winter?

Laten jullie de wei ook begrazen door schapen? Ik heb gehoord dat dat goed zou zijn. En hoe weet je wanneer er kalk op moet?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:28

Momenteel wordt er niets met de weide gedaan, staat ook niets op.
Verder wordt het bemest, wordt er gehooid en wordt de weide elke dag uitgemest als de paarden er op staan. Verder durf ik het niet precies te zeggen.
En soms idd mollen vangen haha.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:35

SummerRemedy schreef:
FlyAway schreef:

Waarom mag het niet te lang zijn voor de winter?

Laten jullie de wei ook begrazen door schapen? Ik heb gehoord dat dat goed zou zijn. En hoe weet je wanneer er kalk op moet?

Als het te lang blijft in de winter (en dan wel écht winter) gaat het lange gras afsterven en de resten verstikken de bodem.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:36

Voor mollen zet ik vallen, heb 2 weilanden en als ik de paarden verzet plaats ik klemmen
voor de konijnen heb ik eens een fretteur gehad, maar aangezien de gaten ook bij de buren zitten vluchten de konijnen daarheen en schiet ik er nog niks mee op

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:38

Mollen vangen kan met mollenklemmen. Hoe en wat precies moet je me niet vragen, maar wordt op stal wel gedaan. :j :Y)
Verder inderdaad af en toe rust en 1x per jaar komt er een gierwagen overheen, soms kalken wanneer nodig.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:39

Mest uitrijden, keertje maaien, van die spul tegen onkruid erop, en omheining nakijken. Meer niet :)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:43

Wat gebruiken jullie tegen ridderspoor en hardnekkige kruip boterbloem en waar kan je dat halen