Hoe volle staart 'kweken'?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_xDyan

Hoe volle staart 'kweken'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 22:55

Hoi!

Mijn verzorgpaard heeft niet echt een hele volle staart en dat vind ik jammer. Dus ik vroeg mij af hoe je nou een volle staart 'kweekt' en of dit überhaupt wel kan.
Het paard van mijn moeder had volle staart bij aankoop, na 1,5 jaar heeft hij ook een dun staartje. Mijn moeder doet er niet zoveel mee, alleen met wedstrijden wordt de staart netjes gewassen en ontklit, want ze zeggen dat de staart juist dun wordt door het borstelen. Maar veel mensen die ik heb gezien met een paard met een volle staart, borstelen deze wel regelmatig (voor zover ik heb gezien). Dus; hoe verzorg je nou eigenlijk het beste voor een staart?

badass

Re: Hoe volle staart 'kweken'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 22:56

je kan ze uitpluizen ipv borstelen, dan ogen ze wat voller en is beter dan borstelen

jopaardjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 22:57

ik borstel de staart van mijn pony altijd helemaal uit, maar dan niet met een staartborstel maar gewoon met een harde en soms zelfs zachte borstel voor de vacht. Hierdoor gaan de klitten er wel uit, maar gaan de haren niet kapot. En bij mijn pony heeft het geholpen om een stuk(je) er vanaf te knippen, het is weer dikker terug gegroeid. Succes! :)

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 23:00

Hoebedoel je een stukje eraf knippen? Als je dat onderste stukje bedoeld; dat doen wij standaard al wel :P

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 23:06

Mijn paardje heeft niet een hele dikke staart maar wel een mooie, ik borstel de staart regelmatig maar zorg wel dat er iets van antiklit in zit, op het moment doe ik er eens in de 2 weken Haarserum van de action in.
Verder moet je als je borstel onderaan beginnen, de staart goed vast houden en dan steeds een stukje hoger, ik doe dat met een oster borstel maar je kan het ook met een plastic haarborstel voor mensen doen.
Verder denk ik niet dat je echt een volle staart kunt kweken, alleen voorzichtig doen.

Lot__Marint

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 23:07

Idd, onderste stuk eraf knippen, dan groeit de korte plukken bovenaan bij, dan word die dikker.
Het ligt er ook aan wat voor paard je hebt. Ik heb een D-pony, die heeft zobiezo al een Iel-staartje, verder heb ik nog een B-pony en haar staart is super mooi dik.
Het verschilt ook wel kwa pony, lijkt mij

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 23:08

Afknippen tot voorbij 't spronggewricht en dan weer laten groeien, verder gewoon met de hand 'kammen' :)

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 23:13

Thanks voor de tips :D
Helaas is het niet mijn eigen paard en ik denk dat de eigenaar niet zo blij is als ik de staart zo ver afknip :=

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 23:16

LOLLYYwood schreef:
Afknippen tot voorbij 't spronggewricht en dan weer laten groeien, verder gewoon met de hand 'kammen' :)

Dit is precies wat ik gedaan heb! En ponylief heeft opeens weer een stuk dikkere staart!!

ClaudiaDer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 23:18

Ik knip het onderste stukje altijd bij en kam nooit de staart uit!
Meestal smeer ik er een beetje Cowboy Magic in en dan pluis ik hem plukje voor plukje uit.

Wanneer je hem kamt met een borstel/kam dan trek je al heel veel haren uit zijn staart, en dat is natuurlijk zonde!

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 23:21

Maartje1990 schreef:
LOLLYYwood schreef:

Dit is precies wat ik gedaan heb! En ponylief heeft opeens weer een stuk dikkere staart!!

Heb dit net nog weer voorgesteld aan moeders, maar die ziet de logica er niet van in, kunnen jullie misschien uitleggen wrm dit zo goed helpt? :P
Of hebben jullie het gwn gedaan en gekeken wat er gebeurd?
En weten jullie toevallig ook hoe lang het duurt voordat het weer aangegroeid is?

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 23:35

extentions :+

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 23:36

Ik heb bij mijn paard toen ik hem kocht zijn staart afgeknipt tot de sprong. Het hing in ongelijke plukken en dun. Aan laten groeien en ik doe er ong. Iedere 3 dagen anti-klit in en kam het iedere dag. Ik draai zijn staart en dan begin ik aan de onderkant en steeds een stukje meer omhoog. Toran heeft nu een mooie dikke volle staart. Verder vlecht ik de staart een aantal dagen in en dan laat ik hem weer een aantal dagen los als hij met zijn deken(s) om staat.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 23:37

En waarom vlecht je hem dan?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 23:40

Klit hij minder snel, blijft minder stro in hangen(puur gemak).
Verder omdat hij nog wel eens lui is met zijn staart optillen als hij in de dekens staat. Anders zit zijn hele staart onder de stront.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 23:42

Ah okee, Nosha heeft heel vaak allemaal plukken in elkaar gedraaid zitten. Maar dat vlechten is dus wel een goed idee :)
Thanks!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 11:38

Ik heb ooit een handig artikel in mijn blog geschreven over de staart en manen. Er staan veel handige tips in.
http://www.abcreatief.com/blog/verzorgi ... en-staart/
Vooral cowboy magic gebruiken en de staart losjes vlechten en niet te veel borstelen maakt een wereld van verschil!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 11:43

Maartje1990 schreef:
LOLLYYwood schreef:

_xDyan schreef:
Heb dit net nog weer voorgesteld aan moeders, maar die ziet de logica er niet van in, kunnen jullie misschien uitleggen wrm dit zo goed helpt? :P
Of hebben jullie het gwn gedaan en gekeken wat er gebeurd?
En weten jullie toevallig ook hoe lang het duurt voordat het weer aangegroeid is?

Mijn pony had echt op het einde een hele dunne pluk, dus opzich vrij vol, maar dan het einde heel dun en dat was al járen zo. Dus die dunne pluk heb ik dus tot ongeveer het spronggewricht afgeknipt en toen is het gewoon helemaal dik bijgegroeid. Maar echt een uitleg kan ik er niet voor geven :+ En ondanks dat het even best een tijd (half jaar tot een jaar denk ik?) debiel er uit gezien heeft, ben ik erg blij dat ik het heb gedaan :j

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 19:06

8nnemiek schreef:
Ik heb ooit een handig artikel in mijn blog geschreven over de staart en manen. Er staan veel handige tips in.
Vooral cowboy magic gebruiken en de staart losjes vlechten en niet te veel borstelen maakt een wereld van verschil!

Ah thanks thanks thanks! Hier gaan we wat mee doen! Weet je toevallig waar wij Cowboy Magic kunnen kopen? Gwn bij een ruitersportzaak? Heb het namelijk nog nooit zien staan :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:20

Westernwinkels hebben het altijd, maar veel gewone ruitersportwinkels verkopen het tegenwoordig ook. Zelf bestel ik het meestal op internet. Er zijn genoeg winkels waar je geen verzendkosten hoeft te betalen vanaf 20 of 25 euro. En een grote fles kost rond de 25 euro. Lijkt vrij duur, maar je hebt er weinig van nodig en doet ontzettend lang met een fles. Ik deed ruim twee jaar met zo'n fles :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:25

8nnemiek schreef:

oh, geweldig! :D Is, behalve de cowboy magic, wat ik bij mijn haflinger wel doe :j

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 19:26

Nee eigenlijk is dat niet duur nee :P
Maar we proberen eerst Ice On Ice, dit gebruikt mijn moeder veel in de trimsalon. Het enige verschil is dat het geen gel is :P
Nouja... er zitten ook wel siliconen in, maar mama is er nog niet over uit of dit nou echt wel zo 'slecht' is als dat ze zeggen... Maar dit Ice On Ice werkt dan wel weer beter dan een gewone anti-klit

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:30

Staart van mijn pony:

http://i41.tinypic.com/34e99n9.png
Wat ik doe:

- Elke week goed wat anti klit erin (van de welkoop, 10 euro voor een fles)
- Even laten intrekken en borstelen
- Vlechten en weer een week wachten
- Vooral kort knippen zodat ze er niet op staan!

That's it :)

En het ligt aan elk paard natuurlijk, maar als je weet dat ze vollere staarten hebben gehad, moet het lukken :)

Jamiefris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:34

Afknippen werkt inderdaad!

Mijn pony zijn staart was afgebeten door een veulen tot helemaal kort en is toen dik terug gegroeit.
Alleen raad ik je dit niet aan _-:(

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:01

ik gebruik magic voor de staart en manen, dan ga ik van onder naar boven met een kam f borstel er door heen,