Alle kosten bij 24/7 op weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

odilia

Alle kosten bij 24/7 op weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 13:10

Hallo Bokkers,

Mijn paard staat momenteel bij een boer op fullpension, dit bevalt goed maar gister heb ik een aanbod gekregen om zeer goedkoop (150 euro per jaar) een weitje vlak bij mij in de buurt te huren.
Nu vraag ik me af wat alle kosten rondom dit zullen zijn.

het is 800 m2 in het bos.
Er staat nu een omheining omheen van gaas plus een prikkeldraadje. Hier en daar moet het verstevigd worden en aan de binnenkant moet een schikdraad komen.
- dus dan heb je de kosten van draad, paaltjes en 'paddestoel' al.
- Dan een schuilstal, mijn vriend is handig dus kan zelf wat in elkaar timmeren maar toch de kosten van het materiaal.
- Water aanvoer. Plan is om een grote witte ton daar neer te zetten die we dan thuis moeten vullen om de zoveel tijd, hoeveel water zal dat kosten?
- mest afvoer, handigste is om een karretje neer te zetten en deze af en toe ergens af te leveren, zal dit ook geld kosten?
- hooi, plan is om een grote baal neer te zetten waar ze 24/7 van kan eten. wat zijn de kosten per maand gemiddelt met hooi?
- brok word bijgevoerd, dit zal 13 euro per maand zijn.

Iemand enig idee hoeveel ik ongeveer kwijt zal zijn aan alle kosten eromheen?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:12

Ik zou het alleen al niet doen omdat het geen oppervlakte is. Je kunt hier geen heel jaar een paard op houden zonder het te moeten bijvoeren. Je moet er dan sowieso een paardje bijzetten en dan wordt het helemaal ellendig. :n 800 m2 is net niks.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:13

Sowieso moet je ook rekenen op kosten van aanschaf en onderhoud van een tweede paard. Een paard alleen houden vind ik niet kunnen.

Verder is het maar net wat je wil investeren. Wat voor palen wil je, wat voor hooi. Een paddestoelaccu gaat ongeveer een half jaar mee. Maar is die wel sterk genoeg voor je draad/lint?

Sientje

Re: Alle kosten bij 24/7 op weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:17

En hoe zit het met de bodem? Hoe lang denk je dat zo'n klein stukje heel blijft? Aanvoeren van zand is een prijzig verhaal...
Oh ennuh... wat voor bomen staan er om het stukje heen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:19

800m² is in de winter binnen de maand vanzelf een zandpaddock geworden dus zand aanvoeren bespaar je al. :+
hier doen ze met 2 kleine paarden en 2 pony's ongeveer een week met een grote baal hooi (350 a 400kg) en dat kost 35 a 40 euro per baal.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-01-14 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:20

Koper schreef:
Sowieso moet je ook rekenen op kosten van aanschaf en onderhoud van een tweede paard. Een paard alleen houden vind ik niet kunnen.

Verder is het maar net wat je wil investeren. Wat voor palen wil je, wat voor hooi. Een paddestoelaccu gaat ongeveer een half jaar mee. Maar is die wel sterk genoeg voor je draad/lint?

Hoeft toch niet, je kan een pensionplekje aanbieden, heb je ook nog hulp van een tweede eigenaar met alle verzorging van het weiland.

Qua kosten moet je denken aan de onderhoudskosten van het weiland (maaien, kalken, mesten), evt aankoop van materiaal om het weiland mestvrij te houden, ofwel om het weiland te slepen. Omdat het een kleine oppervlakte is, investeer je best in een goede paddock zodat je het land kan sparen in natte periodes (dus denk aan afgraven, worteldoek leggen, zand laten leveren etc).

Voor hooi is het goedkoper om in grote hoeveelheden te laten leveren, maar je moet plaats hebben om het op te slaan. Die plaats hebben wij bv niet, hebben we op twee manieren opgelost. Manier 1: kopen 200 baaltjes hooi en laten deze bij boer staan, die brengt om de twee weken 40 baaltjes hooi. Manier 2: 12 grote pakken (400 kg) ingepakt voordroog, zodat ze zonder overkapping in de weide kunnen gezet worden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:22

Ayasha schreef:
800m² is in de winter binnen de maand vanzelf een zandpaddock geworden dus zand aanvoeren bespaar je al. :+
hier doen ze met 2 kleine paarden en 2 pony's ongeveer een week met een grote baal hooi (350 a 400kg) en dat kost 35 a 40 euro per baal.

Jeetje mina wat eten die snel dan! :P Hier eten ze met twee mini's en een grotere pony precies 1 maand van een baal, over 400 kg.

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:22

Ik kan alleen spreken vanuit mijn ervaring.

- ik heb een grondpomp laten plaatsen, 12 m diep, de pomp met filtersysteem kostte me 300 euro, en heeft een garantie van 20 jaar, het graven kostte me 80,- met 5 jaar garantie.
- Mest afvoeren kost mij per 2 maand 30,-. Dan wordt het met tractor opgehaald en verspreid op een land. De mest ligt bij mij op een platte wagen, die afgedekt is met zeil.
- Ik betaal voor onbemest kwaliteit kuil, grote baal in plastic, 45,- waar hij ongeveer 1 maand van eet. Soms 5 weken, ik reken op 4 weken.

Vraag: heb je gedacht aan een gezelschapspaard/schaap/geit/ezel? Of evt kosten delen?
Heb je gedacht aan electra?
Het aanleggen heeft de eigenaar van het land betaald, ik had voor 1000m2, een voorschot van 40 euro per maand.
Heb je gedacht aan inzaaien/kalken/etc? Of regelt de verhuurder dit?

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:24

er komt ook nog kosten bij van je schrikdraad bordjes met niet voeren zou verstandig zijn en pas op ivm schrikdraad, en wat veelal zeggen 800m2 is niets. Al bij al word het denk nog een lastige klus. waar best veel geld in gaat zitten. hout is al niet goedkoop, palen voor in de wij ook al niet. het moet natuurlijk ook veilig zijn. verder kost een grote baal kuil bij ons van ca 500 kg 75 euro op stal waar 31 paarden staan voeren wel hier 3,5 keer van dus ochtend middag avond en ochtend met gemiddelde van 1 ton per keer per paard. ook raad ik aan niet alleen hooi te voeren, en heel het jaar door gras voeren is ook niet goed voor een paard die dit niet gewend is. zou er goed over na denken.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:32

Landje is binnen de kortste keren vertrapt gras kun je dan wel vergeten.
moet een pony bij.
Prikkeldraad weghalen palen vervangen draad en palen paddenstoel reken maar 7 a 800 euro euro
Schuilstal 400 euro euro makkelijk
Onderhoud land (inzaaien) onkruid verwijderen bemesten en eventueel sloot onderhouden?
Een hele baal kuil niet doen word nat en gaat schimmelen 50 euro in de maand
Waterton (waar haal je water).
Bij de overkapping draineren of betegelen.
Kruiwagen mestvork e.d.
Al met al ben je net zo duur uit als in pension en je moet er 2 keer per dag heen om te voeren mest ruimen en in de winter ijs bikken.
Mest afvoeren.
Wat stuk gaat vervangen.
En dan rijd je nog niet eens (heb je ook minder tijd voor)
Is er verder ook toezicht?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:33

Ayasha schreef:

Denk je, met al die regen? :+ Kans op een zwembad ipv zandpaddock lijkt me groter. :D

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:34

dan nog te bedenken wat je paard op kan lopen als het glad is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:37

Sientje: is wel weer therapeutisch, verwarmingselementje derin en je hebt een revalidatie paddock... :)

Nee zonder gekheid, 800m² is leuk als uitloopje voor een paar uurtjes maar voor 24/7 op weide te houden is het te klein... :)

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 13:41

Dat zijn allemaal inderdaad punten waar ik ook over struikel.
Het stuk is te klein om een 2de paard erbij te nemen, dus moet ik richting schaap/geit denken wat ook de nodige verzorging nodig heeft.
een pensionplek aanbieden kan alleen aan een shet of dergelijke, niet groter dus dat word ook moeilijk om te zoeken.

Rondom de wei staan allemaal bomen, in de zomer is het gehele stuk dus overschaduwd door de bladeren waardoor gras er zoiezo geen kans heeft. Dus ik moet erop rekenen dat het kaal blijft, het stuk staat wel hoog waardoor er niet zo snel last is van een grote modderbende.
dus word het altijd hooi voeren maar voor opslag daarvoor is ook niet al te veel ruimte wat betekend dat het hooi per maand gebracht moet worden, dat kost ook aardig wat.

plus het is behoorlijk afgelegen dus kans op dat er iets gebeurd in de trant van stelen etc. is groter.

Waar ze nu staat, staat ze momenteel ook alleen door omstandigheden (overlijden en verkoop van paarden) maar aan haar weiland grenst een ander weiland waar ook paarden in staan waardoor ze wel contact heeft. hoop dat er in het voorjaar nieuwe paarden bij komen. Daar heeft ze een groot stuk paddock en grote stukken wei, keurige schuilstal met tegels en is er veel sociale controle.
daar betaal ik nu 160 per maand, ik zou het alleen overwegen als het veel geld zou schelen maar ik heb het idee dat het niet zo heel veel zal schelen of niet?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:46

Ik zou lekker blijven staan als je goedkoper wilt mischien over leg voor half pension (zelfgaan mesten / voeren zo dat de boer bijv een dagniks hoeft te doen zet je aanpassing,wel op papier,mocht je dat gaan doen)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:47

Je overweegt een schaap/geit tegen een normaal sociaal leven voor je paard? Sorry maar hier kan ik wel heel boos over worden. :n

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:49

phoe 160 is niets voor heel pension op mijn vorige stal betaalde ik 240 per maand. en werden ze maar 3 keer gemest. moest ik nog bijbetalen om in de bak te mogen rijden waar bijna nooit een plekje voor vrij was. (alleen sochtend van 8 tot 12 en van 22u tot 23u) niet echt ideale tijden als je 44 km verderop woont en nog werkt. Ik denk dat waar je nu staat het beste is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:49

nee, gezien het onderhoud dat je hieraan zal moeten doen en het werk dat er bij komt + aanschafkosten ga je zeker de eerste tijd niet goedkoper uit zijn.
Hoger gelegen betekent niet dat het land niet stuk gelopen zal worden. Dat betekent hoogstens dat het revalidatie-centrum-plan dat ik eerder aanhaalde geen optie zal zijn. ;)
Denk er ook aan dat water ook niet gratis is overigens. Iets waar veel "nieuwbakken land-eigenaars" niet aan denken.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:54

Ik denk inderdaad dat je beter kunt blijven waar je nu staat.
Je zult per maand niet heel veel goedkoper uit zijn wel iedere dag werk je zult er heen moeten geen dag vrij en iets moeten regelen met vakantie.
Als er ook geen toezicht is kan er van alles met je paard gebeuren zonder dat je het weet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:55

én het dier staat alleen terwijl ie nu over de draad vriendjes heeft en wellicht uitzicht op gezelschap als er een nieuwe pensionklant komt?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:57

800 m2 is een bakje en daar gaat nog de ruimte van stal, waterbak, etc. af. Voor een paddock prima, maar als weiland te klein. Er zal geen gras meer overblijven, dus altijd bijvoeren en in de zomer dus geen gras! Als de grond niet heel droog blijft (zoals hooggelegen zandgrond), dan zou ik ook een stukje verharden voor de stal.

Schuilstal, 1500 euro (via bedrijf duurder met BTW, transport en montage, zelf maken kan misschien goedkoper). Ook afhankelijk van afmeting natuurlijk. En bij hout zit je vaak nog met verven/impregneren. Eventuele bestrating komt daar nog bij.

Inderdaad de kosten voor de omheining, ook voor de stroom erop! Volgens mij betalen wij een vast bedrag per jaar voor ons stroomkastje bij de wei. Ik weet eigenlijk niet hoeveel dit is. Qua omheining kan je het zo gek maken als je maar wil. Maar 800 m2 kan nooit een giga veel kosten aan omheining, omdat het zo’n klein stuk is.

Wateraanvoer door put te slaan naar het grondwater + pomp. De pomp is redelijk prijzig. Kies er één waar paarden makkelijk uit kunnen drinken (sommige koeiendingen gaan enorm zwaar). Let op de kwaliteit van het water! Verstandig om te testen. Is het verkleurd water of zit er een geur aan, dan is het niet geschikt als drinkwater.

Grote waterton vullen kan inderdaad ook, maar hoe ga je deze vullen? Thuis de ton vullen met de slang en vervolgens bij de wei neerzetten? Dat is alleen handig als je een tractor oid hebt die de ton kan verplaatsen.
Woon je dichtbij, dan zou je met jerrycans heen en weer kunnen rijden. Heb ik in de winter wel gedaan. Warm water mee vanuit huis. Maar dat was voor een pony en een veulen, dus dat ging nog een keer. Voor een paar paarden niet te doen!

Mestafvoer ligt er maar aan. Een boer pacht ons land in ruil voor onderhoud, hooien en mestafvoer. Hij gebruikt het gras en hooi ook voor hemzelf en er staan wel eens wat koeien. In jouw geval geen optie. Maar jij zal ook minder mest hebben. Er is vaak wel vraag naar paardenmest bij volkstuintjes. En anders moet je er inderdaad voor betalen.

4 a 5 paarden doen net aan 1 week met een echt grote, strak geperste baal voordroog. Wat pittiger spul, dus ze krijgen hier minder van, anders worden ze moddervet (zijn al te dik). Als het droog hooi was en ze er onbeperkt van zouden eten, dan zou de baal vast nog eerder op zijn. Vooral als ze nooit gras bij zouden krijgen en ze verder niets anders te doen hebben. Kosten voor een grote baal verschilt sterk, tussen de 40 en de 75 euro.

Kosten voor weideonderhoud neem ik niet mee. Er valt weinig aan te redden, denk ik. Ik beschouw het als paddock.

Voer had je al berekend.

Heb je licht? Voor het geval dat er iets is en je goed moet kunnen zien? Voeren lukt wel in het donker, wond inspecteren niet. Zaklamp/hoofdlampje is dan wel handig.

Is er een plek voor de hoefsmid (liefst rechte, harde ondergrond om stand te kunnen beoordelen).
Heb je uitrijdmogelijkheden?

Is er een plek waar je wat spullen neer kan zetten?

Is er toezicht bij de wei of is het erg afgelegen?

*edit: las net je laatste bericht. Ik zou het niet doen en op volpension blijven staan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:02

Ik beschouw de 40*50 stuk weide waar mijn paarden nu op staan al als "verloren" eerlijk gezegd. Dat ze dit stuk maar stuk lopen. wordt volledig opnieuw ingezaaid tegen de lente en dan komen ze er de hele zomer niet meer op. :n Gaan ze naar de andere delen van de weide.. Dus 800m² gaat 'm idd echt niet worden. :)

Met jerrycans kan inderdaad maar mispak je niet in hoeveel water zo'n dier drinkt op een dag.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:05

Goedkoop???
1 Ha is 10000 m2
10000:800=12,5
12,5x €150,00= €1875,00/ha/jaar
Dat is dus niet goedkoop

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:06

Mijn winterweide is 3000m2, dat kun je aan het einde van de winter afschrijven. De hele zomer krijgt dat om bij te trekken. De overgangsweide van mij is 5000m2, die hebben ze met twee mini's en een pony binnen 3 à 4 weken leeg en dan gaan ze de 5 hectare op. Daar maak ik me uiteraard geen zorgen over, daar leven ze een hele zomer van. :P

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:08

wolter schreef:
Goedkoop???
1 Ha is 10000 m2
10000:800=12,5
12,5x €150,00= €1875,00/ha/jaar
Dat is dus niet goedkoop

In de op staat 150,- per jaar ;)