Welke stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moOby

Welke stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 22:23

Ik ga met mijn nieuwe paardje op een pensionstal staan. Het is een fries van 1.70 meter.
Ik heb de keuze tussen een grote stal die iets groter is dan 4x4 of een keinere stal van 3x3.
Bij de kleine stal kan hij naar andere paarden kijken .
Bij de grote stal hoort hij oaarden maar ziet hij ze ni. Overdag staan ze als het goed weer is in groep van de ochtend tot de avond op de wei. En als het weer slecht is een paar uurtjes in groep op de wei of de bak.
Wat zouden jullie kiezen?

eilleen333

Re: Welke stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:25

De grote stal en dan kijken wat de mogelijkheden zijn om de sociale contacten met de andere paarden te verbeteren

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:26

Voor zo'n groot paard zou ik voor de 4 x 4 box gaan :j 3 x 3 is echt te klein!

moOby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 22:31

Dus het sociaal contact zou dan te weinig zijn als ik de grote box neem? Hoe kan ik dit dan oplossen?
Ik denk ook dat de kleine veel te klein is.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:33

Het is voor het paard wel zo leuk om contact te kunnen maken met de andere paarden.
Weet niet wat voor deur ervoor zit, maar je kan kijken of je er een deur in kan doen waarvan het bovenste deel open kan

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:33

Als hij echt dagelijks veel buiten komt met andere paarden samen zou ik ook voor de 4x4 stal gaan :j

moOby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 22:34

Hij zou da ook een deur hebben waar hij door kan kijken, maar dan ziet hij nog geen andere paarden.voor de rest kan hij wel naar buiten kijken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:35

Hoe is jouw paard? Ik ken er ook een aantal die zeer onrustig worden als ze geen paarden zien namelijk....

moOby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 22:36

Of dat die onrustig word weten we niet laar als dit het geval is zou er wel een mogelijkheid zijn kom met een ander paard te wisselen van stal.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:42

Ik zou voor geen van beide gaan, een stal van 3x3 is te klein voor een paard van 1.70 mtr. En een stal zonder contact met soortgenoten vind ik ook niet kunnen.

Starlight98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 00:01

Komt je paard wel elke dag buiten? Als dat niet het geval is, zou ik het zelf namelijk niet fijn vinden als mijn paard dan de hele dag geen contact heeft met andere paarden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:32

moOby schreef:
Ik ga met mijn nieuwe paardje op een pensionstal staan. Het is een fries van 1.70 meter.
Ik heb de keuze tussen een grote stal die iets groter is dan 4x4 of een keinere stal van 3x3.
Bij de kleine stal kan hij naar andere paarden kijken .
Bij de grote stal hoort hij oaarden maar ziet hij ze ni. Overdag staan ze als het goed weer is in groep van de ochtend tot de avond op de wei. En als het weer slecht is een paar uurtjes in groep op de wei of de bak.
Wat zouden jullie kiezen?

mijn keuze zou de kleinere stal zijn. Veel buiten en sociaal contact vind ik belangrijker dan een grotere stal.

Weilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 13:49

Ik zou op zoek gaan naar een derde optie. Een paard is een kudde dier en heeft zoveel mogelijk sociale contacten nodig. Daarnaast is een paard gebouwd om veel te lopen (om naar voedsel en water zoeken). Lang stilstaan en weinig contact met andere paarden zal op lange of korte termijn tot fysieke en/of psychische problemen leiden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 13:52

Wendelina88 schreef:
Ik zou op zoek gaan naar een derde optie. Een paard is een kudde dier en heeft zoveel mogelijk sociale contacten nodig. Daarnaast is een paard gebouwd om veel te lopen (om naar voedsel en water zoeken). Lang stilstaan en weinig contact met andere paarden zal op lange of korte termijn tot fysieke en/of psychische problemen leiden.

Dan zouden er heel veel paarden rondlopen die fysieke en psychische problemen hebben. Zou voor de kleinere stal en het sociale contact gaan.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 14:03

Wendelina88 schreef:

Vind dit een beetje kort door de bocht.|
Zolang ze overdag gewoon de gehele dag buiten staan met soortgenoten is het helemaal niet zo erg dat ze elkaar 'snachts niet kunnen zien. (ervan uitgaande dat het paard niet in de stress ervan schiet).
Daar krijgen ze geen psychologisch problemen van hoor.

Wel vind ik een box van 3x3 te klein voor een paard van 1.70
Mijn paardje is kleiner dan de jouwe maar die heeft al een grotere box

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 14:06

Ik zou ook voor de kleinere stal gaan. Niet alle paarden kunnen alleen staan zeker niet als ze opgesloten staan en dat went niet altijd.
Daarnaast zou ik het persoonlijk ook erg sneu vinden als het paard toch vrij veel helemaal alleen staat te staat. Dan liever wat meer leven erom heen met andere paarden en wat minder ruimte.

xAaltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:38

Ik zou voor de 4x4 gaan, je paard staat overdag buiten met andere paarden, en 's avonds en 's nachts hoort hij ze wel. Mijn pony heeft afgelopen zomer helemaal alleen gestaan, in het begin was het even wennen, maar na 1 of 2 dagen was ze er helemaal aan gewend!