Paard verveelt zich op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ingeeu

Paard verveelt zich op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 10:28

Hallo allemaal. Ik weet niet zo goed hoe ik moet beginnen.

Mijn jonge paard trapt gigantisch in de stal, tegen de wanden. Hij heeft er geen hekel aan om op stal te staan maar staat vooral graag buiten.

Nu is het zo dat de stallen waar zij in staan in een grote schuur zitten, wat bijna tégen ons huis aan grenst. Er zit een klein gangetje tussen ons huis en de schuur van de stallen van net een meter breed en de stallen zitten ook aan de kant van ons huis, zeg maar. Waardoor we dus continu het getrap horen.

Afijn. Half 9 voer ik mijn paard en pony, dan krijgen ze wat hooi na de brokjes en dan gaan ze om half 10/10 uur naar buiten. Meestal gaat dit wel goed zonder al te veel getrap. Normaal gesproken trapt hij alleen als ik een keer iets aan de late kant ben. Máár vanochtend was/is het weer raak. Werd om half 8 al wakker van zijn getrap in de stal en het is nog steeds aan de gang. Ik heb ze netjes om half 9 gevoerd en toen was er ook niks meer aan de hand. Nu zit ik binnen en na het voeren begon hij wéér. Ik denk verveling/hij wil naar buiten. Hij heeft zelfs één keer zo hard getrapt dat er een scheur (geen extreme, alleen klein en oppervlakkig) in zijn hoef is gekomen. We zijn wat rubberen matten bij elkaar aan het zoeken om die tegen de wanden aan te maken.

Nu is mijn vraag, kan ik dit ook beperken? Het getrap. Want het is niet alleen voor mijzelf maar ook voor de rest hier thuis ontzettend irritant.

Zodra ik het getrap hoor en wil gaan kijken wat er aan de hand is, houdt hij al op. Logisch want dan wil hij (denk ik dus) naar buiten. Maar dat lijkt me niet verstandig, om hem naar buiten te doen wanneer hij zo aan het trappen is. Dan 'beloon' ik hem als het ware voor het trappen.. Althans zo denk ik dan.

Het trappen is niet gemeen en trapt ook niet naar mensen, maar echt tegen de wanden van de stal. Ik heb al eens zo'n bal opgehangen voor in de stal maar daar doet hij niks mee. Hij geeft niks om speeltjes...

Wie heeft hier tips voor? Want het is toch wel heel vervelend, vooral voor de anderen hier in dit huis.

Bedankt voor het lezen en hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Edit: Ik ben er alleen niet helemaal zeker van of het hier goed staat...

Edit 2: Het trappen is dus lang niet iedere dag zo erg! Vandaag is net weer een dagje dat er geen eind aan komt.. Sommige dagen hoor je hooguit 1 of 2 keer een bonk en dan is het klaar. Vergeten erbij te zetten.
Laatst bijgewerkt door Ingeeu op 15-01-14 10:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:31

Kan je geen slowfeeder (gevuld met hooi) ophangen, zodat hij wat te doen heeft?
Laatst bijgewerkt door Casarell op 15-01-14 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:31

Onbeperkt hooi geven? Misschien is het een gewoonte geworden? Ik weet niet of het af te leren is maar ik zou het paard dan in een loopstal zetten. Het risico voor het paard vind ik groter dan dat ik last zou hebben van het getrap.

Shirley

Re: Paard verveelt zich op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:32

Onbeperkt buiten laten staan.

Waarom moet hij op stal ?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:32

Hoelang staat je paard buiten? Hoe oud is hij? Heeft hij soortgenootjes?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:35

Als jij komt kijken vanwege zijn getrap, beloon je hem al als het ware. Je zou het moeten negeren, maar dat vereist wel een lange adem, want hij houdt er echt niet zomaar mee op. Zorg inderdaad dat hij zich niet kan verwonden met zijn getrap. Misschien helpt het om iets aan zijn stal te veranderen, bijvoorbeeld om te wisselen met een box waar hij naar buiten kan kijken.

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 10:36

Wauw jullie zijn snel! Hij heeft altijd hooi in zijn ruif zitten maar nu heeft hij daar blijkbaar niet veel behoefte aan. Ze kunnen altijd aan hooi komen dat is geen probleem!
Ik zet ze altijd 's avonds op stal omdat ik en mijn ouders het niet prettig vinden om ze 's nachts buiten te laten staan en de paarden hebben dan ook hun rust op stal. ('s avonds word er bijna niet getrapt) We hebben het geprobeerd om ze een paar nachten buiten te laten maar dit was geen succes. Ook lopen er wegen langs de weides en vindt het niet prettig om ze zonder toezicht dan daar te laten staan.
Paard is 3,5 jaar en mijn e-pony loopt erbij in de wei en staat naast zijn stal.

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 10:37

Hevonen schreef:
Als jij komt kijken vanwege zijn getrap, beloon je hem al als het ware. Je zou het moeten negeren, maar dat vereist wel een lange adem, want hij houdt er echt niet zomaar mee op. Zorg inderdaad dat hij zich niet kan verwonden met zijn getrap. Misschien helpt het om iets aan zijn stal te veranderen, bijvoorbeeld om te wisselen met een box waar hij naar buiten kan kijken.

Inderdaad dat over dat belonen dacht ik ook al, dus probeer het zoveel mogelijk te negeren. Maar er zijn meer mensen hier in huis en die vinden het minder grappig.. Ik stoor me er nog niet zo heel erg aan eigenlijk. Nou het vervelende is, ik heb ze laatst al van stal verwisseld en het is al verbeterd. Toen hij in de andere stal stond was het trappen helemaal erg..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:41

Ik begrijp niet waarom je, als een paard zo duidelijk aangeeft niet op stal te willen/vroeger naar buiten te willen, je hem 'pest' door 'm te laten staan. Zet 'm om 7 uur buiten, probleem opgelost. Dus niet nádat-ie is gaan trappen, maar voordat-ie begint. Dan beloon je goed gedrag, hij trapt nl niet...

Als je 'm toch wilt pesten, timmer dan dik rubber op de wand. Dan hoor je 'm niet en kan hij ook zichzelf niet beschadigen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:43

buiten zetten dan voeren. heb anderzijds paarden ook afgeleerd te slaan door ze over te slaan met eten tot ze klaar waren. Wel pootjes inpakken zodat ze zich niet stuk slaan. Leren ze het erg snel

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:48

Als je ouders het niet prettig vinden dat ze vanaf de weg bereikbaar zijn, is het dan wellicht een optie om een paddock met inloopstallen aan huis te maken ?

Zo houden we de onze ook dag en nacht buiten, maar toch in het oog.

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 11:14

Als ik naar school ga weer dan gaan ze ook vroeger naar buiten, maar momenteel zit ik overdag thuis dus vindt ik 8 uur/half 9 prima. Het is ook lang niet elke dag dat hij trapt, net vandaag weer dat het extreem is. Ze staan ondertussen buiten en heb ze pas buiten gezet toen ik hem niet meer hoorde trappen.
Over dat rubber aan de wand, staat ook in de OP, zijn we mee bezig.

Woogy: Dat kan ik wel eens proberen, bedankt voor de tip.

Shirley: Heb ik ook al aan zitten denken en overlegd thuis, is alleen helaas niet mogelijk.

Paard en pony staan graag op stal hoor, maar 's ochtends willen ze gewoon graag naar buiten. En ik vind niet dat ik ze pest, zoals ik al eerder zei, hij trapt lang niet elke dag en ook niet elke keer zo extreem.

Edit: Kleine toevoeging: Ik vind ze soms ook nog wel eens slapend in de stal als ik ze wil voeren. Lijkt me niet dat ze het dan vervelend vinden om op stal te staan. :D

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:39

Rubberen matten in de stal ophangen. Hebben ze waar ik sta ook op stal als paarden veel tegen de muur aan slaan. Beschermt hun benen en ook goed tegen het geluid

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:43

Ibbel schreef:
Ik begrijp niet waarom je, als een paard zo duidelijk aangeeft niet op stal te willen/vroeger naar buiten te willen, je hem 'pest' door 'm te laten staan. Zet 'm om 7 uur buiten, probleem opgelost. Dus niet nádat-ie is gaan trappen, maar voordat-ie begint. Dan beloon je goed gedrag, hij trapt nl niet...

Als je 'm toch wilt pesten, timmer dan dik rubber op de wand. Dan hoor je 'm niet en kan hij ook zichzelf niet beschadigen.

Lijkt mij geen pesten, eerder ongeduld van het paard. Er is niets mis mee om paarden snachts op stal te hebben. Voor paarden in training vaak alleen maar goed om uitputting te voorkomen. Als je ze anderhalf uur eerder buiten gaat zetten gaat je paard waarschijnlijk hetzelfde gedrag tonen alleen dan anderhalf uur eerder.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:43

Weidebloem schreef:
Rubberen matten in de stal ophangen. Hebben ze waar ik sta ook op stal als paarden veel tegen de muur aan slaan. Beschermt hun benen en ook goed tegen het geluid

Of een stuk tapijt of oude deurmat. Zeker als het altijd op hetzelfde stukje is. Het probleem gaat er misschien niet van weg maar het is minder irritant.

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 11:54

Nogmaals over die matten aan de muur: working on it. :j

Weidebloem: Dat denk ik inderdaad ook. Ik ben niet van plan om elke keer aan te blijven passen, klinkt heel kort door de bocht maar zo gaat het nou eenmaal hier thuis haha... Hij moet maar geduld hebben hoor.

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 11:56

JJane schreef:
Weidebloem schreef:

Of een stuk tapijt of oude deurmat. Zeker als het altijd op hetzelfde stukje is. Het probleem gaat er misschien niet van weg maar het is minder irritant.

Ik denk dat een stuk tapijt of een deurmat te dun zou zijn, zou denk ik niet genoeg weerstand bieden. :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:22

Ingeeu schreef:
Nogmaals over die matten aan de muur: working on it. :j

Weidebloem: Dat denk ik inderdaad ook. Ik ben niet van plan om elke keer aan te blijven passen, klinkt heel kort door de bocht maar zo gaat het nou eenmaal hier thuis haha... Hij moet maar geduld hebben hoor.

Ik ken paarden die er een gebroken hoefbeen aan over gehouden hebben dus ik zou dat risico niet durven te nemen. Terwijl ik ook vind dat je paard op bepaalde momenten best kan leren geduld te hebben.

Paarden samen zetten?
Laatst bijgewerkt door Tabaluga12 op 15-01-14 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:26

Van box ruilen met de pony.Kan zijn dat hij daar liever staat.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:28

Kluisteren zodat hij niet kan trappen , dat zal hem leren!!

Nee , naar buiten met die knol voordat hij zichzelf aan gort trapt!

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 13:32

Tabaluga: ze samen zetten weet ik nu al dat het niet goed gaat, pony is erg dominant. :)

Britta: Goed lezen, ze zijn al verwisseld.

Nammie: half tien gaan ze altijd naar buiten. Zo gauw ik weer een studie ga volgen gaan ze vroeger naar buiten. :j:

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:55

Weidebloem schreef:
Er is niets mis mee om paarden snachts op stal te hebben. Voor paarden in training vaak alleen maar goed om uitputting te voorkomen.

Uitputting? Een paard is gebouwd op 24 uur per dag lopen, staan, bewegen. Waarom zou een sportpaard in hemelsnaam uitgeput moeten raken van 24 uur per dag buiten lopen?
Endurancepaarden die 160 km ritten lopen (hoe zo, uitputtend) worden vrijwel altijd 24/7 buiten gehouden. Véél beter voor paarden, sportpaard in training of niet.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:00

Als je dan een rubber mat neemt.
Sla aan de bovenkant een balk van 10 cm dik en hang hem alleen aan die bovenkant vast.
Als hij dan slaat heeft het demping op zijn benen. En het maakt nog minder geluid.

Zelf zou ik gewoon eerder voeren.
Kruip je desnoods daarna nog weer terug in bed.

Weilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:28

eerder voeren/ eerder naar buiten lijkt mij geen juiste oplossing, je verschuift het probleem slechts...

Dag en nacht buiten met een schuilstal of in een uitloopstal lijkt mij toch de meest ideale optie. Of misschien is het mogelijk om de paarden binnen bij elkaar te houden? (uiteraard moet het oppervlakte dan wel groter zijn, niet letterlijk op elkaars lip staan) Daarnaast is het verstandig om onbeperkt hooi te voeren m.b.v. slowfeeder (2 hooinetten over elkaar kan ook)
Paarden zijn sociale dieren die van nature in kuddes leven, kan hij wel (lichamelijk) contact hebben met een ander paard? Deze behoeftes heeft het paard de hele dag, niet alleen overdags. Paarden hebben geen vast slaapritme zoals wij mensen dus ook 's nachts/ 's ochtends kan de verveling toe slaan.

stereotiep gedrag wordt altijd veroorzaakt doordat er iets mis is met het paard zijn omgeving. Dus kijk goed naar hoe hij gehuisvest wordt en hoe hij zijn- en wat voor eten hij krijgt.

Wat je ook besluit te doen; succes! :D

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:34

Ik ken iemand die de grootste stroomband die voor honden is bedoeld gebruikt.
Je doet het bij je paard om de hals en als hij trapt druk je op het knopje zodat hij stroom krijgt..
Bij dat paard werkt het super goed, hij heeft nooit meer getrapt! Bij ons trappen de paarden ook weleens tegen de deur of het tussenschot maar als ik dan een keer schreeuw is het klaar..