ik heb alles al geprobeerd, biks voeren door het halstertje heen, doet ze, maar schrikt dan als het halstertje een beetje aan haar neus blijft hangen en dan schiet ze weg(wat me daarna trouewns ook weer 1 een dag kostte om haar te bedaren na dat tafereel) halster aan de staldeur gehangen om aan te wennen, haar ermee geaaid, maar hoe moet ik nu aanpakken dat ik het over haar hoofdje kan schuiven? het moet snel gebeuren en echt niet fout lopen, want anders ben ik weer begin bij af.
wie heeft raad? groetjes
. Gewoon geduld houden, en het veulen zelf z'n neus laten erin steken om het voer te pakken, en steeds maar weer aanmoedigend zachtjes praten en beetje bij beetje wat meer het ding bewegen ; even laten geluid maken, tikje laten voelen om meteen weer de aanraking te laten verdwijnen. Op een bepaald moment krijgen ze door dat het "ding" hen niet opeet, en is de "honger" naar het lekkers groter dan de vrees van het "ding"
... dan kan je verder gaan en gewoon het nekriempje omhoog halen. Geen dwang om het al te sluiten dan, kan het, prima, doen! Maar kan het niet dring dan niet aan. Elke stap is er één naar voor, maar elke veulen heeft z'n tijd nodig, vooral als je al niet begonnen bent de eerste week
!