baksleep maken, tips & trics?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

baksleep maken, tips & trics?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 20:28

Ik had al even gezocht in de oude topics, maar daarvan werken de meeste linkjes naar voorbeelden niet meer of ze geven toch niet helemaal antwoord op de vraag die ik heb, vandaar even een nieuw topic erover.

Ik wil dus mijn pony (grote D) de buitenbak laten slepen, omdat we geen tractor hebben en ik me nu steeds suf hark. Daarbij lijkt het me ook een leuke manier om met de pony te werken, omdat ze toch te klein is voor mij om op te rijden :D .

Korte uitleg over de bak:
Onze buitenbak is bij nat weer vaak iets aan de harde kant, in plaats dat hij te mul is.

Wat ik zoek voor nu is een sleep voor de komende periode (nat/vorst), die dus de bovenlaag ietsje opwoelt zodat ik een mooie toplaag hou.

Ik wil graag zelf iets maken, en ik las al wat dingen over:
- een pallet (die heb ik wel liggen)
- autobanden (valt denk ik wel aan te komen)
- betongaas
- spoorbiels

Volgens mij zijn dit allemaal dingen die vlakken en niet de toplaag iets opwoelen. Nu vraag ik mij af wat het beste is voor mijn doel en vooral ook hoe ik als vrouw zijnde dit zelf kan gaan maken *D.

Misschien heeft iemand een linkje waarin stap voor stap staat beschreven wat ik nodig heb en hoe ik het in elkaar zetten kan? Of kan iemand het zelf uitleggen?

2 belangrijke dingen heb ik al, te weten de pony en het tuig. Nu de rest dus nog :)

capopjekop

Re: baksleep maken, tips & trics?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:31

Ik zou gewoon een pallet pakken en die op de kop leggen. Eventueel een gewicht erop leggen dat hij wat dieper komt te liggen. Zo sleep ik mijn weiland iig, met de grasmaaier ervoor. Het belangrijkste is denk ik dat je een goede zweng koopt/maakt, zodat het voor je pony comfortabel is. Eventueel met veiligheidssluitingen mocht er iets gebeuren. Dan kun je hem snel lig klikken.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:37

Je zou in de onderkant van de pallet, of alleen een houten balk is wsl ook al genoeg, een paar stevige lange spijkers/nagels kunnen slaan, maar dan moet je wel zorgen dat ze voor eerste gebruikt wat afgestompt zijn en niet per ongeluk op een of andere manier jou of je pony kunnen verwonden. Dan wat autobanden erop voor het gewicht en trekken maar.

Succes!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 22:40

Wat zou dan beter zijn, een pallet of een spoorbiels (houten balk)?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:30

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 23:31

Ja die had ik al gezien, maar daar is nu al 90 euro voor geboden en dat wordt helaas te duur. Ik zat ook al te kijken hoe ik zoiets zelf zou kunnen maken, maar dat wordt denk ik niks.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:05

Spoorbiels is dan een stuk makkelijker, die zijn al gewichtig genoeg van zichzelf. Maar wel opletten dat daar de spijkers goed diep in gaan want door de jarenlange uitdroging is het hout of snel aan het splinteren of je krijgt er juist geen spijker in.

En iedere keer dat je gesleept hebt even spijkers tellen, zodat je zeker weet dat er niet eentje in de bak zwerft.

Succes!

HappyTeuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:02

Je kan ook aan een pallet of een biels wat harken aan vast maken daar doe je het nu zelf mee als je dat op een of andere manier aan iets kan bevestigen en dat aan je pony dan zit je niet met schroeven die er snel af kunnen vallen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:08

Een pallet of een bandensleep vlakt idd alleen maar. Ms kun je als je een bandensleep hebt onder elke band een hark zonder steel bevestigen met de tanden naar voren in de sleeprichting.?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 23:45

Mijn vader zei net dat ik het beste zo'n ouderwetse eg kon opzoeken, die maakt de bovenlaag wat los. Hoe lijkt jullie dat? Ik zag er 1 in de buurt te koop van 1 bij 1 meter.

Dan zou ik om te vlakken gewoon alleen een spoorbiels kunnen gebruiken, zonder spijkers..

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 00:15

Pallet alleen heeft weinig nut.
Hier heb ik ook een eg werkt prima.
Spoorbiels word mega zwaar het zand kan nl nergens heen.
Verder als je crea ben valt er best wat te maken, heb ook ea geprobeerd maar ben toch over gegaan op een eg.
Zelf had ik een halve pallet, met betongaas omgebogen dat de pinnen naar beneden staken, alleen ik zat met gewicht op de juiste plaats hij kiepte, hele pallet was misschien beter, maar weer zo groot en onhandig.
Bandensleep kan maakt het mooi vlak, maar woelt het niet.
Mijn eg was € 25,-

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:29

Voor vlakken alleen os een pallet beter. Een biels duwt zand voor zich aan en wordt heel zwaar

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 13:48

Oke nou een pallet heb ik nog wel liggen, dus dat is fijn.

De eg is dus wel een goed idee denken jullie? Hij is niet heel zwaar van zichzelf. Moet er dan gewicht bij op of is dat niet nodig omdat er pennen aan zitten?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:41

Te diep wil je meestal juist niet, dun laagje los en stevig er onder is veel fijner voor jouw en de paarden. Moet je toch dieper kan je altijd nog met gewicht (paar grote tegels bv) aan de slag.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 19:55

Oke ja dacht ik ook aan, maar ik weet niet of het gaat "stuiteren" omdat het niet zoveel weegt. Ik probeer eerst wel zonder iets erop.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:23

Stuiteren valt wel mee zolang je je paard er niet te kort op zet. Dan trekken de strengen het nl omhoog

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:34

Wij gebruikte altijd een hindernispaal met daaraan 3 autobanden geknoopt. Daar liep dan een shet voor. Ging altijd netjes hoor.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 09:40

Handig zelf iets fabriceren
Ben aan het meedenken voor op stal om de longeercirkel weer mooi vlak te maken. Maar ook de rijbak.
Nu is de rijbak opzich geen kunst. Die is groot genoeg. Maar de cirkel is maar klein..

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 09:58

Ik gebruik ern pallet of 3 banden. Maar de pallet vlakt beter. Heb een ketting in het midden vd pallet die ik weer aan de zweng vast. Zodat ie iets meer kan bewegen.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 10:21

Hoi!
Wat een leuk topic!! Onze bak is ook nat en daardoor niet handig om met de trekker er door te gaan.
Mijn paard vind het daarbij erg leuk om aan het werk te gaan met mij en gisteren hebben we geprobeerd om de hoefslag naar binnen te trekken, maar dat is een beetje mislukt. Ik denk ook even mee voor je.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:27

Murosch schreef:
Mijn vader zei net dat ik het beste zo'n ouderwetse eg kon opzoeken, die maakt de bovenlaag wat los. Hoe lijkt jullie dat? Ik zag er 1 in de buurt te koop van 1 bij 1 meter.

Werkt perfect, desnoods trottoirbandje erop binden voor iets meer gewicht. Al was onze Haflinger het niet helemaal eens met dat laatste, was harder werken dan eg zonder die paar kg extra 8-)

isabellevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:31

Ik heb twee autobanden aan elkaar gemaakt en dan aan de buitenkant een touw eruit, daar een stuk hout aan om de strengen aan vast te maken. (lekker duidelijk haha)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 12:22

Ik heb inmiddels de eg hier staan. Hij is 1 meter bij 1 meter dus een mooi formaatje. Nu moet ik alleen iets van een zweng maken waar hij aan vast kan. Mocht iemand daar nog tips over hebben? Ik kan niet lassen ofzo, dus liefst iets van hout? En hoe breed moet het zijn?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:27

in topics kijken waar er een slee aan gehangen is daar staan vaak makkelijke tips in qua zweng

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:00

Ik heb nog wel een zweng ter overname