Informatie eigen paard aanschaffen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mvrdehaan

Informatie eigen paard aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 16:37

Hallo,

Zijn er mensen die tips hebben voor boeken / websites etc. waar je alle informatie kunt vinden die je nodig hebt, voordat je overgaat tot de aanschaf van een eigen paard?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Marjolein158

Re: Informatie eigen paard aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:41

er zijn honderden boeken over het aanschaffen van een paard, daar staan vaak nuttige dingen in +:)+

mvrdehaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 16:57

Ja dat weet ik! Alleen het ene boek is beter dan het ander! Dus welke is / zijn er nou nuttig?! :)

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:58

Ik ben ook best nieuwsgierig dus lees even mee :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:00

Bokt.nl is in ieder geval een website waar heel veel informatie op staat :p Maar daar zit je al :)

Verder ligt het er ook wel aan wat voor paardje je wilt aanschaffen; wil je een veulen/jaarlinger aanschaffen en dus ook informatie hebben over het opvoeden en begeleiden van een jong dier, of gaat het echt puur om medische boeken, spullen die je nodig hebt en rijtechnische vraagstukken? Alleen dat is al iets om goed onderscheid in te maken, het heeft bijvoorbeeld weinig nut om het boek "Van veulen tot rijpaard" te kopen als je een 10jarige wilt open die zijn kunstjes al kent natuurlijk :)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:01

Vereniging eigen paard :-)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:05

Dat bestaat niet. Wat je nodig hebt is praktijkervaring en dat leer je niet uit een boek. Wat eventueel wel heel handig kan zijn is boeken lezen over ziekten en blessures en over hoe een paard precies in elkaar zit (het paard in partjes, paardenbenen).

Maar het allerbelangrijkste is gewoon dat je ervaring op doet, dat je leert zien wanneer een paard wel of juist niet lekker in zijn vel zit, dat je leert hoe je moet reageren in verschillende situaties om het voor alle partijen leuk en veilig te houden etc. Ik denk trouwens niet dat je dat allemaal moet leren voor je een paard aanschaft hoor, met goede begeleiding zijn veel dingen ook prima te leren met een geschikt eigen paard.

mvrdehaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 18:26

Dank jullie wel! +:)+

Het is idd zo dat je niet alles kunt leren uit boeken en ook dat je in de richting moet kijken van wat voor paard je wilt!

Ik wil in ieder geval geen veulen, maar een volwassen paard en zit te denken richting de gangenpaarden ivm rugklachten. Verder nog geen idee. Eerst maar eens goed oriënteren!

Marjolein158

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:15

er zijn ook genoeg fokkerijen, maneges, enz. die bemiddeling en info bieden

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:21

Typ een woord in op google, of bokt want daar kom je meestal uit en je komt een heel eind!

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:25

Misschien nog oude tijdschriften waar de aanschaf etc. in staat zoals bit enzo ? Misschien mag je van iemand een oude stapel lenen. Persoonlijk vind ik daar veel nuttige informatie in staan :)

Ik was ook heel onervaren toen ik een paard kocht (was me eerste paard, had weinig kaas gegeten van een eigen paard, verzorgde altijd een paard en die stond er al keurig bij dus verdiepte me niet in wat er omheen speelde.. uiteraard wel in verdiept toen ik overging tot een eigen peerd) Toen ik mijn paard kocht loop je vanzelf tegen dingen aan, en daar leer je van. Na een jaar weet je hoe je de tijd indeelt voor ze, verzorgt, omgaat met je dieren, wat ze nodig hebben, prijskaartje, wanneer ze gek doen als ze iets mankeren etc..
Bokt heeft ook een leuke wiki erover vind ik ;)

mvrdehaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 14:22

@Gerritt: Bit lees ik zelf ook al jaren, dus daar haal ik idd heel veel informatie uit!

De rest bedankt voor het meedenken! :)