Zomereczeem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Dyonne

Zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 20:43

Hoi,

Mijn shetlander heeft zomereczeem en dat vind ik reuze jammer en zielig. Dus ik weet niet wat ik er tegen moet doen.. Ik ben al wel opzoek geweest naar een creme of shampoo maar ik heb er geen enkele ervaring mee dus ik weet niet of het goed werkt of niet.
En als ik dan denk dat het goed werkt is het nog een kei erg duur!
Dus ik ben naar iets opzoek dat goed werkt en niet duur is. Weten jullie iets?

Mvg, calippolove :)

Amalarab

Re: Zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 09:43

Er is een centraal topic over ZE!
Maar je kunt eens beginnen met Derfen smeren, daarna een eczeem deken erop leggen. Zo'n dekentje kost iets van €55,- en Derfen €27,-.
Kun je alvast sparen, is ongeveer eind maart weer nodig.

_Dyonne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 10:16

Oke bedankt maar, dat is ook best prijzig en werkt het ook gewoon super goéd?

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:25

Eczeem ligt vaak ook aan de voeding van het paard, het paard kan afvalstoffen (van de vliegen die hem/haar prikken) dan niet goed afvoeren. Daarom is het van belang voer te kiezen met weinig suiker+zetmeel en eventueel nog iets om de afvalstoffen mee af te voeren.

_Dyonne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 10:27

Helpt dat? Want mijn shetlander is dol op suiker :P ze kreeg elke dag wel iets lekkers, dus mag ze nu helemaal geen lekkers meer dan alleen hooi?

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:30

calippolove schreef:
Helpt dat? Want mijn shetlander is dol op suiker :P ze kreeg elke dag wel iets lekkers, dus mag ze nu helemaal geen lekkers meer dan alleen hooi?

Nee absoluut niet! En al zeker niet aan een Shetlander.
Wat geef je haar aan lekkers?

_Dyonne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 10:32

Meestal van die kleine worteltjes en appels. Maar hoe bedoel je met: Nee absoluut niet?

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:32

Verba star eczeem kuur, €50,- per emmer geduurdende zomer gebruikte ik er 4 werkt super
Ik zou ook proberen met minder suikers, want als ie nu nog schuurt kan dat hieraan liggen

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:33

calippolove schreef:
Meestal van die kleine worteltjes en appels. Maar hoe bedoel je met: Nee absoluut niet?

Helemaal niet meer geven

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:36

calippolove schreef:

Suiker is ontzettend slecht voor paarden met onder andere HB, zomereczeem, spierbevangenheid etc etc.
En gezien jou Shet Zomereczeem heeft en Shetlanders van zich zelf al heel gevoelig zijn voor suikers is het niet verstandig hem/haar appels en wortels te geven. Vooral in appels zit namelijk heel veel suiker.
Je kan beter naar een vitaminesupplement zoeken waar wel alle benodigde vitamine- en mineralen in zitten, maar geen onnodige suikers.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:37

Over shampoo's ed heb ik geen verstand dus daar kan ik je niet verder mee helpen :)

_Dyonne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 10:38

Oke bedankt allemaal! Ik wist wel dat ik op moest passen met die suikers maar nu heb ik het gewoon door dat suikers heel slecht zijn.

_Dyonne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 10:40

Ja ik heb haar 1x met normale shampoo gewassen en toen was het al een stuk minder! Laterna begon ze wel weer met schuren :( dus toen dacht ik: elke dag wassen is ook slecht. Maar is dat echt slecht voor de manen of voor de huid?

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:43

calippolove schreef:
Ja ik heb haar 1x met normale shampoo gewassen en toen was het al een stuk minder! Laterna begon ze wel weer met schuren :( dus toen dacht ik: elke dag wassen is ook slecht. Maar is dat echt slecht voor de manen of voor de huid?

Daar beschadig je de huid mee, dus zo vaak wassen is ook niet goed tenzij je een speciale shampoo voor ZE paarden hebt.

Edit: Wat voer je nu als "bijvoer"?

_Dyonne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 10:53

Ik voer nu: smorgens krijgt ze hooi want, op de wei staat bijna geen gras meer. Als dat op is (dat duurt zo'n anderhalf uur) dan gaan ze op de wei, 6 uurtje ong. Als ze dan terug komen hebben ze weer hooi dan is hun buikje ook weer gevuld voor snachts :) En soms liggen er wortelen of een appel klaar, ze krijgen ook soms een granaatappel maar dat is maar 1x gebeurd. En andijvie lusten ze ook. Dat is ook maar 1x gebeurd.
Dat krijgen ze zowat elke dag.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:45

Alleen hooi geven en evt een klein beetje vitaminenbrok met zo min mogelijk suikers. Over metazoabrok zijn veel mensen erg te spreken.
Geen wortels, appels, snoepjes etc! Ik zie hier boven dat het nog steeds klaar ligt, niet geven!
Toen ik mijn eczemer van de wei af haalde ging het veel beter met haar. Ik heb haar afgelopen zomer elke dag 2 uur op een wei met fructaanarme grassen gehad, maar dat ging na verloop van tijd toch niet goed meer. Zij gaat dus niet meer de wei op.
Ook hebben allebei mijn eczemers een deken op 's zomers. Ze zijn regelmatig in de aanbieding her en der.
Een eczemer kost nu eenmaal wat extra helaas.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:14

Een eczeemdeken lost voor een groot deel het probleem al op. Je hebt verschillende eczeemdekens, is maar net welke je zelf prettig vindt en hoe duur de deken mag zijn. Over het algemeen gaan deze dekens wel een tijdje mee. De dekens moeten op vanaf een graad of 15 en mogen ook vanaf deze temperatuur weer af. Wel is het het beste om de deken pas af te doen als het al een tijdje over die temperatuur is. Verder kunnen ze de dekens het beste constant dragen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:20

Ik hou zelf meestal 5 graden aan. Heb nu ook mugjes etc op stal en 2 jeukende paarden. Dus mugjes zijn er ook onder de 15 graden. En idd op je voer letten. Derfen heb ik vind het weinig verschil maken.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:28

BellaAlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:16

Ik voer speciale IJslander muesli gemengd met knoflook en lijnzaadolie. Maar een hele kleine hoeveelheid per dag. Dit helpt van binnen uit. Sinds ik haar dit voer breekt het eczeem nooit meer heel erg uit.
Wanneer ze wel grote plekken heeft en zichzelf kapot schuurt smeer ik er een mix van sudocrem/niveacreme op. Dit is voor mij het wondermiddel. Al die andere middeltjes, derfan, betadine, zelfs speciale eczeem creme; het hielp allemaal niets en kostte een hoop geld. Voor mij werkt dit het beste. Ik hoop dat het je helpt. :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:17

- Zo min mogelijk suiker voeren
- dazenval
- vanaf maart al een speciale eczeeemdekens op wanneer het meer dan 15 graden is.
Bij een steek is er al een allergische reactie.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:21

_Dyonne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 21:47

BellaAlex schreef:
Ik voer speciale IJslander muesli gemengd met knoflook en lijnzaadolie. Maar een hele kleine hoeveelheid per dag. Dit helpt van binnen uit. Sinds ik haar dit voer breekt het eczeem nooit meer heel erg uit.
Wanneer ze wel grote plekken heeft en zichzelf kapot schuurt smeer ik er een mix van sudocrem/niveacreme op. Dit is voor mij het wondermiddel. Al die andere middeltjes, derfan, betadine, zelfs speciale eczeem creme; het hielp allemaal niets en kostte een hoop geld. Voor mij werkt dit het beste. Ik hoop dat het je helpt. :)

Echt gewoon die nivea creme die in de winkel te halen is? Die eigenlijk voor mensen is bedoelt? :P

lovee_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:37

wij hadden een pony die echt heel erg eczeem had, toen ze haar kochten had ze geen staart alleen een stompje en bloed. Eerst hebben wij een soort gell gekocht en dat erin gesmeerd en toen een vliegendeken, het hielp wel, maar niet super. We hebben lang naar hulpmiddelen gezocht en zijn erachter gekomen dat de vliegjes waar zij last van had op een bepaalde tijd komen. Ik weet niet meer precies hoelaat, maar laat ik zeggen van 1 uur tot 5 uur (smiddag) wij deden haar dan daarvoor, ietje vroeger dan normaal, op de wei en daarna. Na een tijd is ze weer helemaal 'beter' geworden. Helaas heeft ze laatst een heel ernstige koliekaanval gekregen en is ze in laten slapen :( Heel ve succes er verder mee!
Laatst bijgewerkt door lovee_horses op 12-01-14 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:05

calippolove schreef:
BellaAlex schreef:

Echt gewoon die nivea creme die in de winkel te halen is? Die eigenlijk voor mensen is bedoelt? :P

Persoonlijk zou ik dit zelf niet doen. Cremés voor mensen zitten vaak parabenen, parfums en alchol in waar het meestal nog meer van gaat irriteren bij paarden. Mijn paard word in de zomer vaak veel gestoken door vliegen en andere vervelende beesten waardoor ze jeuk en irritatie krijgt, ik smeer er dan altijd wat aloe vera op van die natuurwinkel 'de tuinen' zit geen troep in en werkt verzachtend.

Ik ben zelf erg te spreken over exceemdekens van divoza (pagony). Die zijn volledig en je kan er ook een kap bij kopen. Zijn ook niet zo duur.

Let inderdaad op voeding, suikers zitten in heel veel dingen. Vette weides bevatten ook veel natuursuikers en die zijn voor shetten echt funest, denk hierbij niet alleen aan exceem maar ook aan hoefbevangenheid!
Trakteer je paardje liever met mate op kleine wortels en af en toe een appel. Het is heus niet zielig om hem te laten staan want smeken en zielig doen voor eten is gewoon aangeleerd gedrag.
Een shetlander heeft niet in eerste instantie brokjes nodig. Geef hem liever een vitaminekorrel als je hem iets wilt bijvoeren en dan het liefste iets wat zonder suikers/melasse is geperst.
Pavo summerkoeken blijken ook veel glucose te bevatten had ik gelezen, dus mocht je dit geven denk erom.

En inderdaad kijk goed wanneer de vliegen actief zijn, meestal in de avond en na middag word het heel erg dus misschien kun je haar dan naar binnen doen.