draver 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Beauty26

draver 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 20:22

Beste bokkers,

Ik ben in het bezit van een draver, nou vroeg ik me af zijn dit soort paardjes ook het type paardjes om 24/7 buiten te houden? Welliswaar met schuilstal, en genoeg hooi... en soortgenootjes!

Hij staat nu in de zomer buiten, en in de winter op stal... en uurtje of wat buiten in de paddock, maar zou m graag 24/7 buiten willen zetten, hoe is jullie ervaring hiermee en hoe pak ik zoiets aan?

ruitje

Re: draver 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:28

Per paard aankijken, another van mij is verkocht(aan annetje19 op bokt) en heeft dezelfde overgang gemaakt.

Wel zorgen dat je goed bijvoerd als hij dun word en wil je blijven rijden? Anders zou ik het niet zonder deken doen.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:31

Ja hoor, dat kan heel goed.
Ik denk dat het het handigst is om hem komend voorjaar 24/7 buiten te zetten en daar te houden. Dan gaat hij vanzelf een wintervacht maken als de dagen gaan korten.
Nu zou het ook wel kunnen, maar dan moet hij wrs een deken op.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:35

ja hoor...dat kan.Goede deken op en voeren.Liefst voordat hij dun is... ;)

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 20:55

Bedankt voor de reacties..Ik zal m sowieso goed blijven bij voeren. Wbt rijden ik blijf wel rijden maar voornamelijk recreatief, en deken krijgt is sowieso om als ik de indruk krijg/ heb dat ie er een nodig heeft... :-)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:09

Onze draver stond altijd 24/7 buiten,die brak de stal af als je haar opsloot.
Gaat prima, ook zonder deken.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 01:19

Mijn dravermerrie staat ook 24/7 buiten met schuilstal en een maatje.
Mijn draverruin zal net hetzelfde mogen ;)
Hier staan ze dik onder de dekens , 2 tot 3 x per dag veel hooi en aangepast krachtvoer.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 02:50

Elk paard kan 24/7 buiten staan.

Omdat het nu winter is zou ik hem nu niet gelijk 24/7 buiten zetten. Volgend jaar kan je hem gewoon buiten laten staan. Hij zal vanzelf wintervacht aan gaan maken. Gebruik je dekens, scheer je? Dat zijn wel dingen om rekening mee te houden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 03:03

Ook ik ben overtuigd dat elk paard 24/7 buiten kan staan.

Houd er wel rekening mee dat sommige paarden even moeten wennen, maar maak je daar niet te veel zorgen om. :)

marry22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 04:12

Jahoor, elk paard (mits gezond bij aanvang van de ommeslag naar 24/7 buiten) kan 24/7 buiten. Graag zelfs! Probeer het wel rustig aan te pakken. Op stal (bewegingsweide) bij ons staat een paard wat op zijn 20e pas 24/7 buiten kwam op goed hooi. Echter was voor hem de ommeslag zo heftig dat hij nog steeds (2 jaar) kabbelt met zijn gezondheid. Omdat hij jarenlang heel ongezond gehouden is (23 uur op stal, 1 uur een fixe strandrit) met voornamelijk brokken als voedsel heeft z'n lichaam zich daar zo goed en zo kwaad mogelijk op aangepast. Maar als je de mogelijkheid hebt: doen! Je krijgt er een veel gelukkiger paard voor terug.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:17

Het kan absoluut!

In Frankrijk worden zelfs veel van de top dravers heel het jaar door buiten gehouden 's nachts (en overdag, afhankelijk) Dit zijn nogtans paarden die héél veel geld waard zijn en deze mogen absoluut niet ziek/geblesseerd/dun worden. Toch kiezen trainers/eigenaars om ze minstens 12u buiten te zetten. Regen of sneeuw, maakt niet uit ze komen buiten. Reden hiervoor is dat dit dravers zijn die hoog in het bloed zitten en dus snel té energiek/zenuwachtig/stresserig zijn en dus buiten hebben ze bewegingsruimte. Dan wel met 3 persoonlijke (met hun naam haha) dekens en een persoonlijke groom die paard heel goed in het oog houdt maar ze staan buiten :D

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:30

Nou heb de mijne ook buiten staan en dat bevalt mijn paard beter dan in een box. heb het in het begin geprobeerd met deken maar aangezien mijn domme dame het leuk vind om in de plassen te gaan liggen en dan de deken door en door nat wordt en ze het daar nog veel kouder van wordt staat de mijne zonder deken. Met onbeperkt ruwvoer en een schep muesli en lucerne.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:44

Elk paard kan 24/7 buiten staan het gehele jaar door maar...............

Of het goed is voor het paard, is afhankelijk van bepaalde voorwaarden:
- Genoeg ruwvoer (liefst onbeperkt)
- Schuilmogelijkheden op verschillende plekken van de wei
Hoe vaak ik niet zie dat paarden maar 1 rand bomen hebben maar door de draaiende zon staan ze soms nog te bakken. Regen en wind idem.
- Droge plek om te rollen, te liggen en te staan.

Als je dit niet kunt bieden dan zou ik liever naar zolang mogelijk buiten en s' nachts op stal.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 12:24

Bedankt voor de reacties. Mijn draver word niet geschoren, wel dekens... ze zouden daar ruimschoots ruwvoer krijgen ( bijna onbeperkt) en een schuilmogelijkheid, ook zouden er soortgenoten komen, sowieso zijn vriendin waar hij nu ook samen mee de paddock in gaat. Als we deze stap maken dan zouden we eerst kijken naar temperaturen, en daar op aan passend paarden 24/7 naar buiten.... voor die. Tijd zouden ze dan overdag naar buiten gaan en in de nacht op stal.

Weilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 13:09

ik denk dat je inmiddels al heel wat goede antwoorden heb gekregen. Ik wil alleen graag nog even benadrukken dat de schuilmogelijkheden inderdaad van groot belang zijn, zowel 's winters al zomers.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:47

Maak je niet druk om temperaturen, paarden hebben het niet zo snel koud door een lagere temperatuur. Koude komt vooral door continue regen - en eigenlijk komt dat echt niet zó vaak voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 16:17

Nou regen genoeg de afgelopen paar dagen :o .

En dan regent het misschien niet onafgebroken weken achter elkaar maar na twee tot drie dagen regen is de bodem op de meeste plekken enorm verzadigd van de regen.
Met gevolg dat paarden de grond kapot lopen en tot boven hun kogels in de bagger staan.

Ik zie dat op het moment heel veel en dat vind ik dan weer niet gezond.
Ik kan 24/7 echt de hemel in prijzen maar niet als een paard continue in de drek staat en geen droge plek heeft om te staan of te liggen.

TS het is dus echt van belang dat je kijkt hoe het perceel waar jij van plan bent je draver 24/7 te gaan houden er bij ligt.
Wat voor grond soort is het, ligt het perceel hoog of juist laag.
Temperatuur zou ik minder zorgen over maken.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 16:28

Uiteraard heb je ideaal gezien droge-voeten-bodem... Maar als heb je een klein stukje verhard, dan heb je al 'box-oppervlakte' 'behaald'. :)

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 16:35

Hij zal in een grote paddock komen... met goeie drainage...ook met de vele regen was de paddock nog goed te doen... maar ik zal het onthouden... bedankt