Rijbak in de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

melvinrandy

Rijbak in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 17:00

Hee,

Ik zit met een klein probleempje. I.v.m gezondheid en geld gaat het niet lukken deze zomer een rijbak met geel zand aan te leggen. Jammer, maar het is niet anders :)

De oppervlakte is er wel, alleen nu nog als weide waar de paarden lopen. Is het mogelijk dat ik gras als ondergrond gebruik?

Of wordt dat te belastend voor het paard?

Maartenn

Re: Rijbak in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:01

Dat kan prima hoor! Alleen als het nat is moet je wel stiften indraaien (als je paard op ijzers staat). Het enige nadeel is wel dat er waarschijnlijk na een tijdje niet veel gras meer over is.

Mnon1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:02

Ik train altijd in t voorjaar tot herfst in de wei.
Heb ook een bak maar vind in de wei een stuk prettiger.
Nu met de blubber zou ik het niet doen, dan maak je je hele weide kapot.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:06

Het kan prima, vooral in de zomer. Het is natuurlijk niet zo fijn als je paard veel eet, dus ook onder het rijden constant probeert de eten. In de winter wordt het wat minder en ook als het regent. Het kan glad worden en als je veel rijdt kan het gras blubber worden. Dus zo als hier boven wordt getypt, stiften eronder als je paard op ijzers staat en in de winter kan je gewoon niet zo vaak rijden, met bak of niet.

svb16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:15

Dat gaat prima vind ik. Ik heb zelf thuis ook geen bak en rijd altijd in de wei, ook met natter weer. Onze wei wordt nooit echt blubberig dus dat is wel een voordeel, het scheelt ook of je zand of klei grond hebt. Het enige waar je wel voor moet uitkijken is met natter weer de kans op uitglijden, vooral met ijzers.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:17

svb16 schreef:
Dat gaat prima vind ik. Ik heb zelf thuis ook geen bak en rijd altijd in de wei, ook met natter weer. Onze wei wordt nooit echt blubberig dus dat is wel een voordeel, het scheelt ook of je zand of klei grond hebt. Het enige waar je wel voor moet uitkijken is met natter weer de kans op uitglijden, vooral met ijzers.

Dat is waar. Ik leef op kleigrond en vergeet dat sommige mensen wat beter wonen (zandgrond)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:21

Wij rijden ook in de wei,de geitjes en pony staan daar gewoon in.Kan prima.Alleen als het nat is rijden we alleen draf en geen galop.En bij heel nat rijden we niet.Ze kan dan uitglijden en ze loopt het weiland stuk.
Bij vorst de mest goed opruimen want dat bevriest en dan is de wei niet meer gelijk,het zelfde met
Kluiten grond die eruit gelopen worden.Wordt ook keihard.Maar kijk goed uit bij erg nat weer!
Sorry als iemand anders het al vermeld heeftt.Bij vorst doen we alleen stappen en wat dressuur om haar
Spieren los te maken.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 11-01-14 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

MathildeMoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:27

Kan prima, ik doe het ook :)
Mn vader wil geen rijbak aanleggen helaas, daar heeft ie zn land niet voor over ;)
In de winter kan ik dan niet rijden, maar met af en toe een buitenrit komen we de winter wel door :j

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 18:23

Oh oke, dus het is niet slecht omdat de ondergrond hard is?

Ze staat niet op ijzers, ze komt nooit op de straat, en anders loop ik in de berm.

Het liefst maak ik een rijbak met gras, zoals het nu is eigenlijk, zodat ze op plekken waar nog gras staat ook kunnen eten. Het gras staat niet hoog, omdat ze er de hele dag op lopen. Dus eten gaat haar niet lukken tussendoor :P

s'winters heb ik eigenlijk sowieso een winterstop, ik vind die kou namelijk vreselijk :P

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:03

Ik rij ook gewoon op de wei als ik geen tijd voor een buitenrit heb ;)
Was in het begin erg wennen mijn weide is niet helemaal vlak maar is prima te doen

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:47

Ook wij rijden in de wei
Pakken regelmatig een nieuw stukje zodat het niet te kaal en vertrapt word
Nu is het erg nat maar stap en drafje recht uit gaan nog wel

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:46

Ik trainde met Urissa altijd op de wei omdat daar geen bak was. Had een stuk van 20x40 afgezet en kon daar prima rijden, ook als het wat natter was. Ze stond op ijzers, maar omdat ze zoveel op het land liep en onder het zadel op de wei was ze er wel aan gewend en hadden we nooit glijpartijen.

MelkChocola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:28

Maartenn schreef:
Dat kan prima hoor! Alleen als het nat is moet je wel stiften indraaien (als je paard op ijzers staat). Het enige nadeel is wel dat er waarschijnlijk na een tijdje niet veel gras meer over is.

:j en ik vind een weide erg mooi om te zien!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:55

Ik rij het hele jaar rond op gras. Zelfs nu met het natte weer waag ik nog wel eens een sprongetje op gras zelfs zonder schroeven. Of het in jou situatie werkt hangt af van de volgende factoren:
- bodem (zand/ klei)
-gesteldheid grasmat; goed dichte zode?
- hoe vaak rij je er op
- hoe stabiel is je paard? loopt die echt over 4 benen?

HappyTeuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:10

Waar ik sta is een stuk wei om geploegd en dat is de bak, dat stelt dus niet veel voor maar je zakt nu tot je knieën weg zo modderig. De aardappels zijn gerooid dus er word nu gereden op het aardappel veld gaat prima die is beter dan de bak. Maar de wei is nu te slecht om te rijden.