biologische weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Libra76

biologische weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 15:13

Wij hebben bijna 3 hectare wei. Hoe kan ik dit het beste onderhouden?
Welke produkten heb ik nodig en waar kan ik die halen? Ik wil het zo natuurlijk mogelijk houden en er ook nog van hooien. Er staan 4 paarden op. Ik ben dus een leek. Hiervoor werd het geinjecteerd met mest en dit wil ik dus niet. Maar wat moet ik dan wel doen?
En wanneer begin je met hooien?
En maakt het echt een verschil om het biologisch te onderhouden?
Houd je dan wel gras over?

fokfanaat

Re: biologische weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:14

goed bemesten zorgt niet alleen voor meer gras, maar zonder krijg je ook meer onkruid.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:21

wij hadden ook jaren een biologische wei in gebruik in de wintermaanden, ( deze is nu verkocht)
hier werd ook niet bijgemest oid, en dat was wel degelijk aan het gras te zien. het was heel dun, mega veel onkruid en werd ook lang niet zo hoog als andere weides. met beter onderhoud qua mesten/spuiten heb je naar mijn idee veel meer plezier van je land als je het gaat hooien ( veel meer pakken hooi)
tenzij je het met een reden biologisch wil houden? hebben de paarden last van bemeste weides?

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 15:22

maar wat is een goede bemesting?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:24

Kijk eens bij bioron.nl daar is heel veel informatie te vinden over een biologische weide en dan ook nog zodanig dat de grond in balans is en dus voldoende productief.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 15:25

nee geen last. Zijn gezonde paarden. Maar ik wil de natuur zo min mogelijk belasten, dat is de voornaamste reden. En dat ikzelf ook biologisch eet zoveel mogelijk.

Fjordina; dank je wel.
Heb jij er ervaring mee?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:34

Ik laat de mest van mijn eigen paarden composteren , en laat dat door een loonwerker 1 keer per jaar op het land uitrijden.Heb hier 2 bulten , 1 met verse mest , en 1 die al bijna een jaar ligt. Die bult gaat op het land in maart ongeveer.
Mijn weiland is zeer gevarieerd inmiddels , was ingezaaid met koeiengras.
kamille , herderstasje ,paardenbloem ,weegbree ,klaver ,verschillende soorten gras , wilde haver,varkensgras etc.
Ook laat ik op 2 plekken distels en brandnetels groeien , en vorig jaar heb ik op een klein stukje wat goudsbloemen gezaaid.
De ''productie'' is een stuk minder , ik kan er helaas niet meer van hooien , maar ik ben blij met mijn weilandje.
En ik denk mijn paardjes ook...heb het ze nooit gevraagd trouwens....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:34

christaerik schreef:
maar wat is een goede bemesting?

Als je het biologisch wilt houden, bemest dan met ruige mest. Kun je daar niet aankomen, dan met mate injecteren met drijfmest. Probeer dat dan ook te krijgen van biologische veehouderijen.
Vermijd kunstmest, daarmee (en met overbemesting met organische mest, maar dat is sowieso al aan banden gelegd) belast je de natuur.
Als 'amateur' hoef je geen rekening te houden met analyses, maar vraag er wel om en probeer de hoeveelheid fosfaat onder de 50 kg/ha te houden, en stikstof onder de 150. Dan ben je in ieder geval niet aan het overbelasten.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:28

christaerik schreef:
Fjordina; dank je wel.
Heb jij er ervaring mee?

Ikzelf niet (ik heb niet de vrije hand over hoe de wei bij ons onderhouden wordt helaas), zowel mijn instructrice als een goede vriendin gebruiken hier het e.e.a. van en hun weilanden zien er keurig uit. Wel maken beiden gebruik van een paddock paradise. Wellicht heeft dat nog invloed ivm de hoeveelheid weidegang.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 16:54

Wat is ruige mest?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 09:13

ruige mest is mest uit bv koeien stal die op stro staat.