Nu nog 24-7 de wei op doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kyno

Nu nog 24-7 de wei op doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 10:48

Lang geleden dat ik iets heb gepost, maar heb nu echt jullie expertise nodig.

Ik heb een pony welke in pension staat.
Ik heb tevens een paard (aan het revalideren) die sinds oktober in mijn bezit is en sindsdien 24-7 buiten in een fijne kudde staat om weer paard te kunnen zijn. Dit paard heb ik zwaar getraumatiseerd over genomen van een stalgenoot die op zijn zacht gezegd niet zo goed weet hoe hij met paarden om moet gaan. Dit paard is in korte tijd ongelooflijk opgeknapt, volledig tegen het zere been van deze persoon. Sindsdien doet hij niks anders dan stoken, sarren en kleinerende opmerkingen maken. Ik heb dit genegeerd totdat hij gisteren iets zei dat bij mij de stoppen deed doorslaan. Ben er klaar mee.
De sfeer op stal is omgeslagen tot onder het vriespunt gezien hij iedereen waarbij het lukt erin betrekt.
Mijn pony staat hier dus nog.

Mijn plezier is volledig weg. Ik zou er alles voor geven om vandaag nog te vertrekken. Nu kan mijn pony bij mijn paard in het weiland.... Dus 24-7. Maar is dit eerlijk? Kan ik dit nu nog wel doen? Ik zit teveel vast in mijn eigen emoties om hier objectief vanuit mijn pony naar te kunnen kijken.

Mijn pony is een sober type. Staat nu zonder deken en komt 4 uurtjes per dag het land op. Als ik haar 24-7 buiten zou zetten ben ik in elk geval van plan haar een goede deken op te doen. Ze krijgt nu alleen een summerfit koek per dag, dus zal dan ook meer gaan voeren. In het land wordt onbeperkt ruwvoer aangeboden.

Ik zou haar sowieso in de lente daarheen verhuizen. Is het verstandig om daar toch op te wachten, of zou het volgens jullie nu ook nog wel kunnen? Mijn pony is graag buiten en zit ook niet 100% lekker in haar vel op een pensionstal.

deflin

Re: Nu nog 24-7 de wei op doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:51

Ja tuurlijk wel. Mocht hij niet een voldoende vachtaanmaak hebben gehad kun je hem altijd nog een deken op doen. Het is nog niet extreem koud, dus hupatee gezellig bij je andere paard inzetten

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:54

Waarom zou dat niet lukken? Als ze er onbeperkt ruwvoer krijgt en indien ze niet genoeg wintervacht heeft je haar een deken oplegt, zie ik niet in waarom dat niet zou kunnen. ;)

Zijn er ook schuilmogelijkheden?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:55

Als je hem vandaag nog oppakt en op de wei zet, heeft hij even tijd om te acclimatiseren voor het kouder word. Dan kun je aankijken of hij een deken nodig heeft.

Als ze onbeperkt ruwvoer aangeboden krijgen zou ik ook niet direct gaan bijvoeren, eerst aankijken hoe hij het oppakt.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:56

Ja hoor dat kan best. Gewoon doen!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:58

Doen! Het is nog niet zo koud dat je pony niet meer kan wennen. En als je het nu doet dan kan je kijken hoe je pony er op reageert voordat de echte kou er misschien aan komt.

Mocht hij het alsnog koud krijgen kun je altijd nog een deken erop doen :j

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:00

Gewoon doen en niet eens een deken opdoen als je daar niet mee wil beginnen. De temperaturen zijn nog zo fijn voor een paard dat t nog heel goed kan. Ze krijgen onbeperkt ruwvoer zeg je, dan niet eens bij gaan voeren. Zelfs al zou het komende week gaan vriezen is een deken vast nog niet nodig, maar kijk naar je pown... en beslis dan of je met dekens gaat werken, maar geef het de kans. Ik denk dat je je pony er een groot plezier mee doet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:03

Gezien jou paard zowieso al geen deken op heeft kan je hem rustig buiten zetten. Ik zou ook geen deken opdoen. Weliswaar word het volgende week wat kouder maar paarden zijn niet van suiker.
Als ze verder de hele dag door kunnen eten, een maatje hebben en droog kunnen staan(ondergrond) dan denk ik dat het geen enkel probeem is.

Ik heb er van de week ook eentje bij gekregen op de wei, die droeg wel al een deken, maar verder doet het het prima. Moet alleen nog even maatjes worden met de mijne :D Hij is nog wat onrustig soms maar dat komt vanzelf goed.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 11:08

Ontzettend bedankt mensen! Deze bevestiging had ik even nodig. Ben er uit. Pony gaat lekker de wei op!

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:10

Top, zal je pony en jou goed doen!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:19

Ik heb drie weken geleden een paard erbij gekregen in mijn groep die gewend was om 's nachts ion een box te staan en overdag buiten op paddock of weide. Het dier moest wegens omstandigheden ook op korte termijn verhuizen. Dit is een chique kwpn-er met een dun velletje maar ze heeft zich prima aangepast, nu zijn de temperatueren nu wel extreem laag voor de tijd van het jaar maar ondanks de vele regen gaat het prima en is ze hartstikke happy. Volgende week krijgt ze een dikkere deken op als de temperaturen verder gaan dalen en verder hebben de paarden bij mij onbeperkt hooi en een afdak en diverse beschutte plaatsen. Dus naar mijn mening kan dit prima.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:20

Ha, fijn voor je poown maar ook voor jou natuurlijk! Is er wel een droge plek om te liggen / schuilen of heb ik daar overheen gelezen?

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 11:30

Er is geen schuilstal in die zin, maar wel een stukje bos waar ze vrij in kunnen lopen en tevens zijn het als het ware 2 weilanden aan elkaar met daartussen een hoge boswal. Die weilanden zelf zijn dus weer omringt door bomen danwel echte stukjes bos.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:30

Delphi2 schreef:
Ik heb drie weken geleden een paard erbij gekregen in mijn groep die gewend was om 's nachts ion een box te staan en overdag buiten op paddock of weide. Het dier moest wegens omstandigheden ook op korte termijn verhuizen. Dit is een chique kwpn-er met een dun velletje maar ze heeft zich prima aangepast, nu zijn de temperatueren nu wel extreem laag voor de tijd van het jaar maar ondanks de vele regen gaat het prima en is ze hartstikke happy. Volgende week krijgt ze een dikkere deken op als de temperaturen verder gaan dalen en verder hebben de paarden bij mij onbeperkt hooi en een afdak en diverse beschutte plaatsen. Dus naar mijn mening kan dit prima.

extreem laag???? grapjas. :D (of woon je niet in NL/Belgie, want hier worden recordwaardes gehaald qua temperatuur...hoog voor de tijd van het jaar welteverstaan).

en TS, hartstikke fijn voor je pony en voor jou. Denk dat je je pony er ook hartstikke blij mee maakt...ik had zelf een tijdje geleden hetzelfde. Zomers staan de paarden hier altijd buiten met schuilstal. In de winter zette ik ze altijd \s avonds op stal voor mijn eigen gemoedsrust. Dierenarts hier zei: joh..onzin...laat ze lekker buiten staan..moest er echt aan wennen,maar de paarden hebben me een handje geholpen door de wanden uit de stallen te slopen :). Nu hebben ze 2 schuren (1 met een grote hooibaal, 1 met een stal van 24 m2 met stro, een klein stalletje en een gedeelte waar het water staat. Met voeren zet ik ze even apart en verder kunnen ze het zelf bepalen...heerlijk vinden ze het!!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:36

IHN schreef:
Delphi2 schreef:

extreem laag???? grapjas. :D (of woon je niet in NL/Belgie, want hier worden recordwaardes gehaald qua temperatuur...hoog voor de tijd van het jaar welteverstaan).

en TS, hartstikke fijn voor je pony en voor jou. Denk dat je je pony er ook hartstikke blij mee maakt...ik had zelf een tijdje geleden hetzelfde. Zomers staan de paarden hier altijd buiten met schuilstal. In de winter zette ik ze altijd \s avonds op stal voor mijn eigen gemoedsrust. Dierenarts hier zei: joh..onzin...laat ze lekker buiten staan..moest er echt aan wennen,maar de paarden hebben me een handje geholpen door de wanden uit de stallen te slopen :). Nu hebben ze 2 schuren (1 met een grote hooibaal, 1 met een stal van 24 m2 met stro, een klein stalletje en een gedeelte waar het water staat. Met voeren zet ik ze even apart en verder kunnen ze het zelf bepalen...heerlijk vinden ze het!!

Ik bedoel natuurlijk hoog :D

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:47

Ik heb mijn paarden vorig jaar 28dec van 23/7 stal naar 24/7 buiten gezet. 1 een paard die snel invalt en een echte koudkleum is en eentje die heel sober is. Heb ze beide een bucasdeken gekocht waarvan ik weet dat hij 100% waterdicht is en heb ze buiten gezet. Eerste 10dgn heeft het non stop geregend en daarna begon de vrieskou, beide hadden geen enkel probleem ermee en lijken een stuk gelukkiger! Dus ik zou zeggen gewoon doen!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:59

Cowgirl schreef:
Gezien jou paard zowieso al geen deken op heeft kan je hem rustig buiten zetten. Ik zou ook geen deken opdoen. Weliswaar word het volgende week wat kouder maar paarden zijn niet van suiker.
Als ze verder de hele dag door kunnen eten, een maatje hebben en droog kunnen staan(ondergrond) dan denk ik dat het geen enkel probeem is.

Ik heb er van de week ook eentje bij gekregen op de wei, die droeg wel al een deken, maar verder doet het het prima. Moet alleen nog even maatjes worden met de mijne :D Hij is nog wat onrustig soms maar dat komt vanzelf goed.

Betreft mijn pony, en kan inderdaad zeggen dat het goed gaat ! Ze moet even wennen maar
qua temperatuur gaat het prima. Ze heeft een goede vacht en regendeken.
Zou het zeker doen als ik jou was :j

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 13:04

Heb inmiddels alles geregeld. Doet me goed zoveel positieve berichten te horen. Mijn gevoel zegt ook dat mijn pony hier een blij van gaat worden! :-)

Wizz99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:12

Hartstikke goed, naar buiten met die pony! Zonder deken zou ik doen, eventueel als je de indruk hebt dat hij wat steun nodig heeft over een tijdje een regendekentje, maar ik betwijfel of dat nodig zal zijn.

Het is vreselijk ergens te blijven waar je niet meer op je gemak bent of zelfs met tegenzin naar toe gaat. Zelf ook wel eens meegemaakt. Ik heb me voorgenomen mijn hobby en ontspanning me niet meer af te laten nemen door andere mensen. Dat is zo zonde! Dus ik zou ook wegwezen ;)

nisart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:49

Het is juist goed dat je naar buiten gaat met die pony! Zo verveelt de pony zich niet alleen maar in de stal maar kan die zich juist vermaken door te sprinten etc.