Sorry als hier al een topic over loopt of dit elders thuis hoort, ik kon het antwoord via de zoekfunctie niet vinden. Na een behoorlijke tijd plannen, sparen en onderzoeken is het zover eindelijk wordt een gedeelte van ons weiland gedraineerd. Nu is er nog een klein hobbeltje namelijk mijn vader (tevens landeigenaar) hij vind het allemaal prima wat ik van plan ben, maar zegt tegelijk over 5 jaar kan je opnieuw beginnen. Dit komt door de potklei die onder ons weiland ligt, helaas is het een erg dikke en hoge laag klei (begint op ca. 10cm diepte en is op de dunste plaats 50 cm en op de dikste plaats minstens 150 cm diep) De bedoeling is dat er drainagebuizen met doek en zand op 80 cm diepte geplaatst wordt. Volgens mijn vader slipt dit gegarandeerd dicht omdat de klei zo zwaar is, maar is dit ook zo? Er wordt zo vaak drainage in klei gelegd dat kan toch niet voor maar een jaartje zijn?
Daarom ben ik dus op zoek naar mensen die een behoorlijke tijd geleden drainage aangelegd hebben in (pot)klei. Blijft de afwatering goed? Is hier veel extra onderhoud voor nodig? En hebben jullie nog andere maatregelen genomen om dichtslibben te voorkomen (puin bijvoorbeeld)? Ben ik nog iets essentieels vergeten?
Alvast bedankt voor de antwoorden!