Ervaringen stalmatrassen (Hynder/HIT) inloopstal gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

avaluna

Ervaringen stalmatrassen (Hynder/HIT) inloopstal gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 12:00

Ik ben op zoek naar mensen die dus ervaringen hebben met het gebruik van stalmatrassen in een inloopstal. Ik kan me voorstellen dat ze goed werken in een enkele box, maar hoe doe je dat in een inloopstal? Maken ze er wel gebruik van? Welke is aan te raden? Hoe deel je de stal in? Hoe maak je de verdeling met stalstrooisel? Hoe gaat het met ontlasting/urine etc? Hoe veel matrassen op welk oppervlak?

Let op: gaat om matrassen, geen stalmatten, ik wil iets dat geen urine door laat.

Gaat dus om een inloopstal van 6X6 meter, wordt gebruikt door een groot rijpaard en 2 Welsh A pony's.
De paarden hebben voor de stal een paddock die in verbinding staat met de weilanden.
Paarden kunnen in- en uitlopen. Bij mijn vorige inloopstal was het niet zo'n probleem, maar nu wordt de stal voornamelijk als toilet gebruikt, ook niet zo'n probleem, als ze niet de hele handel door de stal zouden lopen en om dagelijks urenlang in de dikke laag vlas op zoek te gaan naar poepjes zie ik niet meer zo zitten :') .

Alvast bedankt voor jullie moeite!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:29

ik heb de hit matrassen gezien in een actiefstal. de losse matrassen zijn makkelijk omdat je ze kunt verplaatsen naar waar je ze nodig hebt. Ook relatief zacht en ze lopen schuin af dus urine loopt makkelijk weg.
Van Hynder matras ze hier gehad met een proefstukje en voor offerte. Lijkt me heerlijk, maar dan heb je nog wel een hoek of strook met strooisel nodig als toilet. Heb nog wat twijfels over de bevestiging bij ons in de stal vanwege de vele hoekjes en opstapjes en palen, maar voor een recht-toe-recht-aan-stal lijkt het me heerlijk.

Hier in Zuid-Oost friesland heb ik een referentieadres gekregen waar ik van het voorjaar eens wil kijken en vragen naar ervaringen.

Verschil: hyndermatras heeft geribbelde kussens met rubberkorrels als matrasvulling met vlakke toplaag, de vulling van de hitmatrassen is volgen mij iets van latex(schuim) en zijn 2 lagen "mat" met schuimvulling er tussen en dan rondom dicht"geplakt". De hit staltegels heb ik nog niet in de praktijk gezien en gevoeld.

kevje06

Re: Ervaringen stalmatrassen (Hynder/HIT) inloopstal gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 23:13

Ben ook op zoek,nu tegels van rubber maar schuiven, worden door weekt vsn natte voeten en urine dus wil wat anders

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 23:38

Ik heb twee matrassen van Hit in onze schuilstal. Ze liggen er nu ruim vier jaar, zijn nog helemaal heel. Ze zijn erg zwaar dus blijven goed liggen. Er komt geen vuil onder en tot nu toe heb ik ze pas 1x met de hogedrukreiniger schoon gemaakt. Bij slecht weer liggen de paarden er graag op, de een wel meer dan de ander. Het zijn er twee voor vier paarden, dat is voldoende.
Meestal heb ik geen strooisel in de schuilstal, er liggen straattegels. Ik heb de matten niet helemaal tegen de muur in de hoek liggen. Er wordt het meest in de hoek gepoept, maar soms ook op de mat. Een enkele keer plassen ze erop. Op laten drogen en wegvegen, in de zomer kan je er een emmer water over gooien.