Ervaringen en tips m.b.t. tochtstroken gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

avaluna

Ervaringen en tips m.b.t. tochtstroken gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 10:53

Ik had graag wat ervaringen uit eerste hand m.b.t. het gebruik van tochtstroken.

Wij hebben een inloopstal van 6x6 met een flink groot gedeelte open front, hier staat ook vaker de wind op (boerderij en stallen in het veld). Wij willen hier graag tochtstroken hangen, maar werkt dit wel ook bij wind? Welke dikte en welke breedte zijn aan te raden? Hoe ver van de grond?
Hoe is het bij flinke wind? Alle andere tips qua aanschaf, paarden laten wennen e.d. zijn allemaal welkom!

Alvast bedankt voor jullie moeite!

Overigens willen we de boxen naar de paddocks ook voorzien van tochtstroken, maar hier lijkt het probleem met wind niet zo groot te zijn, omdat de boxen sowieso een overstek van 2 meter hebben en dus veel minder wind vangen.

dblijham

Re: Ervaringen en tips m.b.t. tochtstroken gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:01

Afbeelding
Ondertussen heb ik er nog een meter stroken bijgehangen. Dit bevalt mij heel goed.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 11:03

Dblijham: bedankt voor je reactie! Welke stroken heb je? Breedte/dikte? Heb je ze zelf bevestigd en op maat gemaakt? Hebben de paarden erg moeten wennen bij het doorlopen?
Jouw inloopstal lijkt wel heel erg beschut te staan, of niet?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:11

Niet heel erg beschut maar inderdaad wel de achterkant naar de wind. Ik heb stroken van 3 mm dik en 30 centimeter breed met een 2 schakel overlap. Je kunt ze ook van 40 cm x 4 mm krijgen en die zouden voor jou misschien geschikter zijn wat de wind aangaat.
Ik heb ze gekocht bij www.flappies.nl en daar heb je veel mogelijkheden wat betreft maten en zelf maken of kant en klaar bestellen. Ik heb ze kant en klaar besteld en had ze snel en keurig netjes afgeleverd. De paarden moeten idd wel even wennen, ik heb zo'n 4 stroken per keer opgehangen. Nu staan ze er probleemloos achter maar er door lopen doen ze nog niet. Hoeft ook niet omdat er nog een stuk open is.
Ik zal nog eens nieuwe foto's maken.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:04

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb je even een idee...
Mijn schuilstal is 6 meter breed en de helft daarvan is nu dicht met flappies.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 12:07

Oeh, dat zijn nog eens duidelijke foto's, dankjewel!
Ik zie dat hij een soort van drempel hebt, dat is wel handig ook met wind bv, zelf weet ik alleen niet of ze er dan niet op kunnen gaan staan, bij ons moeten ze daar echt doorheen/hebben geen mogelijkheid om in- en uit door een open gedeelte te gaan.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:16

Ook ik heb tochtflappen aan mijn stallen hangen. Ik heb geen gebruik gemaakt van het ophangsysteem aangezien dit aardig prijzig is en heb samen met mijn vriend van houten balken zelf een ophang gedeelte gemaakt.
Met harde wind waait het wel wat heen en weer maar het valt me reuze mee!
Wij hebben ook die van 3mm dik en 30 cm breed en een overlap van iets minder dan 10 cm. Om de kosten wat lager te houden maar nog wel nuttig ;)
Als je wilt kan ik wel een foto maken van mijn flappen.
Ik heb geen drempel en toch blijven ze aardig hangen met wat wind waaien ze wel maar dat hou je toch.
Bij moesten de paarden ook erg wennen maar na een kleine week ging het probleem loos.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:18

Die drempel is niet fijn, de stal ligt lager dan de grond ervoor. Als je geen drempel hebt gewoon de stroken tot op of vlak boven de grond. Je bepaald toch zelf hoeveel stroken je op hangt, als je er een paar minder ophangt kunnen ze daar al door en anders wennen ze er echt wel aan dat ze er door lopen hoor.
Ik heb wel gedacht over zelf bevestigen maar het voordeel van ze ten alle tijde weg kunnen halen en weer terughangen gaf voor mij de doorslag. Ik was voor krap 3 meter, met het systeem en alles kant en klaar geleverd nog geen 300,- kwijt. En daar heb je jaren plezier van.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:22

Bij mij hangen de flappen een kleine 10 cm van de grond omdat ik ook bang was dat ze er op gingen staan.
Ik kan ten alle tijden mijn flappen weg halen kwestie van schroeven los draaien.
Ik heb daar zeker wel over nagedacht :)
Ik heb twee houten latten en door elke flap een goede schroef aan beide kanten door gedaan.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 12:22

Echt fijn; bedankt voor jullie reacties/ervaringen!

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:54

Zou ik mogen vragen van welk merk de flappen zijn?

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:58

hummer14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 07:55

Zijn er nog meer mensen met ervaring?
Ik wil ze graag gaan kopen.
Maar wat kan ik beter nemen, de 3mm of 4mm dik?

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:11

Ik heb ook flappen via flappies.nl, en volgens mij de 3 mm.
Bij mij hangen de flappies om de ergste wind/tocht (oude stal) tegen te houden.
Bij stormachtige krachten, zoals gister, waaien de flappies wel heen en weer.
Bij mij moeten de paarden erdoorheen lopen om naar buiten of binnen te gaan...
Hier gingen ze allemaal met een klein half uurtje oefenen, zo door de flappies.