paddock grenzen aan eikenbomen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lastig

paddock grenzen aan eikenbomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 10:48

Wij hebben de paarden aan huis staan. Ze hebben nu een paddock met schuilstal en zomers hebben ze weiland. Maar ik zou graag de strook die nu om het weiland ligt bij de paddock betrekken. Dan ontstaat er een paddock paradise. De strook is ruim en loopt om het hele weiland heen. Nu is het alleen zo dat er aan 1 kant meerdere vrij grote eikenbomen staan (dit stuk is ongeveer 80 meter met 5? eikenbomen). Kan dit kwaad? Zullen ze hiervan eten als ze ook 24/7 ruwvoer aangeboden krijgen?

Heeft iemand hier ervaring mee? De bomen weghalen is geen optie en zonder die strook kan het hele plan niet doorgaan.

othelloster

Re: paddock grenzen aan eikenbomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:49

Mijn hebben dat ook in de weide het kan geen kwaad de eikels laten wij ook gewoon liggen maar de paarden eten er niet veel van.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:32

van (groene) eikels kunnen ze koliek krijgen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:33

Mijn paard woont naast ongeveer 20 eikebomen. Hij is nog nooit ziek geweest van de eikels. Nou eet hij ze ook niet met kilo's tegelijk, gewoon elke dag een paar eikels. Je bent wat je eet he ;)

De bomen geven geweldige schaduw in de zomer. Nadeel is dat het afgevallen eikenblad erg slecht composteert. De grond is mede daardoor aan die kant veel minder doorlatend, en dus modderiger nu met dit weer.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:20

stal waar ik stage heb gelopen hadden weides die tegen het bos aan lagen , die bestonden grotendeels uit eiken, maar daar is er nog nooit 1 ziek van geworden (een 60 tot 80 paarden die daar liepen)
er werd ook voldoende van de afgevallen eikels gegeten, maar zolang ze niet overmatig worden gegeten als ze groen zijn , niks aan de hand

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:24

Je kan er ook voor kiezen om de strook tijdelijk af te sluiten als er te veel eikels gevallen zijn. Dan heb je toch het grootste deel van het jaar je paddock paradise.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:26

Ashkerlon schreef:
Je kan er ook voor kiezen om de strook tijdelijk af te sluiten als er te veel eikels gevallen zijn. Dan heb je toch het grootste deel van het jaar je paddock paradise.

Precies, dat lijkt de meest ideale optie! :)
Een paard kan wel degelijk overlijden door het te veel eten van eikels, pas hier in de buurt nog gebeurd.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:27

Hier staan ook eikenbomen naast de weides. Nog nooit een probleem geweest. Het zal ook wel te maken hebben met dat ze genoeg andere dingen te eten hebben. Ze staan er overdag op. De blaadjes worden wel weggehaald als het meeste van de bomen is.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:30

Mijn paarden hebben enkele eikenbomen over het terrein heen en eten weleens een paar eikels nog niet ziek van geweest tot nu toe. Vooral de Shetter vind het lekker.

Wat wel is dat er steeds vaker proccessierupsen in de eiken verblijven in bepaalde periodes..daar kan je paard wel erg ziek van worden als hij daarmee in aanraking komt! En het worden er steeds meer. Dus daar dien je dan wel op te letten en eventueel te laten behandelen als de uitbraak van proccessierupsen te erg wordt! Een vriendin van mij heeft afgelopen jaar daardoor met haar paard in de clinic gestaan en paard is nog niet fit na veelvuldig in aanraking te zijn gekomen met proccessierupsen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:49

Als je paard op gras staat zal hij de eiken wel met rust laten, voor op een PP-track wordt dat een heel ander verhaal.
Tijdelijk afsluiten is dan idd de enige optie.

Overigens hóeft een PP-track niet rond te lopen. Ik heb de mijne in een lus gehad; hij eindigde op een iets breder stuk waar ik in het midden een hooinet had hangen. Zodoende konden ze elkaar niet vastzetten, maar konden ze altijd weg komen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:06

Hier 30 are met 80 eikenbomen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ze eten wel van de bast als ze de kans krijgen en er niet genoeg gras (of geen) meer is.
Nooit een paard ziek om geweest hier.

De processie rupsen vind ik een veel gevaarlijker probleem als die eikels.
Ik brand in het voorjaar die rupsen fanatiek weg om geen , of in ieder geval zo min mogelijk haartjes te hebben.

Als de eikels vroeg vallen door droogte of storm komen ze er niet op.
Ik heb dan weer kalkoenen die die eikels graag eten en ze weer opruimen.

De bruine eikels kunnen weinig kwaad.

Ik heb één keer een ouder lam verloren aan het eten van teveel groene eikels.
De oudere ooi kende haar grens maar dat lam at er teveel.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 17:36

Bedankt voor de reacties! Die strook afsluiten is inderdaad een goede optie.