Nieuwe stallen aan huis hoe en wat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Alarm_wlkp

Nieuwe stallen aan huis hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 23:52

Het is zo ver! *\o/*
Alles word verbouwd en ik wil graag de stallen voor de paarden aan huis eerst hebben staan.
Maar hoe begin ik daar aan denk ik bij mezelf, veel op internet gekeken voor ideëen en wat leveranciers gezocht.
Het worden dus frontwanden en tussenwanden bij een leverancier, niet zelf waarschijnlijk tenzij daar goede voorbeelden voor komen? :D

Wat vinden jullie dat de ideale boxen zijn?

- Open alles zonder tralies
- Tralies vooraan en bij de tussenwanden
- Dichte tussenwanden
-...

Het betrefd 3 stallen binnen van 3x4m groot met raampjes naar buiten.
Binnenkant kijkt uit op een gang waar poetsplaats, solarium, zadelkamer en dergelijke komt.
2 paarden zijn gewend om op stal te staan de andere durft haar benen nog wel eens over de deur te hangen of de buren te pesten. :Y)
Maar deze zal misschien nog wel verhuizen na verloop van tijd.
Zal voor winterperiodes zijn bij slecht weer en 's nachts.
Voor de rest staan ze op de weide of de paddocks

En iemand ervaring met stalmatten of stalbedden?
Dit voor minder bodembedekking maar toch ontlasting van de paardenbenen.

Betreffend het budget, daar is ruim op nagedacht ;)

Dus shoot ! :D

friesiszwart

Re: Nieuwe stallen aan huis hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:36

Als de paarden goed met elkaar kunnen zou ik een inloopstal maken met een voerruif aan de buitenzijde. en de mogelijkheid vrij naar binnen en naar buiten te kunnen lopen.

Zelf heb ik stallen met tralies tussen de stallen en rubbermatten op de grond en daaroverheen stro. Dit bevalt mij goed.

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:43

Wij hebben vooraan tralies en de tussenwanden open, ik vind het ideaal!
Geen gesmeer buiten de stallen maar toch goed contact met soortgenoten.

Wij hebben ze op matten staan, om te zorgen dat de urine goed weg kan lopen hebben we een rooster in het midden van de stallen. In de zomer doen we er niks over heen dan staan ze ook amper binnen.
In de winter gaat er soms stro over als ze in de nachten binnen staan om wat te doen te hebben.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ingaa op 05-01-14 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:44

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:44

Ik heb ook inloop met de mogelijkheid om het in drie op te delen mocht er iets zijn.
Ik stal heb ik twee grote hooinetten hangen. Op de bodem rubberen matten en 1 stal met rubber en een flinke laag houtkrullen (alleen in de winter) Mesten doen ze voornamelijk op de rubberen matten, plassen in het zaagsel.
Ik ben dus heel snel klaar met stallen mesten met een vrij laag strooiselverbruik (ongeveer 1 baal zaagsel op de 10 dagen voor 2 e pony's en een shet)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:48

Drie mooie ruime boxen ga je maken, ik zou investeren in goede wanden, met spijlen zodat ze contact kunnen hebben, schuifdeuren, geen draaideuren met goede sluitingen. Eventueel rubberen tegels in de boxen(speeltuintegels van 4,5 cm, zie bvb mp) en daar op een klein stukje wat strooisel zodat ze daar plassen en poepen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:51

Ik heb ook tralies tussen de stallen.
Deuren naar buiten met raam die apart open kunnen.
En binnen schuifdeuren met tralies.
Zal eens een foto zoeken.
Afbeelding
Dit is de stal( 1 van de 3) kijk je uit op het gangpad.
En in elke stal zit zo'n deur waar ze door naar buiten kunnen kijken.
Afbeelding
En van buiten ziet het er zo uit.
Die deur aan de zijkant komt uit in het gangpad.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Birdie60 op 05-01-14 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:53

Ik zou geen tralies tussen de stallen doen, zeker niet als het dieren zijn die overdag ook gewoon met elkaar buiten lopen. Hooguit een klein stukje dicht naast de voerbakken zodat ze ongestoord kunnen eten en niet elkaars eten kunnen jatten, maar verder lekker open laten.

Ik zou ook schuifdeuren nemen. Ramen open laten of evt. een luik wat je dicht kunt doen in geval van ziekte oid. Wel een afdakje boven de ramen maken zodat regen en sneeuw niet naar binnen kan komen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:06

Juist omdat ze overdag al samen lopen kunnen er rustig spijlen tussen de stallen. Er kan een keer een ander paard komen of een merrie met veulen, je wil niet weten hoe ze het doen maar dan kunnen ze echt wel over de tussenwanden heen komen.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 19:22

friesiszwart: loopstal thuis is geen mogelijkheid. Ze kunnen thuis niet buiten.
De weides en paddocks liggen iets verderop.

Schuifdeuren op goede roller ging mijn voorkeur ook naar uit.
Voorkant open lijkt me ook het beste en het mooiste daar eventjes over nadenken.
Tussenwanden zou idd deel bij de voorbakken dicht zijn, open lijkt me ook goed zolang er niet te hard gekibbel komt :D ook al komen ze goed overeen.

Ik was wat aan het bekijken betreffend raampjes.
Deze zullen volledig open gaan, kunnen ze nog leuk buiten kijken richting thuis en huis :D

De stallen zijn 3 x 4 m idd en vind dat wel ruim. Nu staat er thuis een stal van 3 x 5 maar die gaat weg.

Alvast heel erg bedankt betreffend de reactie's! Geef me nog stof tot inspiratie en nadenken :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:39

3x4 is een mooie afmeting, een pony met stokmaat van 1,50 is eigenlijk al 3x3 nodig en een paard van 1,75 3,5x3,5 en dit zijn de minimum afmetingen.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 06:30

Wij gaan deze stallen plaatsen
http://www.cavalo.nl/stallen/paardenboxen/cintaro.html
Op de afbeelding staan hoge tussenwanden, bij ons komen lage tussenwanden. De stallen worden 3,5m bij 6m met nog een uitloop eraan van 3,5m bij 5m, dus ze hoeven niet perse naast elkaar te staan als ze daar ff geen zin in hebben :-) Bij een standaard maat box zou ik wel kiezen voor een hoge tussenwand, want dan kunnen ze niet wegwandelen als ze geen zin in de buurman hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 08:37

Zit er glas in die bovendeuren? Dat zou ik dan weer niet doen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 08:45

Ideaal is open dat hebben wij ook. Geen probleem als je geen wisselende groep paarden hebt.
Let wel op de hoogte van de wanden en op de plaats van de voerbakken dat ze niet over de wand bij elkaar kunnen eten.
Eventueel kun je als tussenwand ook een nemen die vooraan hoog en dicht begint en naar halfhoog afloopt, hebben ze iets meer rust bij het eten.

Edit ik zie je foto, is jouwe zonder dat tralie rijtje?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 08:57

Wat ik persoonlijk heel mooi vindt, zeker als je paarden aan huis niet buiten kunnen, is dit:
Afbeelding
Afbeelding
Ze komen hier vandaan:
http://smartfeeder.eu/204/English/Stable_Australia.html

En als het op schuifdeuren aankomt heb ik toch wel hele grote problemen met die kleine rot luiken in die voorwanden, al zoveel ongelukken mee zien gebeuren. Dan heb ik liever geen tralies in de bovenkant maar dan gewoon een halve deur en de bovenste helft alleen frame.