hoe staan jullie minipaarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyvg

hoe staan jullie minipaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 17:56

Hallo,
Ik en mijn zusje zijn bezig met een mini paard. (zei wil een shet, ik een mini paard)
Nu had ik een vraag over het mini paard.
Hoe hebbn jullie ze staan? Ik hoor namelijk
Dat ze nogal snel hoefbevangen worden en dit is dus echt niet de bedoeling!
Tot nu toe heb ij een weiland tot mijn beschikking waar ik graag een grote schuulstal in wil makeb.
Nu vroeg ik me af hoe jullie je mini paarden hebbeb staan, om ideeën op te doen.

Groetjes!

Borisje

Re: hoe staan jullie minipaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:00

Sowieso met andere paarden,want ook minipaarden zijn sociale kuddedieren. :D

Ik heb mijn shetters op 2 ha land, in de winter hebben ze het hele land en in de zomer strookbegrazing, dan worden ze wel vaak beperkt met een graasmasker, ze worden snel te dik.
sWinters gaan ze snachts op stal omdat ze geen schuilstal hebben.

Sammyvg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 18:05

@borisje, er staat bij dat mn zusje een shet wil en ik een mini paard. Dan staat die niet alleen?:)

Oké, zou jij het een mogelijkheid vinden om ze altijd op land te zetten met een schuilstal? Of is dit niet aan te raden?

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:11

Oh okee verkeerd gelezen, super!
Dat ligt aan de grootte en staat van je land. Het kan prima, als het land in de winter niet 1 grote modderpoel wordt, want dan heb je in de zomer een zandbak ipv weiland.
Als het mogelijk is zou ik er dan een grote paddock bij maken eventueel voor de winter.

Sammyvg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 18:19

Het is een groot land! afmetingen weet ik niet, zou ik even moeten navragen. Kan het land misschien in de winter in een paar stukken verdelen. Een paddock kan ook gemaakt worden! Heb alleen gehoord dat ze dan ook zand gaan eten? :') weet niet of dit kan gebeuren?

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:26

Neehoor dat doen ze vaak uit verveling, of ze pikken stukjes zand mee als het hooi op de grond ligt. Hooi gewoon in de schuilstal geven of in een slowfeeder doen. :j
Mochten ze toch zand gaan eten bestraat je het stukje zand onder het hooinet, simpel opgelost!

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:29

Hooi zou ik gewoon op de grond leggen in de schuilstal, wat #Borisje ook al zei.

Sammyvg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 18:31

Ja dat is ook mijn plan! of ik een hooinet, maar heb gehoord dat ze echt zand gaan eten. Inderdaad uit verveling.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:35

bloemxblad schreef:
Ja dat is ook mijn plan! of ik een hooinet, maar heb gehoord dat ze echt zand gaan eten. Inderdaad uit verveling.

Hooinet zou ik niet doen, is niet 'natuurvriendelijk'. De mijne pikt ook wel eens wat zand mee, is niet zo erg hoor. Zand echt eten doen ze alleen uit verveling.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:40

Bij die van mij heb ik dat helaas wel moeten doen, die pikte zoveel zand mee dat hij tegen zandkoliek aanzat, kwamen liters zand uit zijn darmen.
Ik zou dat liever voorkomen dan genezen :j en met een slowfeeder doen ze lekker lang.

Sammyvg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 18:47

Borisje, heb je niet dat als je ze een paar uur in de paddock zet dat ze dan al zand gaan eten? Of echt als je ze er dagen laat staan? Want begrijp dat je ze nu nog wel in de paddock hebt staan?

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:47

Borisje schreef:
Bij die van mij heb ik dat helaas wel moeten doen, die pikte zoveel zand mee dat hij tegen zandkoliek aanzat, kwamen liters zand uit zijn darmen.
Ik zou dat liever voorkomen dan genezen :j en met een slowfeeder doen ze lekker lang.

O ja, dat is natuurlijk wel weer zo :j

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:50

Wij hebben ze zowel 24/7 buiten op het land met in de winter hooi onbeperkt als beperkt buiten en snachts binnen met gewoon onbeperkt hooi.
Zomers gewoon in de volle wei en heb zelden een shet gezien die veel te dik is :)
Ligt ook aan je land denk.
Die van mezelf staan in pension en nu van de wei in de paddock met hooi en snachts op sta ook hooi.

Edit; in paddock zou ik het hooi idd wel ergens indoen.
Die van mij eten de restjes ernaast ook op maar nooit last van zand gehad.
Denk dat het ook scheelt hoe gevoelig je pony is

Big_Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:03

Die van mij staan 24/7 buiten (op zand) met een schuilstal met onbeperkt hooi en sochtends en savonds krijgen ze een klein beetje brok.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:09

Hier staat alles (NSPS en een NMPRS) 24/7 buiten. In een padock met een bestraat stuk. Ze worden uit slowfeeders gevoert, op het straatje zodat het hooi niet in het zand geknoeit kan worden.

Lekker in een groepje, met onbeperkt hooi. Dan vervelen ze zich echt niet.

naomi2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 15:40

Sochtends voordat ik naar school ga, dat is rond half 8 zette ik mijn minishetlander genaamd Funny in het weiland.. We hebben namelijk een gratis weiland omdat het een minipaardje is.
En als ik smiddags tussen de middag thuis kwam.. dan ging ik even kijken en dan kijken of alles nog goed ging enzo. Tot op een dag dat ze was ontsnapt. Ze waren bezig met trakkers op het land verderop, en daar werd ze bang van. Dus ze is ontsnapt naar grotere paarden een stukje verderop. maar ik zet altijd mijn paard sochtends in de wei.. en als ik van school af kwam , keek ik even of alles goed ging. En net voor het eten haalde ik haar uit het weiland.
Want ik had het weiland in 8en verdeeld, want het was een heel groot weiland.
en snachts stond ze in stal.