Paard blijft ontsnappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelien__

Paard blijft ontsnappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 17:13

Hallo iedereen,

Een vriendin en mezelf zitten met de handen in het haar.

Haar paard (Appaloosa, 8 jaar, merrie) BLIJFT ontsnappen. En niet zomaar even erover springen, ik bedoel echt: omheining slopen en eronderdoor gaan. Snok, geen snok, maakt haar allemaal niks uit.

Zonet is ze voor de -igste keer ontsnapt en we kregen haar met moeite te pakken. Ze is niet hengstig, er staan geen andere paarden in de buurt (buiten de onze, waaronder haar eigen dochter) en ze krijgt genoeg eten.

Ze heeft geen deken aan en is niet ziek of gekwetst.

We weten echt niet meer wat we moeten doen..
Als dit zo voortgaat moet zij haar paard verkopen van haar ouders...

No hate please,

we doen alles wat we kunnen

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Evelien__ op 03-01-14 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_Taco

Re: Paard blijft ontsnappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:14

Er staan geen andere paarden in de buurt?
Paard staat dus helemaal alleen?

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 17:16

Kelly_Taco schreef:

Neen, ze staat met 4 anderen op 3 weien, en een grote paddock. Thuis staat ze samen met haar dochter en doet ze het ook en ook 3 weien en een paddock.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:16

Kelly_Taco schreef:

Behalve hun eigen paard(en).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:17

Weet je zeker dat ze zich in de groep thuis voelt?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:17

Wat voor een omheining hebben jullie?
De stroom die erop staat, is die wel hard genoeg? Ik heb namelijk wel eens in een stroomdraad gehangen wat nauwelijks pijn deed, een zachtje 'prikje' leek het te zijn.

De reden van het uitbreken lees ik denk ik in dit stukje:
Citaat:
Ze is niet hengstig, er staan geen andere paarden in de buurt en ze krijgt genoeg eten.

Als ik het dus goed begrijp staat dit paardje alleen? Een paard is en blijft een kuddedier wat graag vriendjes om zich heen heeft. Misschien is het vluchtgedrag en wilt ze graag bij andere paarden zijn.

Mocht het paard alleen staan zou ik zeker de optie overwegen om er een 2de paard bij te nemen. Het hoeft geen groot paard te zijn. Een shetlander, of een oud gezelschap paardje?

Succes ermee!

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 17:20

Ze is de baas in de groep. dus ja, ze voelt zich thuis, en tis stroom speciaal voor paarden met dikke linten, we snappen het nlet

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:22

Mijn pony ging er ook echt elke dag wel 2 keer ondef het draad door ennkwam ook vrolijk terug onder het draad door! Haha! Ze staat bij mijn friese merrie maar gras was ergens anders beter! Nu hebben we alles nagekeken maar er stond niet overal genoeg stroom op! Nu hebbrn we nieuwe draad en hij heeft het nog een paar keer geprobeerd maar nu is hij al een paar dagen in de wei gebleven.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:22

Pffff lastig. Is het een optie om een houten omheining te maken en stroomdraad. En anders idd een sterkere stroomkast eraan hangen.

wat ook kan is meerdere stroomdraadjes achter elkaar. Zodat ze er niet snel onderdoor kan glippen en dus hoe dan ook een klap stroom krijgt.

andere omheining. Eventueel ijzerdraad met stroom ipv lint. Dit geleid de stroom beter.

lastig zeg.
heeft ze de hele dag beschikking over ruwvoer?

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:26

Had dit met een jong paard ook gewoon eens een stuk ijzerdraad doortrekken en daar de stroom laten door gaan als er genoeg opstaat..

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:26

Staan de paarden in 1 wei? Wij hebben het ook een tijdje gehad, paarden stonden in een eigen wei, maar 1 paard vond dit niks en maakte alles kapot waardoor er 1 grote wei ontstond en toen was het rustig. Tegenwoordig staat alles dus samen.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:30

Stukje koperdraad aan het halster vast maken of door de manen vlechten, dan krijgen ze echt een flinke tik stroom. Mijn pony is daarna nooit meer uitgebroken. Hij is wel flink geschrokken dus hij probeert het niet eens meer

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:31

Evelien__ schreef:
Ze is de baas in de groep. dus ja, ze voelt zich thuis, en tis stroom speciaal voor paarden met dikke linten, we snappen het nlet

Weet je hoe ze het doet? Gaat ze er onderdoor?
Dan alle stroom van de draden af halen, dus loskoppelen en een gladde metaaldraad net onder de onderste draad/lint spannen en daar je stroomklok op aansluiten, de volle mep, zo min mogelijk ander spul erop, desnoods zet je de stroom van de andere weide's een dag uit ofzo.

En controleer je klok nog eens, koop een goede spanningmeter, een digitale en kijk hoeveel stroom er nu daadwerkelijk op de draad staat. En meten zo ver mogelijk bij de klok vandaan, op meerdere plekken, op alle draden. Vaak is dat een stuk minder dan je denkt en jouw paard weet dat veel beter dan jij zelf.

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 17:36

Het is een houten omheining met 3 liggers van 1.20m. Ze haalt de onderste balken eruit (waar schapendraad voorstaat die ook stroom heeft) en dan gaat ze eronder.. Ik weet echt niet meer wat te doen..

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 17:37

3 weien die samen anderhalve hectare zijn. Hele dag door ruwvoer en krachtvoer smorgens en savonds.

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 17:37

Klok is nog maar net vernieuwd.

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 17:39

callum schreef:
Pffff lastig. Is het een optie om een houten omheining te maken en stroomdraad. En anders idd een sterkere stroomkast eraan hangen.

wat ook kan is meerdere stroomdraadjes achter elkaar. Zodat ze er niet snel onderdoor kan glippen en dus hoe dan ook een klap stroom krijgt.

andere omheining. Eventueel ijzerdraad met stroom ipv lint. Dit geleid de stroom beter.

lastig zeg.
heeft ze de hele dag beschikking over ruwvoer?

Tussen de 3 linten hangen nog 2 ijzerdraden..

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:41

even snel een stipje, ik kom er vanavond op terug. Heb ook zo een gehad namelijk.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:41

Kans is dat de stroom niet sterk genoeg is.
Weet niet of ze veel winterhaar heeft? Sommige paarden hebben zulke dikke winterharen dat de stroom eigenlijk niet goed geleid. Stukje van de borst scheren kan dan wel helpen, want dat is meestal het deel dat tegen de draad komt. Of inderdaad koper door de manen vlechten.
Anders er gewoon echt een MEGAschok opzetten. Hoogste is geloof ik om stieren tegen te houden.
En dan liefst een metertje verder nog een stroomdraad plaatsen.

Succes!

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:42

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:43

Evelien__ schreef:
Het is een houten omheining met 3 liggers van 1.20m. Ze haalt de onderste balken eruit (waar schapendraad voorstaat die ook stroom heeft) en dan gaat ze eronder.. Ik weet echt niet meer wat te doen..

Maar schapendraad geleid niet goed, beter een enkele metalen draad eronder maken en daar de volle mep stroom op.
En je klok kan net nieuw zijn, dat wil niet zeggen dat hij sterk genoeg is, dat je aarding goed is en dat je draad nog overal goed is. Dus rondlopen, alles goed nakijken en met een spanningsmeter erbij, na elke paal die je passeert opnieuw meten, dan weet je meteen waar een evt, zwakke plek zit.

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 22:15

Alles is gecontroleerd geweest, en alles ging. Vind het zeer raar en spijtig voor die vriendin... Zeker omdat ze zo haar paard mss kwijtraakt... :s

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:15

Moet zeggen had hier ook een braker tussen zitten gewoon even in het midden een ijzer draadje daar de klok op aangesloten, kreeg een flinke stoot en raakte hierdoor even in paniek waarbij hij niet direct uit de draad geraakte had hij achter/vooruit gegaan breekt deze draad namelijk. Hij was er zo van aangedaan dat hij nu ruim een meter van de draden blijft.
Of wel de merrie met opzet tegen de draden lokken als deze ijzeren draad in de manen/hals heeft maar zien dat je haar niet aanraakt natuurlijk.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:45

Zo heb ik het hier ook aangepakt: Met opzet de stroomdraad tegen zijn neus gezet. Dan blijft hij weer minstens 2 maanden uit de buurt van de witte lintjes :D (Niet erg diervriendelijk, maarja, je moet toch wat!)

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 00:02

Ja, we gaan het morgen proberen oplossen. Tot dan blijft ze op stal. We gaan een oplossing proberen vinden