zwarte paarden goed zwart houden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

zwarte paarden goed zwart houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 10:45

Mijn vraag is precies zoals de titel zegt.
Waarmee houd je zwarte paarden echt zwart. Hij mag straks best een beetje zomer blond worden maar zijn zwarte haar moet wel echt diep zwart zijn. Ik weet dat er bepaalde voedingstoffen zijn die het versterken, maar weet niet welke.

Gok dat friezen mensen het antwoord wel kunnen geven :)

Princesj

Re: zwarte paarden goed zwart houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:49

Het enige wat volgens mij werkt is daglicht vermijden en wassen na het zweten. Ik heb maar besloten dat mijn fries prachtig is met een rode gloed..

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:51

uv bestendige deken op doen. En idd wasssen bij zweet.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 10:52

gaat mij er voornamelijk om dat hij niet bruin wordt, maar dat heeft volgens mij meer te maken met de algehele conditie van het dier.

Dus eigenlijk...weet ik het antwoord stiekem al.
Binnenhouden doe ik niet aan, beestje moet wel z'n energie kwijt kunnen

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:52

Niet in de zon zetten, afspoelen na het werk. Wat bij mijn paard goed werkt is en eczeemdeken (maar ja die moet ik ook gebruiken ivm zomereczeem). Maar al met al vind ik het niet belangrijk :-).

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:53

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:55

Sommige paarden zijn nou eenmaal 'zomerbruin'. Die verkleuren altijd. Zwart komt in net zoveel schakeringen voor als bruin. Echt diep blauwzwart is domweg genetisch bepaald. Daar helpt geen moedertje lief aan, alle voedingssupplementen en shampoos ten spijt. Enige die daar beter van worden zijn de producenten.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 03-01-14 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 10:55

zeewier krijgt hij inderdaad al.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:56

Het bruin worden heeft niks met de algehele conditie te maken. Sommige zwarte paarden zijn diep zwart, andere hebben nu eenmaal een rood gen, wat door de zon voor verkleuring zorgt.

Ik heb in Amerika met friezen gewerkt (California), de helft verkleurde, de andere helft niet, terwijl ze onder de zelfde condities gehouden werden.

Er word ook gezegd dat paprika poeder zou helpen..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:57

Ligt er vooral aan wat voor zwart je paard is. Er zijn paarden die echt gitzwart zijn en die verkleuren niet.
Daar doe je helaas niets aan. Helemaal leuk dat ze er alles voor uitvinden. Maar of het daadwerkelijk helpt dat betwijfel ik.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:58

Afspoelen met azijn na het werk zou ook moeten helpen zegt men.....
Ik heb een fries met lichte bruine gloed die in de zomer gelukkig dezelfde kleur houd!

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:03

Het enige wat helpt is binnen houden... maar ik hoop dat je dat er toch niet voor over hebt?!?!?! Al die middeltjes en speciale bix helpen niks! Een deken wil soms wat helpen en goed het zweet afspoelen na het rijden.
Ik ben gezegend met een (zo goed als) pikzwarte fries die in de zomer dag en nacht buiten staat. Maar zoals al eerder word gezegd, dat zit gewoon in de genen!

Je moet gewoon genoegen nemen met een zwart paard in de winter, en een bruine in de zomer! :j

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 11:05

ik hou hem sowieso niet binnen, maar gaat mij meer om het tegenhouden dat hij zo raar flets bruin wordt, maar zoals ik eerder al dacht dat hem dat in z'n algehele conditie zit.

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:11

Woogy schreef:
ik hou hem sowieso niet binnen, maar gaat mij meer om het tegenhouden dat hij zo raar flets bruin wordt, maar zoals ik eerder al dacht dat hem dat in z'n algehele conditie zit.

De kleurverandering heeft niks te maken met conditie... glans (vaak) wel!
Misschien lijnzaad (olie) bij voeren?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:13

ik doe niet meer dan na het werk (waarbij veel gezweet is) afspuiten en dat alleen hoog zomer.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:14

Mijn zwarte paard was in de zomer net een vos, en ja, hij was genetisch echt zwart.
Heb nog een tijdje de shampoo 'black as night' geprobeerd maar hielp ook voor geen meter. Dan maar een vospaard :+

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:00

helaas het is genetisch bepaald of de ene verkleurd of niet,
ze doen het allemaal wel een beetje maar sommige zijn niet tegen te houden.
shampoos enzo werken in iedergeval niet. sommige verven de manen wel eens voor wedstrijd ;)

ik spoel mijn fries in de zomer af en uv dek wil wel helpen ja, maar dek liever een paard in hoge hitte niet af

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:05

Heb 1 fries staan die word met haar wintervacht lichter en in de zomer blijft ze gitzwart en die andere blijft zomer en winter gitzwart. Dekenloos en 24 uur buiten. Dus ik geloof niet in verkleuren van de zon. En al die middeltjes voeren en smeren al helemaal niet, dat is geld in een bodemloze put gooien.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:52

ik denk dat je er niet zo veel aan kunt doen en dat het idd genetisch bepaald is.Je zou ze uit de zon kunnen houden maar dat zou ik persoonlijk niet doen. de friezen waar ik meer werk blijven altijd wel redelijk zwart en ze staan het hele jaar door buiten. mijn paard daarin tegen is dan wel geen fries maar staat ook het hele jaar door buiten en gaan alleen swinters snachts op stal. en is swinters is ie ook zwart, ook als ie geschoren is. en hij heeft dan altijd een bruin neusje. en in de zomer wordt ie verschillende kleuren donkerbruin en wordt t bruine neusje zwart. wat ik wel erg mooi vindt. maar ik kan me voorstellen dat je een fries graag zwart hebt.

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:16

Idd een uv bestendige deken op in de zomer en wassen na het werken, en voor voedingssupplementen zou ik eens op paardendrogist.nl kijken, die hebben veel goede supplementen en alles at je bestelt heb je ook snel binnen.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:28

De kleur is genetisch bepaald. Het ene paard is gitzwart en de ander verkleurd een beetje.
Al die voedingssupplementen helpen niet, dat is alleen gunstig voor de producenten..
Je kunt het beste gewoon accepteren dat je een verkleuringspaardje hebt :)

cmh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:31

Zeewier wil idd helpen, maar ik heb gezien dat er ook speciale shampoo bestaat als je zwarte paarden gaat wassen. Ik zag het in een ruitersportzaak. Mss op google? En uiteraard een UV bestendige deken erop doen. Hier het omgekeerde probleem....hoe zorg ik ervoor dat mijn schimmel niet zwart wordt :D