Bak weer begaanbaar maken? -> Modderzooi...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Machomannie

Bak weer begaanbaar maken? -> Modderzooi...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 22:44

Hallo,

De bak van de particuliere stal waar ik sta, is ene klei en modder zooi ;(
Ik zou hier graag een (Relatief) goedkope oplossing voor hebben.

De situatie:

Vieze dikke kleilaag. Met daarop een laag "modder"? "zand"? van een twintig cm dik.
Deze bovenste laag waren ooit houtsnippers. Dit is helemaal gecomposteerd tot wat het nu is. Rare viese bruine drek.

Wat is nu een goedkope oplossing? Gezien dit niet mijn Eigen bak is.
De bovenlaag verwijderen?
Bovenlaag met kleilaag mengen?

Waar het ons om gaat, is dat de bak wat vaster word, nu zak je door de toplaag heen de kleilaag op.
De bak hoeft niet perfect te zijn. Alleen recht, en niet zon modderzooi als nu. (Word voornamelijk gebruikt voor wat licht grondwerk).

rapunzelx

Re: Bak weer begaanbaar maken? -> Modderzooi...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:45

Heb je al een poging tot slepen gedaan?

Machomannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 22:47

Dat zou een optie zijn, mits die bovenlaag niet zo nat zou zijn. Tractor zakt er geheel doorheen de klei op.
De bovenlaag staat het water tussen. (Krijgen het helaas niet weg gelopen). Als je er zelf op loopt, zak je al door de toplaag heen. Zon twintig centimeter dieper de klei op.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:47

De laag met gecomposteerde houtsnippers verwijderen. Vervolgens eerst goede drainage en dan circa 20 cm. rivierzand erop storten. Is niet echt goedkoop. Denk ook niet dat er een goedkope oplossing is om hier een goed te gebruiken bak van te maken.

Machomannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 22:49

Ik denk niet dat mijn stalhouder dat ziet zitten helaas. (Hadden wij het liefst wel gezien natuurlijk haha).
Mijn stalhouder is niet zo van het geld uitgeven aan onze faciliteiten.
Vandaar dat we zelf kijken naar een oplossing.

Man van stalgenootje werkt bij een loonwerker, en ik zelf heb ook kans tot lenen van tractoren e.d.
Vandaar dat wij hopen op een goedkope oplossing op deze wijze.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:54

Goedkoopste lijkt me: toplaag er af en nieuwe houtsnippers er op. En liefst in een drogere periode dan denk ik

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:57

Jammer.
Nieuwe houtsnippers is het eerste jaar leuk, maar gaan daarna ook weer rotten.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:00

Ja idd, die moet je elk jaar opnieuw laten komen. Maar zand ook. Hier kun je wel gratis zand krijgen en aangezien ik aan de kust woon is dat vaak goed zand, maar dat moet ook jaarlijks opnieuw bijgevuld, alles verdwijnt uiteindelijk in de grond als er geen drainage laag(en) onder hebt, dat is het vervelende van die dure investering niet (kunnen) doen.

Machomannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 23:04

Dus mijn stalhouder had het eigenlijk kunnen zien aankomen? Zal het hem vertellen haha :+
Dus een optie is om wit? zand te laten komen en dit er over uit te rijden?
Dan is de bak tijdelijk weer enigsinds te rijden?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:10

liberia schreef:
De laag met gecomposteerde houtsnippers verwijderen. Vervolgens eerst goede drainage en dan circa 20 cm. rivierzand erop storten. Is niet echt goedkoop. Denk ook niet dat er een goedkope oplossing is om hier een goed te gebruiken bak van te maken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:10

Eerst slechte laag afgraven, dan drainage leggen, wegendoek en daarop 25cm zand. Zeker omdat je klei hebt wil je die laag zand hoger hebben liggen dan je kleilaag, op het hoogste punt van je land en ivm niet platlopen van de gemaakte heuvel er spoorbielzen omheen leggen om het op de plek te houden. Maar als je enkel een bak wil voor grondwerk zou ik een andere plek kiezen op het terrein en daar een 16x16 bak hiervoor maken en je huidige bak zo laten. Dan heb je een stuk waar je kan doen wat je wil kunnen, maar ivm minder oppervlak zijn de kosten lager. Je komt dan ook nl al snel richting de 2000 euro uit (en dat is met behalve zand storten en vlakken alles zelf aanleggen).

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:12

De bak schuin af laten lopen; bijvoorbeeld van korte zijde tot korte zijde 35 cm laten verschillen in hoogte.

En daarnaast aanmengen met goed zand vb M3C zand dat is relatief goedkoop en is van structuur dat het rechthoekige korrels zijn waardoor het inklinkt is er gewicht (paardenvoet) in komt en je paard dus niet kei wegzakt zoals bij drainage zand. Te koop en bekend bij elke Zandboer in NL

En niet te dikke laag nieuw zand erop kans is dan dat je bak te zwaar wordt (mul)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:13

Niet doen, dat zand ben je zo weer kwijt. Die klei trekt dat gewoon onder. Dan ben je beter met een 15cm laag goedkoop zand en dan 5/10 cm witzand denk ik. Want dat is behoorlijk duur.

Wat ook een idee is, weet niet of het werkt maar lijkt me redelijk goedkoop:
-toplaag weghalen
Gevolgd door
-laag van 10cm houtschilfers
-laag van 10/20cm goedkoopzand
-laag wit zee zand van 5/10cm

Daar liefst treinbilzen of andere bakrand omheen.

Zul je later amsnog moeten opnieuw leggen maar zal langer duren en meer gedraineerd zijn DENK ik. Ben het niet zeker maar lijkt me haalbaar

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:13

van die vloerbedekking snippers misschien?

Machomannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 23:17

Barbar, gezien jij jouw stukje herhaald, herhaal ik een stukje van mijzelf:
Het is NIET mijn bak, en we willen niet veel uit geven! :D

We willen echt een oplossing die zo min mogelijk kost. Drainage en wegendoek e.d. is echt geen optie!
Mijn huis staat te koop omdat ik een huis met Eigen grond wil. Zelfde geld is mijn huis over een week verkocht, en heb ik heel die bak van een ander staan renoveren. En hun maar lachen ;)
Overigens willen mijn beide stalgenoten ook liever niks uitgeven. Ene stalgenoot word straks mijn pensionklantje, die wilt mee. De ander heeft haar paardjes over een paar maandjes bij haar thuis.

Vandaar een goedkope en tijdelijke oplossing. Het is maar dat de bak een beetje vlak is, en we niet zo diep erin wegzakken. :)

@Tamary, op een andere plek een bakje maken is inderdaad een idee. Echter wil mijn stalgenootje ook een klein beetje rijden. 16 bij 16 is dan voor haar te klein. (vijftien bij dertig is een optie, maar ook krap, gezien haar paard groot is). Echter zitten we dan met het probleem waar die zouden moeten plaatsen. De weide van mijn stalgenoten is erg krap. En op mijn weide heb ik drie paarden lopen, en ik wil liever niks inleveren. (Ik heb een hectare, zij een driekwart hecare)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:19

Aria_zz schreef:
Niet doen, dat zand ben je zo weer kwijt. Die klei trekt dat gewoon onder. Dan ben je beter met een 15cm laag goedkoop zand en dan 5/10 cm witzand denk ik. Want dat is behoorlijk duur.

-toplaag weghalen
Gevolgd door

Zul je later amsnog moeten opnieuw leggen maar zal langer duren en meer gedraineerd zijn DENK ik. Ben het niet zeker maar lijkt me haalbaar

Als je daar geen wegendoek tussen doet liggen die houtschilvers zo bovenop. Idem trouwens bij het rechtstreeks op de klei storten. Lastige is met dit soort dingen dat je het of in 1 keer goed moet doen of je bent 5 jaar later 3x zoveel geld kwijt en goed wordt het dan nooit.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:20

Nieuwe houtsnippers zijn nog de gemakkelijkste en goedkoopste optie. Iets anders kan ik echt niet bedenken, buiten ergens anders gaan rijden, maar daar ben je waarschijnlijk niet veel mee.

Machomannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 23:21

@Aria_ZZ, dat word vrees ik al een erg duur grapje?
Ik heb me nog niet verdiept in wat zand en snippers in deze omgeving kosten. Maar als ik dit aanleg, ben ik met een paar duizend euro niet klaar vrees ik?

@Azer, dat is een goede optie! Dat het zand op den duur verdwijnt maakt niks uit. Gezien deze bak zomers droog zat is voor wat wij willen. (Dan is hij met slepen goed recht te krijgen).
Komend jaar winter ben ik hier als het goed is niet meer :D

@xziva, dat is ook een idee! Ik zal eens gaan googelen, waar ik zoiets vinden kan hier in de buurt, en wat dit zou kosten.

Bedankt allemaal voor jullie meedenken! Dit doet ons erg goed :D

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:22

Tamary, dat snap ik, en als ik zelf een bak aan zou leggen zou ik dat ook doen, maar Ts geeft aan dat er bijna geen kosten gedaan gaan worden, dus ik probeer gewoon mee te denken ;)

@ts, oké, naja, zoals ik zeg hier heb je gratis zand dus dan is houtsnippers en wit zand als in een kleinere hoeveelheid. Maar als je wit zand wil leggen, leg er dan zeker een stevige laag goedkoop zand onder, het zal vermengen maar tenminste niet meteen met de klei.
Laatst bijgewerkt door Aria_zz op 02-01-14 23:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Machomannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 23:23

tamary schreef:
Aria_zz schreef:

-toplaag weghalen
Gevolgd door

Als je daar geen wegendoek tussen doet liggen die houtschilvers zo bovenop. Idem trouwens bij het rechtstreeks op de klei storten. Lastige is met dit soort dingen dat je het of in 1 keer goed moet doen of je bent 5 jaar later 3x zoveel geld kwijt en goed wordt het dan nooit.

Geluk is dat ik over vijf jaar niet meer hier sta. Hopelijk over een paar maandjes al niet meer.
Op mijn Eigen stekje wil ik een mooie gedraineerde bak :j
Echter wil ik dat niet aan mijn stalhouder schenken haha. :+

@sevenofnine: Is het dan slim om eerst de oude laag weg te halen? Of kan die blijven liggen?

Machomannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 23:24

We willen inderdaad zo min mogelijk kwijt :D

Eenmalig een paar honderd euro bij elkaar lappen is zo gedaan. Als we dan een paar maandjes vooruit kunnen tot het voorjaar is dat al helemaal super.
Helaas kunnen we niet op steun van mijn stalhouder rekenen. Die lacht als we iets laten doen denk ik :+ Kan hij daarna weer meer vragen voor zijn stalling haha.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:26

Machomannie schreef:
Geluk is dat ik over vijf jaar niet meer hier sta. Hopelijk over een paar maandjes al niet meer.
Op mijn Eigen stekje wil ik een mooie gedraineerde bak :j
Echter wil ik dat niet aan mijn stalhouder schenken haha. :+

Ik ga er van uit dat de stalhouder betaald, vandaar mijn advies voor een wat duurzamere oplossing. Maar als je er over een paar maanden weg denkt te zijn zou ik me er helemaal niet druk om maken/geld in steken en lekker een andere manier van met paard bezig zijn kiezen zolang.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:26

ik denk trouwens dat je dan moet zoeken op: all weather tuft bodem (de vloerbedekkingssnippers)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:28

Stukje is niet van mij, ik had het geqoute met de teks eronder dat dit mij toch de goedkoopste oplossing lijkt waar je ook nog wat aan heb. Ik ben bang dat als er alleen zand bovenop gaat storten je het alleen maar erger maakt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:30

Tegen stalhouder zeggen dat de bak prut is en of ie van plan is er wat aan te gaan doen. En kunte afwachten of je biezen pakken en ergens anders naar toegaan.