Oudje scheren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quarterboef

Oudje scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 01:21

Hoi bokkers! :D

Ik heb een vraag aan jullie! Ik scheer mijn paarden altijd alleen ons oudje neem ik niet meer mee omdat hij er nogal zenuwen van krijgt (oren, gezicht, linkerachterbeen bijna onmogelijk) en elk jaar nog een goede vacht krijgt.

Sinds kort gaat hij weer lekker mee op buitenritjes omdat mijn sportpaard verkocht is en mijn mams anders alleen op pad moet met onze quarter. Ons oudje van 24 gaat dus gezellig nog 3x per week mee een blokje rond. Hij zweet snel en het duurt dan eeuwen voor zijn hals weer droog is.

Is het een idee om alleen de hals eruit te halen? of zouden jullie het niet doen deze tijd van het jaar of om zijn leeftijd? Momenteel staat hij met een 300 grams onderdeken in een verwarmde stal en buiten met nog een 300 grams outdoordeken met hals daarover heen.

What to do?

Alvast bedankt voor jullie hulp, en de beste wensen voor 2014! *\o/*

superpony

Re: Oudje scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 02:30

Wij hebben onze oude merrie van 20 net 3 maandjes terug. Zij was verwaarloosd en mager etc. Voor een quarter had ze al aardig wat vacht. We gingen eerst haar voer wat opbouwen in combi met buiten staan etc. Begonnen met beweging opbouwen zweette ze ook snel. Ik wist niet wat ze deed op de machine, maar reageerde goed. Had alleen haar hals eruit gehaald en toen een 300gr outdoor op gedaan met hals.
Nadeel is dat die nu iets te warm is voor de rest van dr lichaam eigenlijk. Daar heeft ze nog wel wat vacht en de temperaturen zijn te hoog. Mijn 200gr heeft geen hals, dus heb de 300gr op gelaten en als de temperatuur zakt, scheer ik ze nog een keer. Dan doe ik haar verder en een onderdeken erbij.
Ik doe dan denk ik dr hals en onderkant en zijkant. Heb ik bij mijn d-pony ook gedaan.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:53

Ik zou dan een racestreep scheren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:13

Jeetje, dat die niet smelt! Nu al zoveel grams op? Vraag me af wat voor dekens je hem op doet als het koud word.
Maar om op je vraag terug te komen, kan makkelijk, ik heb mijn paard van bijna 21 voor het eerst deels geschoren (racestreep) en bevalt zeer goed, snel droog en ze staat gewoon met een 100 grams buiten.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:15

Romy1234 schreef:
Jeetje, dat die niet smelt! Nu al zoveel grams op? Vraag me af wat voor dekens je hem op doet als het koud word.
Maar om op je vraag terug te komen, kan makkelijk, ik heb mijn paard van bijna 21 voor het eerst deels geschoren (racestreep) en bevalt zeer goed, snel droog en ze staat gewoon met een 100 grams buiten.

dacht ik ook al, wie laat zijn paard nu met 600 gram lopen, de meeste staan nu idd onder 100 of 200 gram
maar idd racestreep of alleen de borst

Quarterboef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 19:30

Hij is echt een koukleumpje, heb het trouwens na gekeken, de onderdeken die er nu nog op ligt is 100 gras, heb me in de deken vergist. Er ligt dus nu 400 gram op overdag buiten.

Maar het kan dus makkelijk? dan weet ik wat me te doen staat :)

Bedankt voor jullie reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:34

Kan makkelijk hoor, waarom niet?
Ik zou alleen niet nog meer dekens opgooien omdat je hem deels scheert dan, mijne heeft net zoveel op als niet geschoren en heeft het niet kouder als voorheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:36

Kan makkelijk hoor, waarom niet?
Ik zou alleen niet nog meer dekens opgooien omdat je hem deels scheert dan, mijne heeft net zoveel op als niet geschoren en heeft het niet kouder als voorheen.

Al vind ik persoonlijk echt wel teveel grams op, mijne is ook een koukleum maar 400 gram nu het boven nul is?
De ideale temperatuur voor een paard is dat.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:42

Die van mij (24) is geheel geschoren en staat onder 300gr. zonder hals.
Als je alleen de hals scheert zou ik zeker geen dikkere deken opdoen.

thunderbuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:48

melle_odet schreef:
Ik zou dan een racestreep scheren.

zou ik ook doen :j

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:49

er zitten speciale 'bloedvaten' in de hals/buik die heel erg warm worden na beweging, die kan niet snel weg als daar een flinke bos haar voor zit. daarom zweet hij na het bewegen nog lang na op zijn hals. als je niet wilt dat hij over de rest van zijn lichaam belangrijke warmte verlies-zeker niet als hij oud is-scheer hem dan alleen aan de onderkant van zijn hals (zeg maar dat kwabje) en een beetje aan de onder kant van zijn buik. dan kan hij snel overtollige warmte kwijt maar raakt hij niet onderkoelt (om het maar even te overdrijven xD)

Ollientje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:21

Ik heb mijn opaatje van 25 nog nooit geschoren.. Dan maar wat langer uitstappen of kijken voor zo'n bucas deken

Quarterboef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 22:45

Bedankt voor alle reacties! Ik heb hem inmiddels geschoren in het race model en hij lijkt er zelf ook gelukkiger van te zijn, hij zweet nu ook niet meer! Bedankt allemaal! :)