Omdat wij in het voorjaar graag aan de slag willen met de aanleg van een nieuwe buitenbak, ben ik op zoek naar mensen die tips en ervaringen hebben met goed aangelegde bakken op (zware) kleigrond. Probleem op de klei is vaak de water doorlating, veel bakken (net zoals die van ons) zijn vaak nat (lees: zwembad) en blijven ook lang nat.
Omdat we niet het wiel opnieuw willen uitvinden, zijn we op zoek naar ervaringen/tips van buitenbakken die ook op de klei zijn aangelegd en die goed te rijden zijn het hele jaar door. En het liefst natuurlijk qua budget zo voordelig mogelijk.
Ik ben al bij stal de H.ameren geweest, die zitten hier vlakbij ook op de zware klei. Zij hebben een buitenbak met Agterbergbodem en die is altijd fijn te rijden en mooi droog. Dus dat is alvast een optie die werkt, maar ook een dure optie. Dus we zijn benieuwd of er nog andere mogelijkheden zijn die wat goedkoper uitvallen, maar wel (net zo) goed werken.
Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar niet echt iets gevonden wat specifiek van toepassing was op deze situatie.
ThePast03
Geplaatst: 31-12-13 15:54
ED --> VSW
sevenofnine
Geplaatst: 02-01-14 18:40
(Disclaimer: Geen ervaring met buitenbakken aan leggen, wel van tuin aanleg en heb even in de bouwsector gewerkt .)
Ik denk dat het enige dat echt kan werken drainage is, die uitloopt in grachtjes, en niet gewoon ergens stopt op het terrein (heb ik al mensen zien doen). Of ophopen met grond, een vergunning daarvoor is vaak erg moeilijk te krijgen. Een mengeling van de twee? grachtjes graven en daarmee de bak ophopen bedoel ik, geen grote verhoging, maar tenzij je een vergunning krijgt het meeste wat je kan doen. Da's de belangrijkste basis om op verder te gaan denk ik. Over de drainagebuizen een laag drainagezand, worteldoek erover, kiezels gemengd met stabilisé en daarover terug worteldoek? Worteldoek is niet oneindig sterk en dempt geen schokken, maar het is wel waterdoorlatend en houdt de kiezels/stabilisé op z'n plaats, de rubber matten die soms gebruikt worden doen echt niets aan de drainage. Ga ook zeker rondvragen bij paardenhouders uit de streek, zij zullen jouw het beste kunnen helpen.