Hoi ik vroeg me af wat jullie doen met jullie paarden met het vuurwerk wat ze morgenochtend al af mogen gaan steken. En dan bedoel ik met paarden die hele dagen overdag naar buiten gaan.
Doen jullie ze dan eerder binnen of heel de dag binnen?
En ik heb een veulen die nog niet handmak is. En op het moment snel in paniek. Zal ik die zowieso binnen laten of? En misschien een kalmeringspasta geven? Ik zou alleen niet weten hoe.
Hoe doen jullie dit?
rapunzelx
Geplaatst: 31-12-13 00:09
Ze zeggen dat die kalmeringspasta ook helemaal geen zin heeft en gewoon geld weggooien is. Zelf heb ik er geen ervaring mee, want paard is altijd redelijk rustig. Er zijn hier trouwens veel topics over, misschien even zoekbalk gebruiken?
Mijn verzorgpony blijft gewoon net als altijd 24/7 buiten. Ik heb liever dat ze op de wei in paniek raakt, waar ze de ruimte heeft, dan op stal en geen kant op kan. Ze is gewend om op de wei te staan, en om dat nu voor een nacht aan te passen zal denk ik alleen voor meer onrust zorgen
Mijn paard zal zich vast vermaken, ik doe niks anders breng geen ritme in de war. Staat 24/7 buiten met inloop stal. De gesloten stal gaat wel dicht zodat er zeker geen vuur werk in kan vliegen al is dat nagenoeg onmogelijk, you never know.
Ik geef tranquigel al jaren en dat gaat goed op advies van de dierenarts trouwens, hier word boven onze stal zwaar pools vuurwerk afgeschoten door fijne ( paarden) buren als ik het niet geef gaat mijn paard echt door het lint...
NatasjavE
Geplaatst: 31-12-13 13:38
Veulen moet nu toch al helemaal handmak zijn???
Lekker op stal zetten met de radio en licht aan en een lekere portie hooi.
hondenpoott
Geplaatst: 31-12-13 13:40
Bij ons staan ze rond 10uur buiten, en worden ze 16uur binnengehaald, rond 23.30 krijgen ze nog wat hooi, en gaat de radio harder, ze staan nu lekker rustig in de paddock
friesiszwart
bij ons zullen de paarden over een uur naar binnen gaan en in de avond de normale voerronden gegeven worden. Verder niets bijzonders, dus geen lichten of radio aan. Morgenochtend met het voeren gaan zij weer naar buiten toe.
xApple
Geplaatst: 31-12-13 17:44
Mijn pony is gewoon van 08.00 tot 14.00 naar buiten geweest. Niets aan de hand. Nu lekker op stal met een flinke pluk hooi en vanavond weer.
it_is_me
Geplaatst: 31-12-13 17:50
Mijn paard en pony staan overdag in de paddock. Ondanks dat ze de hele dag vuurwerk in het nabije dorp aan het afsteken zijn staan ze er rustig bij. Straks gaan ze naar stal met uitloop. Ik laat het licht dan aan en geef ze genoeg voer. Daar zullen ze het mee moeten doen...
Nou hier staan ze nu binnen. veulen heb ik nog geen week en is niet handmak gemaakt.
Veulen is nagenoeg rustig op zijn gemakje. alleen de kwpner is niet zo happy.. die is flink aan het stressen helaas. Licht staat aan, radio staat aan, en hopen dat hij rustig de nacht doorkomt(na een paar keer checken vanavond en vannacht)
Kameleon94
Geplaatst: 31-12-13 20:26
Wij laten de paarden binnen. Verder niet te veel bijzonders. Het is (helaas) ieder jaar raak en ze zijn er inmiddels min of meer aan gewend. Vroeger deden we nog wel eens de muziek aan, als afleiding.
mijn paarden hebben vandaag gewoon lekker buiten gestaan, ook als ze in de late middag vuurwerk schoten bleven ze rustig gewoon voor het donker binnengezet
Hier is de oorlog uitgebroken heb het nog nooit zo erg meegemaakt durf niet bij de paarden te gaan kijken maar katten en hond weten zich geen raad met zichzelf...##### vuurwerk...
Anoniem
Geplaatst: 01-01-14 01:41
daarnet echt snelsnelsnel mijn jongst en oudste paard bij elkaar gezet (we hebben 1 grote stal waar het oudje eigenlijk alleen in staat maar ze kunnen er makkelijk met 2 in) de jongste stond te steigeren, te draven, helemaal bezeet in zijn stal (waren echt van alle kanten vuurwerk aan het schieten) snel halster genomen en hem bij de andere gezet, hij is gelukkig al wat gekalmeerd
van mijn ander paard weet ik niets, mijn weilandgenoot ging kijken, maar ik heb na al wat smsen en bellen nog niets gehoord
Net uurtje geleden gaan kijken. Veulen en shet stonden rustig (zijn nogwel de jongste) en het oudje was helemaal aan het stressen. Heb hem een warm papje gegeven wat hij altij super lekker vind.
En hopen dat het snel afgelopen is.. Hij zal blij zijn om morgen de wei weer in te gaan denk ik zo