Hoeveelheid hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

margotxxx

Hoeveelheid hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 20:50

Ik zag hier al aardig wat formuletjes voorbijkomen om de hoeveelheid hooi per paard uit te rekenen, maar ik wou toch nog even vragen wat jullie zouden aanraden. Ik ben wel de eigenaar niet en heb dus niet alles te zeggen, maar ik ben wel aan het pleiten voor meer ruwvoer omdat ze naar mijn gevoel te weinig krijgen!

Een fjord van 15 jaar, die op het moment mager staat door ziekte. Er volgt wel een check up van de dierenarts aangezien hij toch aan de beterhand zou moeten zijn.
Een paard van 1m60 schat ik, misschien wat kleiner, ook 15 jaar.
Een fries van 4 jaar, hij zit mooi op gewicht, een beetje groter dan het tweede paard.
Ze werken allemaal niet echt veel, we rijden wel eens of doen wat grondwerk of longeren, maar je kan niet zeggen dat er heel intensief mee gewerkt wordt (vooral niet met dit heerlijk koude regenweer).

Waarschijnlijk komen er ook iets van hooinetten of zo, zodat ze niet alles direct op hebben.
Ohja, ze staan op een wei, dus hebben op zich altijd iets te knabbelen, al kan je niet echt zeggen dat het gras er nu goed bij staat ;)

joyce B

Re: Hoeveelheid hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:02

Als ze niet op de wei staan en alleen hooi krijgen is het advies minimaal 1% tot 2% van het (gewenste) lichaamsgewicht aan droge stof.
Het is een beetje gokken hoeveel ze moeten krijgen wanneer ze ook nog op het gras komen.
Wegen wat ze krijgen en kijken hoe ze er uit zien geeft een indicatie of ze te veel of te weinig krijgen.

bij dag en nacht buiten zou ik minimaal 2x per dag een plak (ong. 2kg/plak) per paard bijvoeren. Meer als er echt geen gras meer staat of ze schraal worden of het koud hebben.

Bij de nacht op stal in elk geval voor de nacht 1,5 a 2 plakken hooi per plak.

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 21:03

Ze kunnen altijd op de wei hoor. Uuhm, om ze nu allemaal te gaan wegen enzo... :p

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 21:06

Ohja, wat weegt een gemiddelde plak hooi? Wij hebben hier gewoon hooi, dus niet in plastic zoals voordroog.

navisser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:09

Ik voer gemiddeld een halve baal hooi per paard per dag. Dit krijgen ze dan in een slowfeeder (hooinet met kleine mazen).

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:12

Ik voer onbeperkt hooi bij. De ene dag eten ze meer dan de andere. Ik vul 6 hooinetten per keer en daar doen ze met 2- en ongeveer 3 dagen mee, soms 4 dagen. Ik voer dan vast op zondag en woensdag en vul indien nodig tussentijds nog een netje bij, meestal op zaterdag.

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 21:13

Das wel handig! Hoeveel steek je in elk hooinet?

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:18

Ik denk dat er een 12 à 15 kilo hooi in elk net gaat. Het scheelt gewoon een hoop tijd om het zo te doen.
Eigenlijk heb ik 10 netten. Meestal vul ik die op zondag allemaal. Ik hang er 6 op. De rest leg ik in de trailer. Op woensdag hang ik weer 6 volle op. En op vrijdag of zaterdag moet ik dan nog een vol net bijhangen. Ik ga wel elke dag de paarden checken en mest ruimen, maar hoef mij niet meer druk te maken of ze honger hebben, of ze het koud hebben, hebben ze wel gegeten voordat ik ga rijden enz. Het zijn fijnmazige hooinetten.

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 21:30

Is inderdaad wel een handig plan. Ik opteerde ook al voor onbeperkt hooi, gewoon dat ze de hele dag en nacht door iets hebben, maar is natuurlijk wel een pak hooi he! Moet allemaal opgeslagen kunnen worden en zijn elke keer zware hooiladingen (moeten alles nog verplaatsen met de kruiwagen etc) en het geld.. zijn niet mijn paarden en ik kan dus niet alles beslissen, maar ik hoop dat er iets geregeld wordt!

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 21:31

navisser schreef:
Ik voer gemiddeld een halve baal hooi per paard per dag. Dit krijgen ze dan in een slowfeeder (hooinet met kleine mazen).

Dag en nacht samen? Hoeveel plakken zijn dat ongeveer? :)

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:56

margotxxx schreef:
Is inderdaad wel een handig plan. Ik opteerde ook al voor onbeperkt hooi, gewoon dat ze de hele dag en nacht door iets hebben, maar is natuurlijk wel een pak hooi he! Moet allemaal opgeslagen kunnen worden en zijn elke keer zware hooiladingen (moeten alles nog verplaatsen met de kruiwagen etc) en het geld.. zijn niet mijn paarden en ik kan dus niet alles beslissen, maar ik hoop dat er iets geregeld wordt!

Ik laat van die grote gesealde pakken komen, ik heb dan een stukje wei afgezet waar de pakken afgeladen worden, hier kan ik dan ook gemakkelijk vullen. Met 1 pak doe ik dan een dag of 10, ik heb dan geen gras.

vivi98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:37

Hoeveel zou je geven aan een grote Shetlander? Van 1.10/1.15

navisser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:42

Dat zijn ongeveer 6/7 plakken. Is grof hooi speciaal voor paarden (dus geen kuil of iets dergelijks).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:02

paarden kunnen bij onbeperkt hooi zich ook veel te vet eten. Werkt dus niet voor alle paarden.

gewicht heb je meetlint voor indicatie voor...
paard 1,60/170 : ong. 500 tot 650kg
fjord: ong. 400/500 kg of meer bij grotere maat en overgewicht...
Shetlander zou ik na moeten meter. Dacht tussen 150 en 250 kg

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 23:44

yvonne1303 schreef:
margotxxx schreef:

Ik laat van die grote gesealde pakken komen, ik heb dan een stukje wei afgezet waar de pakken afgeladen worden, hier kan ik dan ook gemakkelijk vullen. Met 1 pak doe ik dan een dag of 10, ik heb dan geen gras.

Is het dan voordroog of gewoon verpakt hooi? :+
Bij ons wordt het hooi enkel bijeengehouden door touw, dus het moet wel droog liggen. En 'het kot' is dan de enige oplossing.

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 23:46

joyce B schreef:
paarden kunnen bij onbeperkt hooi zich ook veel te vet eten. Werkt dus niet voor alle paarden.

Da's ook weer waar.
Dus de fjord zou tussen de 5 en 10 kg per dag moeten hebben toch? (Dit zou ik afleiden uit de formules haha.) Of misschien iets meer ivm 85% droge stofwaarde... (waarom zo ingewikkeld :o )

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 08:09

margotxxx schreef:
joyce B schreef:

Da's ook weer waar.
Dus de fjord zou tussen de 5 en 10 kg per dag moeten hebben toch? (Dit zou ik afleiden uit de formules haha.) Of misschien iets meer ivm 85% droge stofwaarde... (waarom zo ingewikkeld :o )

Het klopt dat het idd voor sommige paarden niet werkt, maar toen ik er jaren geleden mee begon, toen was mijn IJslander nog een stuk jonger en had ik er nog een kruising shet bij, werden ze er niet dikker van. Ze wAren toen beide al te zwaar maar ben het toch gaan uitproberen, vanwege het gemak. Het enige wat hielp was beweging om er wat gewicht af te krijgen.
Momenteel is mijn IJslander 24 en draver is 14. Ze zijn beide niet te dik en kunnen dit makkelijk hebben.
Maar zijnstaan ook vaker niet te eten. Ik heb een tijdje de paarden van een vriendin erbij gehad, allen te zwaar en die bleven eten, die stopten niet. Tja, dan zou je idd beter minder en vaker voeren.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:34

Ik heb geen rekensommetje. 's Morgens krijgen ze hooi, rond 12 uur weer een plakje. Rond 5 uur weer, rond 8 uur weer. En als ze naar binnen gaan een dikke plak voor de nacht. Als ze onbeperkt krijgen staan ze er ook de hele dag van te eten en er zijn er 2 bij die daar wel te dik van kunnen worden.
Als het gras gaat groeien dan zie je vanzelf dat ze het hooi laten liggen en dan minder ik op gevoel. Zolang ze er goed uit zien blijf ik dit voeren.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:53

Ik voer mijn fries (6 jaar, 24/7 buiten) onbeperkt.. Er gaat dagelijks een baal van 20 kg in..

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 12:11

Bedankt allemaal! Het is duidelijke een kwestie van zien wat het beste is :) Wat dachten jullie van een baal in de dag (in hooinetten) en een baal voor de nacht?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:18

joyce B schreef:

Hmm, mijn superslanke maar wel wat grofgebouwde E-pony van 1.56m hoog weegt al 500 kg (gewogen op weegschaal op Utrecht) .
Ik houd altijd 2% hooi van een gezond gewicht van het paard aan, dan zit je op voldoende droge stof en hoef je niet moeilijk te rekenen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:25

Ik heb van die grote witte bakken (waterbakken) en hier kan ik drie kruiwagens hooi in doen. Dit twee bakken per dag voor vier paarden ca 165 >

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:28

zulke maat paarden zitten naar mijn idee op een kleine baal hooi per dag, per paard.
Mijn arabieren(dekhengsten en fokmerries) krijgen dat al, die werken er ook bij.

Wat enorm scheelt is als je ze 'onbeperkt' hooi geeft, er minder ruwvoer inzit en de darmen hun natuurlijke werk beter gaan doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 00:14

Ik meet met meetlint. dat geeft indicatie. mijn pony van 1,50, kruising new forest engels volbloed weegt ook rond de 500kg. mijn kwpn merrie van 1,64 weegt ong 520kg als ik haar netjes op gewicht heb. paar weken geleden was ze echt te dik en zat ze al op 620 kg... De 2 van rond de 1,70 die hier stonden zaten tussen de 650kg en 700kg. echt meten geeft beter beeld maar nu heb je toch indicatie.

Ik merk dat ik de paarden snel te dik voer als ik kijk naar tijd van eten. En dan voer ik ook echt wel voldoende kg. 2 kg hooi of voordroog is met fijnmazig net op in 30 tot 40 minuten... Hier krijgen ze dat 3x per dag met nog 1/2 plakje stro erbij om te knabbelen ( per voerbeurt) de avond voerbeurt krijgen ze ongeveer 3tot 4 kg per dier. Dat zijn dan 2 d pony's en een paard. Soms zit er nog wat stro in de netten maar vaak is alles schoon op.

Bij onbeperkt stoppen ze inderdaad vanzelf een keer om te pauzeren. Maar dan eten ze minstens 50% meer dan nu en 2 van de drie (de merries) zijn met deze porties al echt te dik.

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:55

mijn pony staat dag en nacht op de weide en krijgt:
7:30 1 plak hooi van een baaltje
13:00 lekker grazen in het buur weitje deze heeft veel soorten gras (een uur of meer)
16:30 1 plak hooi van een baaltje en een handje brok
23:00 half plakje hooi
dit zijn niet de precieze tijden, ze werkt ook niet heeel vaak en ook niet zwaar. ze is 140 cm