Voor het eerst mijn paarden zo lang binnen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Voor het eerst mijn paarden zo lang binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 18:25

Oh ik vind het echt vreselijk en snap vanaf vandaag niet hoe mensen het kunnen volhouden hun paard zolang op stal te staan.

Mijn meiden komen altijd buiten, ongeacht weer.
Ze staan van 'smorgens 08:00 tot 's avonds 20:00 buiten. In de zomer staan ze dag en nacht buiten.

Vorig jaar rond deze tijd had ik een compleet andere kudde en liet ik rond oud en nieuw ze ook gewoon lekker buiten.
Maar nu heb ik én allemaal andere paarden, én gaan ze in het land waar mijn paarden staan carbid schieten (Ja, dat word puin ruimen daarna. -O- )

Nu moet ik dus vanavond de meiden binnen zetten en kunnen ze er woensdag ochtend pas weer uit.
Ik vind het echt vreselijk en ik weet niet hoe ze zullen reageren op de knallen nu ze binnen staan.
De radio gaat morgen hard aan, lamp aan en lekker veel vreten.

Maar nu schieten er dus allemaal dingen door mijn hoofd, van stalbenen tot paniekerige paarden.
Wie heeft zijn paarden nog meer zolang binnen staan en wat doen jullie dan? Beter gezegd, hoe reageren jullie paarden op zolang binnen staan?
Kunnen ze hier dikke benen van krijgen? Wat kan ik daar aan doen of voorkomen?
Mijn meiden zijn dat niet gewend dus ik hoop dat ze het niet te erg vinden....

Pffff -O- Stom oud en nieuw, m'n meisjes horen buiten.

Uppojono

Re: Voor het eerst mijn paarden zo lang binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:27

Ik denk dat een dag best wel mee zal vallen. Ze hebben woensdag vast iets vollere benen, maar even de benen weer strekken en dan is dat snel weg. De mijne gaan morgenochtend nog even een paar uurtjes naar buiten, maar rond 12 uur toch maar weer naar binnen. Wil ook geen risico lopen met paarden door het draad ofzo.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 18:28

Uppojono schreef:
Ik denk dat een dag best wel mee zal vallen. Ze hebben woensdag vast iets vollere benen, maar even de benen weer strekken en dan is dat snel weg. De mijne gaan morgenochtend nog even een paar uurtjes naar buiten, maar rond 12 uur toch maar weer naar binnen. Wil ook geen risico lopen met paarden door het draad ofzo.

Hier beginnen ze om 09:30 dus al met carbid schieten, stelletje zuiplappen. :+
Stalbenen kan ik dus niet voorkomen en gaat vanzelf over? Is dat niet heel vervelend voor een paard?

wes2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:30

rustig aan :)
Mijn ervaring leert dat het allemaal best meevalt, vooral als je meerdere paarden binnen zet. Mijne moest in zijn uppie en dat was minder, maar goed te doen. Geef ze lekker te eten en stap morgen wat met ze rond als dat lukt. Ze overleven het wel! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:31

Misschien wat stalbenen ja, paard zal zich beetje stijf voelen maar met weer even lopen zijn die zo weer weg :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:33

Ik wilde precies hetzelfde zeggen als Uppojono. De mijne gaat morgen zeer waarschijnlijk ook niet naar buiten. Hij vindt dat helemaal niet erg, benen worden ook niet dikker maar dat kan bij die van jou wel gebeuren (gaat met beweging weer weg). Bij ons gaat ook de radio hard aan en ik zal ze extra hooi geven.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:37

Ik zou ook proberen om je niet te druk te maken ;)

Is het binnen ruim genoeg om je paard er even uit te halen en wat te stappen? Of een andere plek op het moment dat het rustig is?
Ik zou inderdaad lekker de radio aanzetten, licht aanlaten en een goed gevuld hooinet geven, dan komt het vast goed. En zodra het weer rustig is lekker wat stappen.

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:38

Mijn vriend komt morgen het laatst buiten rond 3 uur, dan gaat naar binnen en blijft hij binnen. Radio aan, 5/6 x per dag kleine porties hooi en eten maar! Er lopen zo nu en dan mensen rond, hij kan bij zijn buurman snuffelen. Ik maak mij geen zorgen. Tijdens het rijden hebben wij al wat kunnen oefenen op de knallen, want ze zijn al flink bezig hier! Hij blijft lekker rustig, dus geen zorgen voor mij. Vorig jaar heb ik hem vanaf 31 December t/m 2 Januari binnen gehad {aangezien in een dorp nogal van die paardenpesters zitten} Geen dikke benen helemaal niks.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 18:39

Nee, binnen zijn 3 stallen en een poetsplaats. Als je naar buiten loopt kom je gelijk bij de wei... het is dus echt heel dichtbij de stal.

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:39

Giolli schreef:
Nee, binnen zijn 3 stallen en een poetsplaats. Als je naar buiten loopt kom je gelijk bij de wei... het is dus echt heel dichtbij de stal.

Dus ze zijn niet alleen?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 18:41

Nee, daar doe ik al helemaal niet aan. Ze staan met zijn drieën binnen, stallen zijn 4 bij 4,5 en ze staan in een driehoek dus ze kunnen elkaar allemaal zien en aanraken als ze hun koppie uit de deur steken.

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:42

Giolli schreef:
Nee, daar doe ik al helemaal niet aan. Ze staan met zijn drieën binnen, stallen zijn 4 bij 4,5 en ze staan in een driehoek dus ze kunnen elkaar allemaal zien en aanraken als ze hun koppie uit de deur steken.

Dan zal ik mij niet al te veel zorgen maken, ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om af en toe een kijkje te nemen? Maar zo wel, dan kun je dit doen om jezelf wat gerust te stellen :j

wes2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:45

Giolli schreef:

komt helemaal goed dus! Ze zullen misschien wat fris zijn de eerste dagen :D na oud en nieuw dan.

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:46

je kunt ze nog tot 9.29 buiten zetten is toch anderhalf uur. of licht dat nou aan mij??

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:49

Ik zou je ook niet al te druk maken. Hier is het weleens voorgekomen. Met de sneeuw voornamelijk. Ik heb er ook een hekel aan. Paarden zijn dan wel wat onrustiger in stal hier. Maar vooral het buiten zetten als ze lang op stal hebben gestaan is wat lastiger. Ze zijn dan zo fel dat ze weer mogen. Maar we hebben nog nooit last van gehad dat ze stalbenen krijgen. Verder gewoon goed ruwvoer geven en minder krachtvoer.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:50

Klinkt inderdaad prima! Vooral ook dat ze echt contact met elkaar kunnen hebben en elkaar direct zien. Lekker wat hooi geven en hopelijk komen ze de dagen goed door!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 21:19

Giolli schreef:
Uppojono schreef:

Hier beginnen ze om 09:30 dus al met carbid schieten, stelletje zuiplappen. :+
Stalbenen kan ik dus niet voorkomen en gaat vanzelf over? Is dat niet heel vervelend voor een paard?

Wat irritant voor je! Zijn ze continu bezig? Kan je ze er niet af en toe uithalen om een rondje aan de hand te stappen of is dat te gevaarlijk?