Vlechtkammetje, hoe gebruik ik dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Vlechtkammetje, hoe gebruik ik dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 17:29

Was op de site van de ruitersportzaak bij mij in de buurt aan het kijken naar elastiekjes, die van mij zijn bijna allemaal stuk, toen ik dit vlechtkammetje zag staan: http://www.ej.nl/SupplyImages/WF00008/7060006-m.jpg.

Nu rijd ik al 19 jaar paard, maar toch heb ik geen idee hoe ik zoiets gebruik. Ja, voor gemakkelijk invlechten van de manen staat erbij, maar hoe... Al gezocht met zoekfunctie, maar daar wordt ik niks wijzer van. Kan iemand mij wat bijleren en uitleggen hoe ik zo'n kammetje zou moeten gebruiken?

Luca03

Re: Vlechtkammetje, hoe gebruik ik dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:30

Dat is voor je 'strookjes' haar gelijk in te delen bij het vlechten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:32

Precies, dat is om alle vlechtjes even breed te houden en de strengetjes ook even dik. Ik vlecht bijna nooit (Fjord met een enorm dikke bos manen) maar ik vind het wel een handig ding! :) Gewoon bovenaan beginnen, strengetjes verdelen, vlechtje maken, kammetje ernaast zetten, stap 1 en 2 herhalen ;)
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 30-12-13 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 17:32

Je maakt dus met je deze kam plukjes net zoveel als je knotjes wilt maken. En daarna maak je daar dan weer gelijke plukjes van? Snap ik dat zo goed?

Ik rijd bij een manege en als er weer wedstrijd komt, wil ik een Fries opgeven. Kan ik die dan ook gebruiken bij hengstenvlecht maken bijvoorbeeld?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:35

Nee, ik denk dat je hier drie plukjes mee maakt voor een knotje. Dus als je dit kammetje een keer door de manen trekt krijg je drie plukjes die je vlecht, en met dat vlechtje maak je dus een knotje.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 17:40

Denk dat ik hem snap idd! Lijkt me ook verrekt handig, altijd gelijke plukjes. Heb je niet meer dat 1 plukje weer dikker of dunner is dan de rest!

Denk dat ik er maar een ga aanschaffen als ik weer bij die winkel ben!

Sn0wflake

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:47

(Na 10 jaar valt alles opeens op z'n plek, vond het al zo'n onzinnig ding als normale kam :') )

Ik denk inderdaad voor gelijke plukjes, dus evengrote knotjes. (Verrek wat handig...)

Shet_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:48

Sn0wflake.... Je haalt me de woorden uit me mond! Geniaal ding!

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:55

JPitty schreef:
Denk dat ik hem snap idd! Lijkt me ook verrekt handig, altijd gelijke plukjes. Heb je niet meer dat 1 plukje weer dikker of dunner is dan de rest!

Denk dat ik er maar een ga aanschaffen als ik weer bij die winkel ben!

Je kan hem beter bij de ej bestellen overal waar ik kom in kleine ruitersport zaken zijn ze duurder :j

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 23:46

Caelum: was ook van plan naar EJ te gaan. Da's 5 minuten fietsen van mijn huis af! :D
Bij de Divoza stonden ze trouwens goedkoper op de site dan bij EJ. Maar daar kom ik per fiets niet ;) te ver weg.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:55

Sn0wflake schreef:
(Na 10 jaar valt alles opeens op z'n plek, vond het al zo'n onzinnig ding als normale kam :') )

Ik denk inderdaad voor gelijke plukjes, dus evengrote knotjes. (Verrek wat handig...)

Daar kwam ik een jaar of 2 ook ineens achter. Ik vond m altijd wel praktisch om dikke staarten mee uit de knoop te krijgen, maar dit wist ik toen ook niet. Haha.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:58

Ik vind hem zelf helemaal niet zo handig, als je hem gebruikt krijg je wel echt hele smalle vlechtjes. Vind dikkere knotten/roosjes mooier :)

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:59

Verschrikkelijk onhandig voor een pony met veel/dikke manen. Je kan zo geen mooie dikke knotten krijgen, alleen van die ielige waar je er dan dus ook gelijk een heleboel van moet maken. Misschien moeten ze er een bij maken speciaal voor de zwaar "bemaande" paarden onder ons ;)

edit: KozieZ was me al voor, ben het met je eens!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:01

Ik vind het zelf ook helemaal niet fijn werken... Geef mij maar gewoon zo'n klein zilverkleurig trekkammetje, veel makkelijker te hanteren en ook veel sneller klaar! Ook veel handiger als je nog even wat bij moet werken ;) Maar wellicht wel een uitkomst als je zelf niet goed kan verdelen!