Borstel die geen haren kapot trekt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Borstel die geen haren kapot trekt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 11:17

Voor de manen en staart van mijn paard zoek ik een borstel die geen haren uittrekt / kapottrekt. Of bestaat die uberhaupt niet? Ik heb de manen van mijn Tinker altijd in vlechten, maar als ik ze een keer echt goed ontward wil hebben, ook met antiklit en als ik alleen mijn handen gebruik voor het kammen, haal ik er nog een flinke hand manen uit.

Eight

Re: Borstel die geen haren kapot trekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:19

Volgens mij is dat normaal. Haren moeten ook soms vervangen worden en met vlechten in zullen de losse haren er niet tussen uit vallen. Als je dan de vlechten los haalt zitten er al bepaalde haren los, al heb je nog zon zachte borstel, deze haren zullen er uit komen :)

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:20

Door de vlechten kunnen de losgelaten haren niet weg als je het dan ontward haal je al die haren er tussenuit dus een groot deel van die pluk zal al losgezeten haar zijn :)

Shet_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:20

Beetje logisch toch ook als ze in een vlecht zitten.... De haren die los gaan vallen niet uit.... Maar dan pas als jij gaat borstelen...

Shet_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:21

Hihi 3 dezelfde antwoorden in een keer ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:21

Als je dat wilt voorkomen kun je beter de manen en staart eerst inmasseren met een anti klit spul zoals de cowboy magic detangler. Gebruik ik ook voor onze fries (dikke manen) en pony (dunne lange manen) en zelfs voor dochter haar lange haren :) en werkt erg goed. Blijft wel 3 a 4 dagen werkzaam, zelfs als het geregend heeft (of dochter gedouched heeft)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:22

Ik zelf heb ook een tinker.
Mijn evaring is dat de manen na vlechten zoiezo helemaal ontklit zijn.
Ik zal vanmiddag even naar het merk van mijn borstel kijken.
Die trekt er namelijk ook nauwelijks tot niks uit.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 11:39

Ik gebruik zelf anti-klit van de Action bij mijn paard, werkt ook erg goed en stukken goedkoper. Dat er wat haren uitkomen als ik de vlechten eruit haal vind ik ook normaal, maar toen ik dat aan het doen was, zeiden verschillende stalgenoten dat ze het wel erg veel vonden wat eruit kwam, dat vond ik zelf ook.

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:08

Zelf gebruik ik een 'watergolfborstel' is een zachte borstel die wel kan ontwarren maar niet de onnodige haren eruit trekt.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:09

Ik gebruik nu eigenlijk voor alles van die magic brushes, ook voor de manen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:13

Antie klit is heel handig, maar op de ouwerwetse methode kan het ook (in mijn tijd hadden we nog geen antiklit) Pak de staart stevig beet ongeveer 15 cm voor het uiteinde, borstel goed uit verplaats ja hand 15 cm naar boven borstel enzovoort. Kleine stukjes en goed stevig vasthouden zodat je niet perongeluk aan de staartharen trekt en ze dus uitplukt.

JlnG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:26

Ikzelf heb een borstel voor mensen die goed is voor het borstelen van nat, geklit haar, zonder erg te trekken. Losse haren zal je altijd meekrijgen, maar goed materiaal zal vast ook helpen. Ook hangt het er van af hoe je borstelt, de methode die mrie voorstelt gebruik ik zelf ook altijd en op die manier doe je je paard ook geen pijn als je toch klitten/knopen tegenkomt.
Verder zou ik gewoon ook niet té veel borstelen, want dat stimuleert de haren en dus ook haaruitval.