Een paard waar ik graag mee rij staat al een jaar te koop en de eigenaar wil dat het nu vooruit gaat. Ze heeft niet goed gereden met de potentiële kopers, ze gedraagt vaak zich slecht bij mensen die niet goed zitten. Als er niet snel een koper opdaagt gaat ze naar een handelsstal, ze is niet geschikt voor de slacht. Als ik morgen zekerheid kan bieden en zeggen dat ik ze koop en over 2 maand kom ophalen, kan dat. Spijtig genoeg heb ik niet meteen een paarden box met weide ter beschikking en heb ik jullie meningen nodig over of ik dit beestje genoeg te bieden heb:
Wat ik mijn paard kan garanderen: -Ik heb een stukje grond van ongeveer 1500m² groot waar midden en hoogstam fruitbomen op staan en kippen in rondlopen. 5 jaar geleden hebben we hier ook 2 ezels opgevangen die het hier naar hun zin hadden. Aan de andere kant van mijn tuin heb ik een stuk van ongeveer 480m², zal vergroot worden naar 500m² en eventueel naar 510m², waar ik een paddock met stal zou kunnen maken. De paddock met (schuil)stal zou moeten dienen om het hele jaar door een beetje dagelijkse vrije beweging te garanderen, de boomgaard is het enige stukje waar ik altijd kan garanderen dat mijn paard zou kunnen grazen, dit stuk is natter.
Potentieel te bedingen: - Mijn buren houden paarden, hebben in totaal 7ha weide en zijn misschien bereid om mijn paard te laten grazen(zij hebben ook een buitenpiste die ze door nog andere mensen uit de buurt laten gebruiken). Als mijn paard hier kan, is het probleem van alleen staan meteen opgelost. Ze hebben een heel strikt onderhoudsschema, waarbij veel weides regelmatig niet gebruikt worden, dus ook niet door mij. Als hierdoor mijn paard een tijdje niet bij hun op de weide mag, zou het het dus moeten doen met het stuk van 1500m² en de paddock. -Naast mijn huis liggen 2 percelen bouwgrond die niet te koop staan, maar die eventueel wel verhuurt kunnen worden als paardenweide, het is een stuk van iets minder dan 1ha. Als de eigenaar besluit de stukken te verkopen als bouwgrond kan ik dat onmogelijk betalen, tenzij er 500 000 euro uit de lucht komt vallen en moet mijn paard eraf.
Wat ik niet kan doen: -Stal met weide en faciliteiten betalen, die zijn strontduur in onze buurt. De dichtstbijzijnde pensionstal heeft ook een heel onvriendelijke sfeer(voor de bezorgden: als ik geen peperdure stalhuur moet betalen is eten, stalbedekking, dierenarts,... geen probleem). - Stal bij de buren met de weide vragen, ze mogen geen pensionpaarden houden, weide laten delen is zo’n probleem niet. -Grond bijkopen -Ergens anders gaan wonen, ik studeer nog.
Als mijn buren mij niet op hun weides willen en ze laten mij ook hun piste niet gebruiken, komt er geen paard. Als ze mij de weides en piste laten gebruiken, heb ik plaats genoeg, maar is er een risico dat er periodes zijn waarin ze niet op de grote weides kan en alleen staat. Dit kan zeker gebeuren in de winter. Kan ik dit risico nemen? Bij een strenge winter of een heel erg natte zou ze dan de hele winter het met mijn stukjes moeten doen. Er zijn paarden die minder ruimte hebben, zeker in de winter, maar mijn bedoeling is om dit paard comfortabel te houden en een degelijke thuis te bieden.
lekker een simpele wind en waterdichte schuilstal ineen timmeren en een lekkere uitloop . Eventueel wat zand voor stal en het weitje dichthouden met slecht weer alleen de 500 m2 als uitloop .
Ik heb hier ook een miniwei in verhouding voor 2 grote paarden, een paddock/ longeerbak en een grote stal. het is helaas niet iedereen gegeven om hectares aan land te hebben . Ik heb niet het idee dat mijn paarden wat missen, zijn altijd gezond en krijgen onbeperkt hooi, zomer en winter, kortom 24/7.
Als je zo afhankelijk bent van je buren, dan zou ik het niet doen. Wat als ze bijvoorbeeld volgend jaar gaan verhuizen of geen paarden meer aan huis willen?
GamblersCup
Geplaatst: 29-12-13 18:41
Ik begrijp nou niet helemaal hoe het zit met het "alleen staan"... als je op dat kleine stuk geen 2e paard/pony neer kan zetten, is het een dikke vette no-go. Een paard zet je NIET alleen. Ook niet alleen maar voor de nacht, of voor korte tijd.
joyce B
Geplaatst: 29-12-13 18:54
Die 500m2 is ruim genoeg voor een (zand)paddock met schuilstal voor 2 paarden. Stal van 4 bij 6, stuk bestrating rondom zodat ze ook achter de stal kunnen schuilen/uit de wind staan (ongeveer 100m2 is mooi oppervlak waar ze met erg nat voer ook op gevoerd kunnen worden) houd je nog een kleine 400m2 over voor zand waar je eventueel nog kunt longeren als die minimaal 15 meter breed is. Moet alleen wel mogen van je gemeente/bestemmingsplan.
Die 1500m2 boomgaard zou ik houden voor extra en inderdaad proberen bij de buren weidegang te bedingen of er voor te kiezen die bouwpercelen eerst te huren en mochten ze beide verkocht worden kun je altijd nog aan de buren vragen of ze daar in de wei mogen.
Dat ze niet het hele jaar op de wei kunnen is geen probleem. Er zijn zoveel stallen waar winterweidegang niet mogelijk is en ze hoogstens overdag in een zandpaddock komen.
Zou er alleen wel voor zorgen dat je inderdaad voor het weideseizoen er gras bij kunt huren voor weidegang en zorg wel voor een maatje. Een kleine pony voldoet ook prima, of stal (als je die ha bouwpercelen kunt huren) er een pensionpony/paardje bij van mensen zodat je niet de kosten en het risico van een 2e paard hebt en mogelijk wel hulp bij de verzorging en vakantieoppas.
GamblersCup
Geplaatst: 29-12-13 19:10
Als het echt zo duur is bij pensionstallen in de buurt als dat TS zegt, dan moet zo'n pensionpaardje ook niet moeilijk te vinden zijn!
Je bent in deze compleet afhankelijk van je buren dus ik zou het niet doen.
sevenofnine
Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-13 19:19
Ze heeft medicatie gehad voor een wond die niet wou genezen. Al enkele jaren geleden, maar de wetgeving is er heel streng op. Ze is 11 jaar.
Cayenne en Urielle: Het is een kwekerij die eigenlijk zelfs van plan is uit te breiden. Ik denk niet dat ze me over een paar jaar opeens zullen wegsturen als ik de toestemming nu krijg. Natuurlijk is dit wel iets waar ik inderdaad eerst wat meer garanties op moet hebben voor ik ermee doorga.
Liekensancho: De paddock zou ik de hele dag en misschien ook nacht open willen, ook bij slecht weer zodat ze zelf maar kiest wat ze doet. Voor een longeer of buitenbak heb ik zelf geen plaats, de buren zijn hier nog liberaler mee dan met hun weides, in de buurt zijn zeker 3 mensen die hun paarden daar komen rijden, dus ik denk dat ik die wel mag gebruiken. Ik denk dat ik op de paddock ook onbeperkt hooi ga geven, vrije beweging is mijn grootste zorg, daarnaast kan ik maar 2 of 3 keer rijden in de week. Hoe groot is jouw stuk weide/paddock?
Gamblerscup: Als ik geen ruimte heb voor een 2de en ze alleen zou moeten zijn ga ik er inderdaad niet mee door.
Joyce B: Naar de vergunning moet ik nog kijken, er is in de buurt iemand die een paddock met dennenaalden ipv zand heeft aangelegd, doet de gemeente veel minder moeilijk over en het is droog. Volgens mij zijn die naalden niet oncomfortabel als ze er een tijd hebben gelegen (we zijn zelf eens gaan liggen ), als er een nieuw pak wordt bijgegooid zijn ze prikkerig en heeeel rommelig. Ik weet niet of ik dat ook zou doen, goedkoper dan zand en ik kan de naalden uit mijn eigen bos halen . Ik zet ze zeker niet alleen, ik denk dat ik een shet zou kopen om erbij te lopen.
Je weet nooit of je ruzie krijgt of dat persoonlijke omstandigheden (denk aan scheiding, overlijden, ..) roet in het eten gaan gooien. Wat is dan je plan B?
sevenofnine
Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-13 19:39
Goed punt, nog plan B zoeken. 4ha van hun weides worden door hen gehuurd, als er zoiets zou gebeuren lijkt het mij logisch dat de verhuurder snel een nieuwe huurder zal willen, het gaat om landbouwgrond. Wel onmogelijk om de garantie daarop te krijgen. Maar ik zoek verder.
Was jij dat waarvan ik een bericht las dat je een weide maatje zocht?
friesiszwart
Geplaatst: 29-12-13 20:55
kan het paard niet blijven staan waar het nu staat?
sevenofnine
Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-13 21:03
De mensen waar ze nu bij staat willen hun paardjes verkopen omdat bij 1 van de 2 eigenaars MS is vastgesteld en het moet weg... En als ik het koop wil ik het, zoals ik denk iedereen, zo dicht mogelijk bij huis.
Ja, als je je uitloop ( paddock) aan je schuilstal hebt, dan kan het paard zelf in en uit inderdaad en kan hij zelf kiezen hoe of wat.
mijn paddock is 16 x 16 ( in aanleg) ik heb nu een klein stukje naast huis waar ze nu noodgedwongen even overdag staan omdat de loonwerker net is geweest om het weitje te ploegen ( ik heb het nooit gemeten eigenlijk dus zou echt niet weten hoe groot/ klein het is ) en de aanleg van de paddock, er is zeezand opgegaan en we zijn nu bezig met de omheining ( schilderen van de balken en de onderkant van de piste om zand binnenboord te houden ). Ik ben ook proberen weiland bij te huren maar óf het is 10 km verderop en voor mij onbereikbaar ( ik heb zelf geen rijbewijs) of gewoon nergens te vinden hier.. we wonen in oost vlaanderen in een gebied waar enormmm veel paardenstallen en particulieren met paarden zijn dus als er al eens een weide vrij komt is het weg. Voor mijn paarden sneu dat ze niet dag en nacht de wei op kunnen grazen maar omdat ik een tinker met zomereczeem heb voor mij ook vaak noodzaak hem op te stallen ( en als er teveel dazen zijn). De BWP-er vindt het nogal eens leuk om door de draden heen te breken, vandaar dat we nu ook in het voorjaar de weide omheinen met hout, dat zie ik mij nog niet doen met een hectare , het gaat hem dan ook niet om eten ofzo maar gewoon omdat hij dan gezellig eruit wil, vorige eigenaren hebben hem al vaker uit akkers moeten plukken met schade aan gewassen ten gevolg en verzekeringswerk.... nu kan hij uitbreken maar staat hij op vast omheind boerenerf bij ons dus dat vind ik minder erg dan mijn paard ergens moeten gaan zoeken als hij uit het zicht staat. Dus ik roei nu ook met de riemen die ik heb en mocht er op wandelafstand een weide te huur komen waar ze overdag heen zouden kunnen grazen dan zou ik deze huren.
Een paard alleen zetten is ook een hekelpunt, als hij bij de buren zou kunnen en liefst nog met een pony of ander paard of zelfs in een kuddeverband ( helemaal ideaal) dan zou het voor het welzijn van je paard beter zijn.
niet iedereen kan een superparadijs creeeren met zijn financiële middelen of door omstandigheden en ik heb daar gewoon respect voor.
Zo'n paardje in de paardenhandel terecht komt met alle ellende van dien ( mensen die zijn gedrag eruit willen slaan of andere enge dingen) of bij een liefdevol persoon die ermee om kan gaan... dat laastste geeft mij toch meer een fijn gevoel voor het paard . Dat je hier je vragen zet pleit gewoon voor je dat je het paard het beste wil bieden wat in je vermogen ligt...
( denk trouwens ook even aan je mestafvoer, altijd even moeilijk.. heb je een verhard stuk beton waar je een mestbak kan maken of kun je je mest bij de buren kwijt bijvoorbeeld..).
tamary
Geplaatst: 29-12-13 22:57
sevenofnine schreef:
Ik denk dat ik op de paddock ook onbeperkt hooi ga geven, vrije beweging is mijn grootste zorg, daarnaast kan ik maar 2 of 3 keer rijden in de week.
Hooi voeren wil je op een verhard stuk, want anders komt de rommel in het zand terecht en slaat dat dicht wat langdurige modder oplevert. Verharding kan je makkelijk schoonvegen en is ook makkelijk droog te houden.
sevenofnine
Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-13 23:24
^^De vorige paardachtigen die wij hadden waren 2 ezels. Stonden op een stuk dat 150cm hoge omheining had met 4(!!!) dwarse balken tussen de weipalen, en sterke kippendraad ertegen (het soort dat ze ook gebruiken ipv een haag als afsluiting van tuinen, niet de zachte plastieken soort). Die beesten raakten daar dus uit, we wisten eerst niet hoe, tot we zagen hoe ze konden kruipen. Gingen op hun buik liggen en wurmden dan onder de omheining door, de draad duwden ze gewoon weg. Mijn ouders probeerden ze dan te vangen door ze te lokken met eten, dus gingen ze dat vaker doen Als de omheining versterkt werd zagen ze dat volgens mij als uitdaging. Ik heb echt al heeel wat ervaring met uitbrekers . Mest verwerken is geen probleem.
^ Ik zou een hooiruif onderaan de omheining van de paddock willen bevestigen en in de stal gewoon op de grond. De gemeente doet moeilijk over verhardingen, dus dat beperk ik tot een absoluut minimum, alleen voor de stal dus.