knotwilg (?) in wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sasquatche

knotwilg (?) in wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 11:01

Hallo bokkers!

Mijn wei ligt er nogal nat bij en ik was aan het denken of er geen trucks zijn om van deze overhoeveelheid regenwater vanaf te geraken :)
Mijn eerste idee was een boom in de wei te plaatsen aangezien deze vaak veel water opnemen. Is knotwilg hiervoor geschikt? Weet iemand of deze veel water opnemen? Of zijn er andere, meer geschikte bomen?
Stel dat ik voor een knotwilg ga: ik weet dat paarden heel graag van de takken eten. Maar kan de boomstam zelf kwaad? Doe ik er dan best zo'n extra omheiningkje rond of zullen de paarden niet geneigd zijn eraan te knabbelen?

Alvast bedankt!!
Ps, als je nog andere truckjes weet om wat water uit de wei te houden: ik hoor het graag!! ;)_

Ibbel

Re: knotwilg (?) in wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:11

Bomen drinken vrijwel alleen water in het groeiseizoen, als er blaadjes aan de bomen hangen. En wateroverlast is vaak juist in de herfst en winter. Dus, leuk idee, maar gaat niet werken.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:14

Wij hebben een rij knotwilgen langs onze wei. Ik zie de paarden weinig echt van de takken eten, en nooit aan de schors zelf (zit ook wel draaid tussen op bepaalde plaatsen) Als de takken echter afgewaaid zijn, en ik ze in de stal leg, eten ze het wel allemaal op :) In de wei is er gras, vinden ze lekkerder blijkbaar.

Maar idd, ik zie écht geen verschil. Weiland blijft alsnog zeiknat.

Sasquatche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 11:41

Hm... Daar hebben jullie een goed punt :p dus het is al geen oplossing voor het waterprobleem... Maar kwaad kan het ook niet of wel? Ik bedoel dan qua schors voor de paarden?
Mocht je iets weten dat wel helpt tegen de nattigheid ;)...

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:43

Misschien een greppel?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:47

Knotwilg kan denk ik écht geen kwaad hoor :) Ikzelf zou er wel niet voor kiezen om ze in het midden van de wei te zetten, maar misschien als natuurlijke omheining.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:00

Op de oude plek waar ik woonde hadden we een stuk van ong. 4 meter breed naast de wei waar 10-tallen bomen op stonden. Ik had er enkel in het voorjaar iets aan want de wei droogde daar wat sneller op. In de winter was het daar net zo erg als in de rest van het weiland. De schaduw was overigens wel ontzettend fijn en de pony's stonden regelmatig blaadjes te plukken :D
Knotwilgen zijn trouwens wel ideaal! In de herfst de takken er van af halen en je dieren hebben uren lang knabbelplezier.

Sasquatche schreef:
Mocht je iets weten dat wel helpt tegen de nattigheid ;)...

Het weiland "rond" laten leggen door een loonwerker en grappels er in (al ben ik daar met paarden niet heel erg fan van) en anders draineren... Maar het is nu dweilen met de kraan open dus beide opties zouden je weiland nu ook niet droog houden (al droogt het natuurlijk wel sneller op zodra er minder regen valt en het grondwaterpeil ook zakt)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:18

Een knotwilg is een gewone wilg die elk jaar geknot wordt. Je kunt ze niet kant en klaar neerzetten dus. Wilg is niet schadelijk voor een paard; er zitten zelfs asprine achtige stoffen in de bast (of er net onder), dus pijnstillend e.d. Ik denk inderdaad niet dat het helpt tegen natte bodem, maar het staat wel mooi natuurlijk. ;)

Sasquatche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 12:26

Bedankt voor alle tips!! Ik denk dat ik voor een paar knotwilgjes ga ;) het staat mooi en paarden vinden het blijkbaar leuk :) al zal het dus niet helpen tegen de nattiheid zo te horen...
Het is zo: het is een nieuw aangekochte wei, er staat ng geen omheining en dus ook ng geen paarden. Toen we ze kochten was de wei droog... Perfect in orde... Nu met dat regenweer de laatste tijd zijn er echter énorme plassen ontstaan en het is zowat overal super nat... En daar maak ik me toch wel zorgen om... Als er nu al zo veel water staat, wat zal het dan worden als er 2 of 3 paarden in staan te ploeteren? :s wat denken jullie? Moet ik me zorgen maken of niet?

Sasquatche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 12:28

Er is zelfs 1 plas die echt tot boven mijn enkels gaat als ik erin zou staan... Das toch best diep voor er nog geen paarden op te hebben e? :s

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:16

Ik weet niet wat voor grond het is?
Maar ik zou de optie overwegen om een paddock te maken... Dan kunnen ze in de winter/als het te nat is wel lekker naar buiten, maar ze lopen niet het hele weiland kapot. Daarnaast behoud je dan een mooie grasmat waar je dan in het voorjaar/zomer/herfst langer plezier van hebt :)

Sasquatche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 14:29

Het is wel een hele grote wei (ik dacht iets meer dan 1,3 hectare) dus ik zou die zeker in een antal delen splitsen zodat ze niet te dik worden en zodat niet alles kapot gelopen wordt. Maar waar ze dan in de winter zouden staan wordt het toch wel echjt een vreselijk boeltje dan? :s een paddock lijkt me een optie voor op lange termijn... Lijkt me heel kostelijk om aan te leggen? Denk niet dat mijn ouders na aanschaf van de wei, omheining, schuilstal en paard het dit jaar nog zien zitten om een paddock te laten aanleggen...

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:38

Je zou het stuk kunnen verdelen. Dan kun je afwisselen met welk stuk weide je laat begrazen en belopen. Dat werd vroeger bij ons ook gedaan. Iedere vier a vijf weken werden de paarden op een ander stuk gezet. Het stuk bij de schuilstal was met beton uitloop, daar konden ze altijd droog staan. Bovendien werd het hooi in de schuilstal gevoerd, zodat het altijd droog en schoon was. Dat stuk met schuilstal lag ook wat hoger dan de rest, dus regenwater liep er altijd af, richting de nabij gelegen sloot. Te dik worden kun je zo ook goed in de gaten houden, door steeds van wei te wisselen.

Bij de informatie over paddock paradise kun je vaak mooie indelingen vinden voor weide, looppaden en schuilstal. Ook staat daar vaak bij hoeveel de kosten zijn en wat je eenvoudig zelf kunt doen. Bedenk wel dat een looppad wat onderhoud nodig heeft, anders wordt dat ook een blubberbende. Ook weides hebben onderhoud nodig, zodat het gras goed in balans blijft qua voedingsstoffen (niet te rijk en niet te arm).

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:56

Bomen drinken niet veel in de winter, maar kunnen de conditie van de grond wel verbeteren door de beworteling, draineert beter. Belangrijk om dit voordeel te hebben is een snel groeiende boomsoort aanplanten, knotwilg is goed, els ook. Om in de winter goeie drainage te hebben, zou ik grachtjes graven. Om de kanten van de gracht te verstevigen kan je haagbeuk planten. Wij zitten op kleigrond met een bovenlaag van zanderige klei, vooral die bovenlaag slibt bij LageLanden-weer de beken dicht. Haagbeuk helpt hierbij. Allemaal veel werk natuurlijk, grachtjes graven en hagen/bomen planten.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:11

Lante schreef:
Een knotwilg is een gewone wilg die elk jaar geknot wordt. Je kunt ze niet kant en klaar neerzetten dus. Wilg is niet schadelijk voor een paard; er zitten zelfs asprine achtige stoffen in de bast (of er net onder), dus pijnstillend e.d. Ik denk inderdaad niet dat het helpt tegen natte bodem, maar het staat wel mooi natuurlijk. ;)

Juist door de salicine in de wilg (is de voorloper/oude grondstof voor aspirine) is het eten van (veel) wilg juist helemaal niet zo gezond. Salicine ligt zeer slecht op de maag namelijk. Nu zal je paard niet direct maagzweren oplopen na het eten van een enkele tak maar wanneer hij een hele boom onder handen neemt zou ik toch wat minder blij zijn.

Daarnaast snap ik niet waarom mensen het pijnstillende en ontstekingsremmende effect zien als "gezond en heilzaam". Geven die mensen hun paarden ook standaard Metacam zonder reden?