Staart paard wassen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SachavanDijk

Staart paard wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 01:56

Hoi allemaal!

Ik wil binnenkort (met warm water ;)) de staart van mijn paard wassen. Ik zag bij de staartwortel sowieso allemaal witte schilfers (dacht eerst aan roos, maar sommigen zeggen dat het gewoon oude huidschilfers zijn, wie weet dit?)

Maar ik vroeg me af welke shampoo en conditioner ik het best kan gebruiken?
Ik zat dus eerst te denken aan een anti-roos shampoo, maar kan dit wel voor paarden?
En anders wilde ik gewoon baby shampoo gebruiken of speciale paardenshampoo, wat is het beste?

En voor de conditioner gebruik ik gewoon een goed voedende voor mensen, want dat werk volgens mij prima ;)

rapunzelx

Re: Staart paard wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 01:57

Heb je er een foto van? Mijn paard heeft het ook, maar bij hem zijn het gewoon oude huidschilfers. Head&Shoulders gebruiken veel mensen voor hun paard! Als je paard witte manen en staart heeft kun je grijs-dekking shampoo gebruiken. Dit maakt het wat witter.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 02:10

Roos = overproductie van huidschilvers

Voor de roos/schilvers klitwortellotion van kruidvat. Dat moet je inmasseren, en laten zitten. Geen water nodig dus met het rare weer nu.

Shampoo is hier paarden of baby spul, conditioner gebruik ik niet, antiklit wel (cowboy magic).

SachavanDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 12:09

esmeerambo schreef:
Heb je er een foto van? Mijn paard heeft het ook, maar bij hem zijn het gewoon oude huidschilfers. Head&Shoulders gebruiken veel mensen voor hun paard! Als je paard witte manen en staart heeft kun je grijs-dekking shampoo gebruiken. Dit maakt het wat witter.

Nee sorry heb er geen foto van, alleen ik merk wel dat de schilfers er het hele jaar door zijn. Dus niet alleen tijdens de verhaar periode (ik had gelezen dat als ze er alleen bij de verhaar periode waren dat het dan oude huidschilfers waren)
Hij heeft zwarte manen en staart dus witter maken is niet nodig ;)

Ik denk dat ik dan voor baby shampoo ga, daar zitten de minste chemische middeltjes in en aangezien hij een erg gevoelige huid heeft is dat wel fijn voor hem! :)

Dankjewel voor de tip! :)

SachavanDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 12:12

tamary schreef:
Roos = overproductie van huidschilvers

Voor de roos/schilvers klitwortellotion van kruidvat. Dat moet je inmasseren, en laten zitten. Geen water nodig dus met het rare weer nu.

Shampoo is hier paarden of baby spul, conditioner gebruik ik niet, antiklit wel (cowboy magic).

Das ook zeker handig, ik denk dat ik baby shampoo ga gebruiken als de temperaturen weer een beetje stabiel/ normaal zijn. Daar zitten namelijk de minste chemische middeltjes in en dat is wel fijn voor hem! :)

Conditioner gebruik ik al best lang, het geeft over een lange termijn een hele zachte e verzorgde staart! Zo hoeft er minder antiklit/ glansspray in maar blijft het toch mooi en verzorgd!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:17

ik gebruik nog altijd gewoon groene zeep (driehoek)

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:19

Als wij de bovenkant van de staart wassen, gebruiken we Cowboy Magic.
Echt hele fijne shampoo die niet teveel schuimt en goed uit te spoelen is.

SachavanDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 13:39

TICKELS schreef:
Als wij de bovenkant van de staart wassen, gebruiken we Cowboy Magic.
Echt hele fijne shampoo die niet teveel schuimt en goed uit te spoelen is.

Bedankt voor de tip!
Het is ook voor de bovenkant van de staart dus dat is een goede tip! :)

SachavanDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 13:39

speurneusc schreef:
ik gebruik nog altijd gewoon groene zeep (driehoek)

Volgens mij hebben we dat ook op stal zijn, dat kan ik ook altijd nog gebruiken! :)

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:55

Ik zou geen head en shoulders doen, das een vrij aggresieve shampoo.
Ik denk dat je dan juist het beste een milde shampoo kunt pakken.
Welke dat is maakt niet zo veel uit.
Ik gebruik zelf babyshampoo, maar een paardenshampoo is ook prima

SachavanDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 17:37

XxLMMxX schreef:
Ik zou geen head en shoulders doen, das een vrij aggresieve shampoo.
Ik denk dat je dan juist het beste een milde shampoo kunt pakken.
Welke dat is maakt niet zo veel uit.
Ik gebruik zelf babyshampoo, maar een paardenshampoo is ook prima

Dan ga ik denk ik ook voor de babyshampoo. Bedankt voor de tip!

SachavanDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 17:39

Mijn paard heeft trouwens deze zomer ook last gehad van eczeem, ik geef hem daarvoor in de warme maanden druppels die goed helpen.

Maar ik vroeg me af of het wassen van de staart weer eczeem kan veroorzaken, ik denk zelf dat als ik het heel goed uitspoel dit niet het geval is maar vraag het me toch af.
Weet iemand dit/ heeft iemand hier ervaring mee?

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 17:57

Schuurt je paard? Zo nee, dan zou ik überhaupt niet wassen. Je haalt er alleen maar de natuurlijke vetlaag mee weg en de huid kan juist door het wassen geïrriteerd raken.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 18:14

als het niet nodig is was ik nooit de staartwortel alleen de pluim aan de onderkant zonder wortel dus echt alleen de haren

SachavanDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 19:23

Gwahir schreef:
Schuurt je paard? Zo nee, dan zou ik überhaupt niet wassen. Je haalt er alleen maar de natuurlijke vetlaag mee weg en de huid kan juist door het wassen geïrriteerd raken.

Ja helaas heeft m'n paard last van zomereczeem... :(
Daarom wil ik ook wassen zodat hij daar in de warme maanden minder last van heeft.
Het schuren is deze zomer begonnen en best extreem. Ik had het eerst niet door en na 2 dagen was de zijkant van de staartwortel kaal...

Ik geef hem nu dus speciale druppels die heel goed helpen, zonder enkele bijwerking. Namelijk Puur Culico en Puur allergie. Hij stopte gelukkig gelijk met schuren en de staart groeit langzaam ( :( ) weer aan!

Maar ik wil alsnog wassen want hij heeft nog steeds last van schilfers/ droge en geïrriteerde staart.

SachavanDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 19:24

speurneusc schreef:
als het niet nodig is was ik nooit de staartwortel alleen de pluim aan de onderkant zonder wortel dus echt alleen de haren

Helaas omdat mijn paard last heeft van eczeem moet hij ook bij de staartwortel gewassen worden omdat hij daar ook snel last heeft van geïrriteerde/ schilferige huid.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:06

Ik gebruik tea tree shampoo van grand national kost 7.99 per fles. Ontsmet, verzorgt en reinigt de staart. Werkte bij mijn oudje erg goed tegen schilfers!
Zou je staart goed uitspoelen erna goed met een handdoek droog maken. Je kan ook met Betadine wassen.

Maar wat al gezegt is was alleen als het echt nodig is. Anders kun je ook nog even wachten tot de zomer.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:45

Teershampoo werkt als een trein tegen schilfers en een droge huid. Vooral bij een eczemer -die al een ontzettend gevoelige huid heeft- niet gaan klooien met agressieve middelen zoals groene zeep, menselijke shampoos of betadine (die maakt de huid droog). En idd wat Gerritt zegt, Tea Tree shampoo werkt ook lekker. :)

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:47

In het geval dat mijn paard een keer schuurt was ik met head en schoulders tegen geïrriteerde hoofdhuid, en dat werkt goed! Bij mijn paard heeft de jeuk een andere oorzaak dan eczeem, maar het verlicht de jeuk blijkbaar dus mss werkt het voor jouw paard ook :)

mek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:15

Mijn merrie had dit ook, geen probleem.. Totdat ze haar staart ging schuren. Ik heb het toen 2x gewassen (na 2 dagen opnieuw) met betadine shampoo. dit hielp. goed na drogen!!!! tea tree shampoo zou ook kunnen, neem ik aan!

SachavanDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 13:22

Gerritt schreef:
Ik gebruik tea tree shampoo van grand national kost 7.99 per fles. Ontsmet, verzorgt en reinigt de staart. Werkte bij mijn oudje erg goed tegen schilfers!
Zou je staart goed uitspoelen erna goed met een handdoek droog maken. Je kan ook met Betadine wassen.

Maar wat al gezegt is was alleen als het echt nodig is. Anders kun je ook nog even wachten tot de zomer.

Ik denk dat ik sowieso even wacht tot het iets warmer wordt! Het is namelijk voor als het warm is nodig! Bedankt voor de tip!

SachavanDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 13:24

mek schreef:
Mijn merrie had dit ook, geen probleem.. Totdat ze haar staart ging schuren. Ik heb het toen 2x gewassen (na 2 dagen opnieuw) met betadine shampoo. dit hielp. goed na drogen!!!! tea tree shampoo zou ook kunnen, neem ik aan!

Okee, betadine shampoo hebben we nog staan dus denk dat we het daarmee gaan doen! Bedankt voor de tip!

SachavanDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 13:25

Anne. schreef:
Teershampoo werkt als een trein tegen schilfers en een droge huid. Vooral bij een eczemer -die al een ontzettend gevoelige huid heeft- niet gaan klooien met agressieve middelen zoals groene zeep, menselijke shampoos of betadine (die maakt de huid droog). En idd wat Gerritt zegt, Tea Tree shampoo werkt ook lekker. :)

Dat is zeker belangrijk, dat het niet te agressief is! Dan ga ik binnenkort even teer of tea tree shampoo kopen!

Handige tip, dankjewel!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:26

Als je de staart wilt wassen maar niet de staartwortel meeneemt, maakt het niet uit welke shampoo je gebruikt.
Wil je de staartwortel wassen, neem dan paardenshampoo of Tea Trea Shampoo. Cowboy Magic kan ook.

SachavanDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 13:27

Gwahir schreef:
In het geval dat mijn paard een keer schuurt was ik met head en schoulders tegen geïrriteerde hoofdhuid, en dat werkt goed! Bij mijn paard heeft de jeuk een andere oorzaak dan eczeem, maar het verlicht de jeuk blijkbaar dus mss werkt het voor jouw paard ook :)

Hij heeft wel een hele gevoelige huid dus denk dat Head&Shoulders toch iets te agressief is, maar bedankt voor de tip!