Afgelopen herfst zag ik bij het Horse Event de trailerlaad manier van Dreamstables. Wat er op neer kwam dat je het paard eerst een aantal keren dwars over de klep liet lopen om hem vervolgens steeds een of twee voetjes op de klep te laten zetten en dan op commando weer terug laten gaan. Dan moet je dan bv. gedurende een week uitbouwen zodat het paard uiteindelijk helemaal op de kar kan en ook een aantal keren op en af achter elkaar (uitgaande van een jong paard, bij een ouder dier kan het waarschijnlijk wel sneller). Heel belangrijk is echter ook dat als het paard zelf terugloopt je hem daar ook een commando voor geeft
ook al wilde je dit eigenlijk niet. Hierdoor word je zelf minder gauw pissisg (is mijn ervaring) en terugtrekken helpt doorgaans toch niet.Bovenstaande manier heb ik dus eens met Pjelk geprobeerd na het loswerken en binnen een halfuur kon ik hem in en uit laten lopen en zo lang binnen laten staan als ik wilde
Toen dacht ik dus wel klaar te zijn
maar toen ik hem afgelopen zondag mee wilde hebben naar een wedstrijd werkte het niet. Ik kreeg hem er precies een keer op en toen rende hij meteen de trailer weer af om mij vervolgens bij alle volgende keren gewoon mee de klep af te sleuren.Toen moest hij om hem mee te krijgen de heen EN de terugweg er in getrokkken en getild worden door drie sterke mannen
.Gisteren wilde ik weer met hem oefenen maar hij deed totaal niet mee, lette niet op mij en liep na iedere keer dat hij een voetje op de plank gezet had, gewoon hard met me weg
. Wie heeft enig idee hoe ik nu verder moet? Vind Pjelk trailerladen eng en moet ik geduld met hem hebben of neemt ie een loopje met me (dat lijkt me waarschijnlijker) en moet ik hem met hardere middelen aanpakken?
Oja, komende week vrijdag heb ik elders een wedstrijd met hem. Zal ik daar als trailerlaad oefening aan meedoen of maar afzeggen omdat ik zo weinig tijd heb om nog te oefenen en iedere keer dat hij er op harde wijze ingezet moet worden, weer een paar stappen terug betekent?