Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xTammyy

Berichten: 4408
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 11:03

@Miss_Mii21 bovenop je stalgeld moet je nog voor €80 bijvoeren? Of zijn dat supplementen?
Wel balen dat het in 1,5 jaar bijna €100 gestegen is in de maandelijkse kosten..

Contemplate
Berichten: 201
Geregistreerd: 21-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 11:26

Citaat:
Per januari:

Stalling: 425
Hoefsmid: 30
Enting 14
Tandarts 20
Zadelmaker 17
Ontwormkuur 10 (incl mestonderzoek 2x/jaar)
Onvoorzien 135
Verzekering 37
Les 120
Voer 80
Osteopaat 35

Ik vind het echt belachelijk veel geld. Mijn paard doet het niet goed op een paddock paradise, ik wil hem niet de hele dag in de modder hebben (rotstraal) of in een vieze stal. In verband met fulltime werken heb ik geen tijd om elke dag zelf te mesten, er moet gewerkt worden om dit te betalen. Hierna komt er geen paard meer, ik vind het echt veel veel te duur.


Jeetje, dat is taai! Is dezelfde stal zoveel omhoog gegaan in stalgeld per het nieuwe jaar of ben je verhuisd?

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:14

Ik sta ook zo te kijken van de prijzen die sommigen moeten neertellen. Ik heb zelf heel veel mazzel dat ik voor vooroorlogse prijzen mijn paard kan stallen ( 150 voor volpension)

Maar kan me voorstellen dat er veel mensen zijn voor wie de lol er echt wel af gaat zo.

Sherivey
Berichten: 8695
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:38

Samir schreef:
Ik wil het dit jaar ook weer gaan bijhouden! Welke apps gebruiken jullie hiervoor?

Money manager :)

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:57

Ik ga ook weer beginnen met alles bij te houden. Was dit eigenlijk al vanaf november aan het doen dus dit waren de uitgaven van november en december:

3 paarden op een PP in eigen beheer.
November: 724,99
December: 663,- (Van het bekappen moet ik de factuur nog betalen)

Daarnaast zitten hier geen lesgeld kosten bij aangezien we dat niet uit de gezamenlijke pot betalen.

xxxmh

Berichten: 3500
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 14:00

Ik ga het ook weer bijhouden. Stalling is 80 euro omhoog gegaan dus is goed om het weer even allemaal op een rijtje te hebben en heb vorig jaar best veel spullen gekocht omdat ze sinds 2023 van mij was. Als het goed is heb ik nu alles haha.

Mandarijn
Berichten: 9072
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 14:07

December was goedkoop, vooral ook omdat we praktisch niks konden door al het slechte weer. Vlas had ik eind november gehaald en komt vandaag weer, dus precies buiten december om verder. Normaal 1 pak per 2 weken ongeveer.
Wel een keertje kunnen lessen nog.

Dit is dus voor 1 paard op een doe het zelf stal:

Afbeelding

Januari €436,65
Februari €524,74
Maart €542,13
April €594
Mei €513,80
Juni €429,35
Juli €669,80
Augustus €426,76
September €503,77
Oktober €402,27
November €524,38
December €349,95


Heel 2023 komt op €5917,60 (€6357,60 - €440 door bijdrage verzorgster gedeelte van het jaar). Per maand dus gemiddeld €493,13
En dan te bedenken dat ik voor dat geld voornamelijk klusjes loop te doen en ofwel geen tijd meer heb om wat met mijn paard te doen ofwel de bak onder water staat en we niks kunnen doen (of allebei :+ ). We staan wel op de wachtlijst voor een stal met betere voorzieningen en volpension (en alsnog de hele dag lekker buiten paard zijn uiteraard), hoop dat het dan allemaal weer wat leuker wordt want ik vind mijn paard een heel leuk paard :)maar ik deel op dit moment wel de mening "hierna geen paard meer voor dit geld". :')

Afbeelding

Miss_Mii21

Berichten: 545
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 11:58

xTammyy schreef:
@Miss_Mii21 bovenop je stalgeld moet je nog voor €80 bijvoeren? Of zijn dat supplementen?
Wel balen dat het in 1,5 jaar bijna €100 gestegen is in de maandelijkse kosten..


Mijn paard heeft veel vet en eiwit nodig. Het hooi op alle stallen tot nog toe is veel te mager. Dus ik moet een slobber (multibeet) dagelijks bijvoeren + vette muesli. Brok van de stal is te mager en zit veel te veel suiker en zetmeel in. Daarnaast silicium voor brokkelhoeven en een duur middel voor maagzweren omdat elke stal veel te weinig voert. Voila, red makkelijk die 80 euro.

Miss_Mii21

Berichten: 545
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 12:20

Contemplate schreef:
Citaat:
Per januari:

Stalling: 425
Hoefsmid: 30
Enting 14
Tandarts 20
Zadelmaker 17
Ontwormkuur 10 (incl mestonderzoek 2x/jaar)
Onvoorzien 135
Verzekering 37
Les 120
Voer 80
Osteopaat 35

Ik vind het echt belachelijk veel geld. Mijn paard doet het niet goed op een paddock paradise, ik wil hem niet de hele dag in de modder hebben (rotstraal) of in een vieze stal. In verband met fulltime werken heb ik geen tijd om elke dag zelf te mesten, er moet gewerkt worden om dit te betalen. Hierna komt er geen paard meer, ik vind het echt veel veel te duur.


Jeetje, dat is taai! Is dezelfde stal zoveel omhoog gegaan in stalgeld per het nieuwe jaar of ben je verhuisd?


Verhuisd, van 350 naar 400 in 2024 en nu van stal verhuisd.
Scheelt in de benzine (van 90 km naar 15km). Maar overal is het duur, nergens staan ze droog buiten (lees:rotstraal) en op bijna alle plekken voeren ze veel veel te weinig (lees: meer dan 2 uur zonder eten is volgens mijn dierenarts verhoogde kans op maagzweren, op veel plekken krijgen ze veel te weinig hooi +4 uur zonder eten of met jacobskruid, dus het zou je niet verbazen dat ook mijn paard maagzweren heeft). Hopelijk nu een betere stal, veel keuze is er niet in de wijde omgeving. De standaard is kletsnatte paddocks (zonder voer) en veel te weinig hooi.

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 12:50

Klopt hoor, loop er hier ook tegen aan.
Staan op PP 340 maar ivm gezondheidsissues paard zit ik nu maandelijks op +- €600 omdat hij op stal moet _O-
Nog steeds elke dag zelf mesten.
En dan ben ik nog niet over de supplementen, hoefsmid of reiskosten begonnen.

Zit te wikken en te wegen waar we anders heen moeten.
Maar blijf inderdaad tegen de bagger aan lopen, het weinige of slechte voeren en het überhaupt buiten komen.

Het verbaast me dat er zo veel vraag naar is - maar dat weinig tot geen stallen over gaan tot een ommezwaai.

Als je de plekken benaderd die er goed uit zien is het "ze komen 1 uur buiten"... eeeeeen door.

Ladygiroc

Berichten: 5091
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:19

Omdat de stallen ook vol staan als de paarden 23/7 binnen staan. Waarom zou een stal eigenaar dan investeren in grote gedraineerde paddocks met overkappingen en hooibakken?
Plus al dat gesleep met paarden met buiten en binnen zetten. Handiger als een klant dat zelf doet toch.

Bij ons zit een stal die de ommekeer aan het maken is. Stalprijs stukken hoger dan de rest.. ben benieuwd of dat over een anderhalf jaar, 2 jaar nog steeds vol staat. Hoop voor de paarden natuurlijk wel!

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:27

Ja is natuurlijk ook weer zo.
Hier is wel leegloop geweest bij 1 stal vorig jaar. Maar toch opnieuw weer zo goed als vol - want, waar ga je heen.

Ik zou serieus meer geld over hebben voor een volpension PP, die professioneel is aangelegd en waar ze weten wat ze aan het doen zijn.

Weet dat er met mij meer zijn, dus ik vermoed dat dat bij bovenstaande stal ook wel gaat lukken.
Die zit toevallig niet in regio Randstad? :')

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:14

Je beseft dat ‘serieus meer’ zou uitkomen op minimaal het dubbele puur gebaseerd op de ratio arbeid / aantal paarden / grond? Het aantal mensen dat 600+ kan of wil betalen voor stalling is niet heel groot.

Eef_Bam

Berichten: 4115
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:33

Ik snap wel dat het allemaal zo duur is. Ik heb echt mazzel met destal waar ik nu sta: een plekje heb in een 24/7 buiten groep, met schuilstal en verharding en word met de shovel uitgemest, en een grote wei (2 hectare?) erbij. Wel is de wei blubber nu, er is geen zandpaddock of track, dat is jammer. Ik heb dezelfde faciliteiten als de stalgenoten die hun paard snachts (en met veel regen overdag ook) op stal hebben, een binnenbak, spuitplaats, kantine, aan het bos etc. Maar ik betaal maar 62% van wat de stalpaarden betalen. Ik snap eigenlijk niet helemaal hoe dat uit kan, had zo dezelfde prijs als de stalpaarden verwacht/betaald :Y) .

Sherivey
Berichten: 8695
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 19:53

KellyR schreef:
Ja is natuurlijk ook weer zo.
Hier is wel leegloop geweest bij 1 stal vorig jaar. Maar toch opnieuw weer zo goed als vol - want, waar ga je heen.

Ik zou serieus meer geld over hebben voor een volpension PP, die professioneel is aangelegd en waar ze weten wat ze aan het doen zijn.

Weet dat er met mij meer zijn, dus ik vermoed dat dat bij bovenstaande stal ook wel gaat lukken.
Die zit toevallig niet in regio Randstad? :')

Ik zou er idd ook meer geld voor over hebben. Ik zit in de Randstad en hier staan ze in de winter vrijwel nergens langer buiten dan 1-2 uur. :n
Ja, bij mensen aan huis. Of op een paddock van 3x3, naja, dan kan ie imo net zo goed op stal staan. Heeft ie iig droge voeten.

En waarom die stallen nog vol staan? Tja, omdat je je paard toch ergens moet laten.
Toen ik net verhuisd was, heeft mijn paard een poos op een ruim uur autorijden enkele reis (zonder files) gestaan. Maar dat was geen doen, dan kon ik er alleen in het weekend heen. En snap dat meer mensen hun paard niet 100 km verderop willen zetten.

Wildgirl

Berichten: 11676
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:37

Maar, en dan ga ik nu even heel hard zijn... waarom heb je dan een paard?
Want wat je eigenlijk doet is je paard dieronvriendelijk houden zonder zijn behoeftes te erkennen,je daar (begrijpelijk) aan irriteren én er iedere maand een klap geld voor te betalen.
Nou ben ik gezegend met mijn woonlocatie in Noord Drenthe maar ook hier zie ik steeds meer paarden max 4 uur pd op een inimini paddock zonder ruwvoer.

Lieser
Berichten: 1535
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:49

Wildgirl schreef:
Maar, en dan ga ik nu even heel hard zijn... waarom heb je dan een paard?
Want wat je eigenlijk doet is je paard dieronvriendelijk houden zonder zijn behoeftes te erkennen,je daar (begrijpelijk) aan irriteren én er iedere maand een klap geld voor te betalen.

Dat hoeft natuurlijk niet. Er zijn zat mensen die het verschil in tijd en aandacht zelf compenseren. Wandelen, grazen, grondwerk, een losgooibak in met een vriendje, zelf nog in de paddock zetten 's avonds. Het hoeft echt niet zo te zijn dat die paarden 23 uur per dag in een kleine stal staan te verpieteren.

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:51

Poekkie schreef:
Je beseft dat ‘serieus meer’ zou uitkomen op minimaal het dubbele puur gebaseerd op de ratio arbeid / aantal paarden / grond? Het aantal mensen dat 600+ kan of wil betalen voor stalling is niet heel groot.


Ik ben dat nu ook kwijt en moet nog steeds alles zelf doen. De kosten liggen hoger omdat de insteek niet stalling maar PP is, maar voor dat geld kan ik ergens vp staan met binnenbak. Alleen - ik gun hem een paardwaardig leven.

Op de "luxere" stal werd voor datzelfde geld de stal gemest, maar de paddock niet. En werden ze enkel doordeweeks binnen en buiten gezet en was ik nog zelf mijn hooinetten met eigen gekocht hooi aan het vullen.

Dus ja - die €600 zou mij heel veel rust geven.
En met mij zijn er een hoop mensen die ditzelfde bedrag kwijt zijn.

Het liefst koop ik zelf een boerderij en maak ik een mini PP, maar dat is in je eentje niet te behappen zonder een goede geldprijs.

@Wildgirl, bijzondere trent... had het idee dat ze in jouw regio toch echt meer buiten kwamen. Gelukkig wel meer dan de 1-2 uurtjes die hier de norm lijken te zijn. Waar ik eerst nog tegen de 4 uur aan liep, lijkt alles inmiddels nog korter buiten te staan.

Sherivey
Berichten: 8695
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 21:19

Lieser schreef:
Wildgirl schreef:
Maar, en dan ga ik nu even heel hard zijn... waarom heb je dan een paard?
Want wat je eigenlijk doet is je paard dieronvriendelijk houden zonder zijn behoeftes te erkennen,je daar (begrijpelijk) aan irriteren én er iedere maand een klap geld voor te betalen.

Dat hoeft natuurlijk niet. Er zijn zat mensen die het verschil in tijd en aandacht zelf compenseren. Wandelen, grazen, grondwerk, een losgooibak in met een vriendje, zelf nog in de paddock zetten 's avonds. Het hoeft echt niet zo te zijn dat die paarden 23 uur per dag in een kleine stal staan te verpieteren.

Gelukkig dat er ook nog mensen zijn die er zo naar kunnen kijken.

Vind dat dus het nare aan Bokt. Als je niet de ideale situatie voor je paard kunt bieden, dan word je nog net niet voor mishandelaar uitgemaakt.

Nee, dit is voor mij geen ideale situatie. Maar we kunnen nu eenmaal niet allemaal gezegend zijn met wonen in Drenthe he

xTammyy

Berichten: 4408
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 22:30

Maar dan is er nog altijd de keuze om geen paard te nemen ;)
Kun je naar vinden, uiteindelijk is het puur egoïsme om voor jezelf te kiezen ipv de behoeftes van je paard te respecteren

Geen persoonlijke aanval naar iemand maar net even een andere kijk.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 03:39

Tsja ik denk dat van arme mensen met kinderen ook maar toch is de algemene opinie daar anders over…

Al moet ik zeggen dat de paarden hier nu 2 dagen op stal hebben gestaan met maar een paar uurtjes buiten ivm alles overstroomd en daar eigenlijk heel relaxed bijstonden.

Lieser
Berichten: 1535
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 08:35

xTammyy schreef:
Maar dan is er nog altijd de keuze om geen paard te nemen ;)
Kun je naar vinden, uiteindelijk is het puur egoïsme om voor jezelf te kiezen ipv de behoeftes van je paard te respecteren

Geen persoonlijke aanval naar iemand maar net even een andere kijk.

Je kiest met een paard áltijd voor jezelf. Ook de mensen die hun paard elke dag 6 uur buiten kunnen bieden. Want een kar trekken of een ruiter op je rug hebben, zijn geen natuurlijke activiteiten voor een paard. Elke paardeneigenaar (of manegeruiter) is dus egoïstisch volgens jouw redenering.

xTammyy

Berichten: 4408
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 09:59

Niet iedereen met een paard rijdt of ment.. en daarbij denk ik dat er genoeg paarden zijn die graag werken, maar ook daar is de grens dun wanneer je het doet voor het paard of voor jezelf.
Nogmaals, geen aanval op iemand hier maar een ander perspectief

Wildgirl

Berichten: 11676
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 10:19

@sherivey, en helaas is Drenthe dus ook niet heilig als het gaat om paardenwelzijn. Steeds meer stallen hier die er randstad praktijken op na houden.
Ik heb bewust concessies gedaan in mijn eigen comfort zodat mijn paarden fijn staan, zo heb ik geen binnenbak, wasplaats of kantine bijvoorbeeld en help ik 2 dagen pw mee mesten/voeren in de winter waardoor ik niet aan rijden toekom.
Het gaat mij erom dat men dus bereid is over het welzijn van hun dier heen te stappen om tóch dat paard te kunnen hebben.
Daar dan ook nog fors voor te betalen en continu met irritatie en zorg te zitten.
Ik vind dat best heftig :j

996981
Berichten: 9789
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 10:37

Sherivey schreef:
Lieser schreef:

Dat hoeft natuurlijk niet. Er zijn zat mensen die het verschil in tijd en aandacht zelf compenseren. Wandelen, grazen, grondwerk, een losgooibak in met een vriendje, zelf nog in de paddock zetten 's avonds. Het hoeft echt niet zo te zijn dat die paarden 23 uur per dag in een kleine stal staan te verpieteren.

Gelukkig dat er ook nog mensen zijn die er zo naar kunnen kijken.

Vind dat dus het nare aan Bokt. Als je niet de ideale situatie voor je paard kunt bieden, dan word je nog net niet voor mishandelaar uitgemaakt.

Nee, dit is voor mij geen ideale situatie. Maar we kunnen nu eenmaal niet allemaal gezegend zijn met wonen in Drenthe he

Dé ideale situatie bestaat niet, want is paard afhankelijk. Veel paarden die 24/7 buiten staan bewegen te weinig en zijn te dik. Ook dát is niet goed. Een paard dat een aantal uur buiten komt (4-8)gewerkt wordt (beweging is zo ontzettend belangrijk voor een paard!) en individueel gevoerd kan worden is voor mij ideaal.