Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:30

Yvank_ schreef:
Nee omdat wij die kosten vrijwel niet hebben?

Kunstmest strooien we niet, we rijden eens in de zoveeltijd onze eigen mesthoop over het land. Hebben een zeer degelijke omheining als er 2 paaltjes per jaar vervangen moeten worden is het veel en daar hebben we nog 10 tallen van in schuur staan net als draad dus die kosten zijn jaren geleden al geweest.

Net als verven dat is jaren terug gedaan en zit nog steeds netjes. En dingen vervangen gebeurd eigenlijk zelden mocht er echt iets nodig zijn dan wordt dat wel geregeld en meestal enkel wat materaal kosten rest doen we zelf.

Net als apparatuur voor slepen wij hebben geen bak dus dat hoeft al niet ik rijdt gewoon op vereniging in het dorp. En de wei slepen we gewoon met de pony voor de sleep :D

Het is echt niet zo dat je dan vreselijk veel extra kosten hebt het is maar net hoe je het doet!


En die vereniging is gratis ?

ikke

Berichten: 37625
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:37

cam schreef:
Yvank_ schreef:
Nee omdat wij die kosten vrijwel niet hebben?

Kunstmest strooien we niet, we rijden eens in de zoveeltijd onze eigen mesthoop over het land. Hebben een zeer degelijke omheining als er 2 paaltjes per jaar vervangen moeten worden is het veel en daar hebben we nog 10 tallen van in schuur staan net als draad dus die kosten zijn jaren geleden al geweest.

Net als verven dat is jaren terug gedaan en zit nog steeds netjes. En dingen vervangen gebeurd eigenlijk zelden mocht er echt iets nodig zijn dan wordt dat wel geregeld en meestal enkel wat materaal kosten rest doen we zelf.

Net als apparatuur voor slepen wij hebben geen bak dus dat hoeft al niet ik rijdt gewoon op vereniging in het dorp. En de wei slepen we gewoon met de pony voor de sleep :D

Het is echt niet zo dat je dan vreselijk veel extra kosten hebt het is maar net hoe je het doet!


En die vereniging is gratis ?

Precies. Enne, die paaltjes en dat lint heeft indertijd ook geld gekost, om over de hypotheek maar te zwijgen....
Dat uitrijden van die mest, doe je dat met de hand, op een kruiwagen? Hoeveel tijd kost je dat? Dat is ook een investering in de paarden.

Spenk
Berichten: 21813
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:43

Vereniging nou vooruit dat zijn dan nog kosten die vergeten was :D dat is €100 per jaar.

Tuurlijk kost dat ook wel geld maar dat is niet iets wat maandelijks uitgegeven wordt. En hypotheek dat zijn niet mijn kosten :n , En tijdinvestering daar hebben we het nu toch niet over? Dan kan ik wel aan de gang blijven ja. Uitrijden doen we met trekker van de buren en nee daar betalen we niets voor :)

Tuurlijk kost een paard aan huis ook geld. Maar ik ben voor twee en de materiaalkosten zo nu en dan minder kwijt dan wanneer ik 1 op pension heb staan :)

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:45

ikke schreef:
Yvank_ schreef:
Nee omdat wij die kosten vrijwel niet hebben?

Kunstmest strooien we niet, we rijden eens in de zoveeltijd onze eigen mesthoop over het land. Hebben een zeer degelijke omheining als er 2 paaltjes per jaar vervangen moeten worden is het veel en daar hebben we nog 10 tallen van in schuur staan net als draad dus die kosten zijn jaren geleden al geweest.

Net als verven dat is jaren terug gedaan en zit nog steeds netjes. En dingen vervangen gebeurd eigenlijk zelden mocht er echt iets nodig zijn dan wordt dat wel geregeld en meestal enkel wat materaal kosten rest doen we zelf.

Net als apparatuur voor slepen wij hebben geen bak dus dat hoeft al niet ik rijdt gewoon op vereniging in het dorp. En de wei slepen we gewoon met de pony voor de sleep :D

Het is echt niet zo dat je dan vreselijk veel extra kosten hebt het is maar net hoe je het doet!


En die vereniging is gratis ?

Precies. Enne, die paaltjes en dat lint heeft indertijd ook geld gekost, om over de hypotheek maar te zwijgen....
Dat uitrijden van die mest, doe je dat met de hand, op een kruiwagen? Hoeveel tijd kost je dat? Dat is ook een investering in de paarden.[/quote]

Idd dat probeer ik uit te leggen.
De kosten van het schoonhouden van sloten.
De gemeentelijke belastingen van de wei.
De keren dat je even terug naar huis rijdt omdat je de paarden binnen wil zetten omdat het slecht weer is, het gras te hoog is, enz enz.

Ik weet niet of het echt goedkoper is.

Spenk
Berichten: 21813
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:50

Laten we dan anders zeggen :) In mijn geval is het wél goedkoper. Het zal ook maar net er aan liggen hoeveel paarden je hebt , hoe groot je weiland is etc etc.

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 10:56

Iris92 schreef:
Vjestagirl schreef:
Maar dat dacht ik ook. Mijn stalgeld plus een klein beetje voor de hoefsmid en de dierenarts. Ik koop ook eigenlijk nooit iets nieuws, behalve als het echt niet anders kan... En toch kost mijn paard me gemiddeld €130 meer dan t stalgeld


Dat is bij mij niet het geval, wij houden het op het moment strikt bij aangezien we net een huis hebben gekocht en gaan trouwen. En hij komt echt niets te kort. Wat ben je nog extra kwijt dan?


Zie de openingspost :D

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:13

cam schreef:
Yvank_ schreef:
Verschilt ook een hoop of paard op een stalling staat of thuis.



Maar als ze thuis staan heb je kosten als kunstmest, nieuwe paaltjes, draad vernieuwen, verf om je stallen te verven enz enz.
Aanschaf van apparatuur die je nodig hebt voor het slepen van de bak of wei. En de onderhoud daarvan.
Dat zijn dan ook kosten en die zie ik nergens vermeld bij mensen.

Nou inderdaad, dat zijn dus die koeten waarvan ik geen idee heb wat ik daaraan kwijt ben. Dat ga ik vanaf nu eens bijhouden. Dan weer een zakje isolatoren, dan weer dit en dan weer dat. Dat zijn van die dingen die je "even tussendoor" doet en vergeet je vaak mee te rekenen.

Wei injecteren etc, bijzaaien en dat soort zaken. Nooit meegerekend.

Hoppje

Berichten: 756
Geregistreerd: 26-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 16:05

Wij hebben ook de paarden bij huis en inderdaad de extra kosten moeten niet vergeten worden.

Zo hebben wij o.a. staan:
- Traktor
- weidesleep
- ontbloter
- pompinstallatie (voor water in het weiland en sproeiinstallatie bak)
- vorige jaar aangelegd, longeerbak en sproeiinstallatie bak
- Weiland wordt 1x per jaar gegierd
- kunstmest, graszaad etc
- alle paaltjes, lintjes etc die je in de loop der jaren hebt aangeschaft

Deze kosten moet men niet vergeten! En ik ga ze niet eens optellen haha :P
In het maandelijks onderhoud vd paarden ben ik zo'n 150 euro p.p. kwijt. Denk hierbij enkel aan hooi, brok en vlas, hoefsmid zit hier nog niet bij....

Bovendien heb ik een zware auto (betekend dus forse wegenbelasting en hij lust aardig wat diesel :P), want hij moet de trailer met 2 paarden kunnen trekken.
En dan nog alle dekjes, dekens, tuig en alle andere zooi die ze nodig hebben :Y) :+

Al met al is het net wat LL een bodemloze put haha :')

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:19

Vjestagirl schreef:
Maar dat dacht ik ook. Mijn stalgeld plus een klein beetje voor de hoefsmid en de dierenarts. Ik koop ook eigenlijk nooit iets nieuws, behalve als het echt niet anders kan... En toch kost mijn paard me gemiddeld €130 meer dan t stalgeld


Ik vraag me ook af waar die 130 euro dan in zit... Ik ben buiten de "vaste lasten" (zoals stal/hoefsmid/enten en ontwormen) zeker geen 130 euro per maand kwijt. Af en toe een keer snoepjes, wortels of kosten van dekens wassen, verder niet.

Ik heb trouwens wel eens uitgerekend wat paard aan huis me zou kosten en ik kwam uit op 150 euro per maand. Op dat moment betaalde ik voor mijn pensionstalling (inclusief alles) ook 150 euro per maand. Paard aan huis zou financieel gezien iig niet uitmaken.

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:51

max66 schreef:
Vjestagirl schreef:
Maar dat dacht ik ook. Mijn stalgeld plus een klein beetje voor de hoefsmid en de dierenarts. Ik koop ook eigenlijk nooit iets nieuws, behalve als het echt niet anders kan... En toch kost mijn paard me gemiddeld €130 meer dan t stalgeld


Ik vraag me ook af waar die 130 euro dan in zit... Ik ben buiten de "vaste lasten" (zoals stal/hoefsmid/enten en ontwormen) zeker geen 130 euro per maand kwijt. Af en toe een keer snoepjes, wortels of kosten van dekens wassen, verder niet.

Ik heb trouwens wel eens uitgerekend wat paard aan huis me zou kosten en ik kwam uit op 150 euro per maand. Op dat moment betaalde ik voor mijn pensionstalling (inclusief alles) ook 150 euro per maand. Paard aan huis zou financieel gezien iig niet uitmaken.


Nou lessen, verzekering paard, verzekering trailer, keuring en onderhoud trailer, stamboek lidmaatschap, startkaart, zadelverzekering.
En dat zijn nog maar de vaste kosten.

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:10

oke, ja, die kosten heb ik niet idd.... Paard niet verzekerd, geen (eigen)trailer, zadelverzekering heb ik zelfs nog nooit van gehoord!
Ik heb dan ook "maar" een huis-tuin en keukenpaard, rijd recreatief..

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:14

max66 schreef:
oke, ja, die kosten heb ik niet idd.... Paard niet verzekerd, geen (eigen)trailer, zadelverzekering heb ik zelfs nog nooit van gehoord!
Ik heb dan ook "maar" een huis-tuin en keukenpaard, rijd recreatief..


En dan nog de kosten van fysio, cranio sacraal, tandarts, chiropractor, :D
Mijn paard krijgt gelukkig geen influenza enting. Dat scheelt al weer :=

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:26

jeetje. Mijn paardje is maar zielig, want zij krijgt dat allemaal niet. Je kan het zo duur maken als je wilt, imo is dat allemaal niet nodig....

Mizora

Berichten: 18120
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:25

Deze maand stalmatten, nog een menwagen (nu iets waarvoor we hem kunnen beleren) met daarbij een tuig, hoefsmid is geweest, dierenarts aan het begin van de maand.

De rekening van het castreren en enten van de shetten op 2 januari is binnen, was bijna 500€. Maar goed, het is nu wel gedaan. Schuurtje voor de shetten was ook tussen de 600 en 700€. Het tikt redelijk vlot aan.

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:37

max66 schreef:
jeetje. Mijn paardje is maar zielig, want zij krijgt dat allemaal niet. Je kan het zo duur maken als je wilt, imo is dat allemaal niet nodig....


Dat klopt, je kan het zo goedkoop maken als je zelf wilt. :$

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:05

Mijn electrodraad is bijna 5 jaar oud. Het is wel van AKO. Misschien dat ik het dit jaar ga vervangen en anders volgend jaar (was wel erg duur)

Het voordeel nu is dat ik bijna alles voor inkoopsprijzen kan aanschaffen.
Stroomverbruik valt hier mee, ik heb geen uitbrekers en ook meestal geen stroom aanstaan.
In een schuur heb ik 3 1000 litertanks voor regenwater staan met een pomp. Ik hoef bij de paarden dan alleen de schakelaar aan te zetten om de bakken vol te laten lopen)

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 01:05

max66 schreef:
Vjestagirl schreef:
Maar dat dacht ik ook. Mijn stalgeld plus een klein beetje voor de hoefsmid en de dierenarts. Ik koop ook eigenlijk nooit iets nieuws, behalve als het echt niet anders kan... En toch kost mijn paard me gemiddeld €130 meer dan t stalgeld


Ik vraag me ook af waar die 130 euro dan in zit... Ik ben buiten de "vaste lasten" (zoals stal/hoefsmid/enten en ontwormen) zeker geen 130 euro per maand kwijt. Af en toe een keer snoepjes, wortels of kosten van dekens wassen, verder niet.

Ik heb trouwens wel eens uitgerekend wat paard aan huis me zou kosten en ik kwam uit op 150 euro per maand. Op dat moment betaalde ik voor mijn pensionstalling (inclusief alles) ook 150 euro per maand. Paard aan huis zou financieel gezien iig niet uitmaken.


Kijk maar in de OP, daar staat precies in waar die €130 in zit...

Love_melody
Berichten: 53
Geregistreerd: 17-02-14

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 01:08

Bij ons op de manege betaal je voor stalling 375 en dan nog dierenart en hoefsmid, lessen, de stapmolen, wei,... Ik betaal iets in de 400 á 500 per maand allee ja mij papa /3 cc

kamsel
Berichten: 3416
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:09

max66 schreef:
Vjestagirl schreef:
Maar dat dacht ik ook. Mijn stalgeld plus een klein beetje voor de hoefsmid en de dierenarts. Ik koop ook eigenlijk nooit iets nieuws, behalve als het echt niet anders kan... En toch kost mijn paard me gemiddeld €130 meer dan t stalgeld


Ik vraag me ook af waar die 130 euro dan in zit... Ik ben buiten de "vaste lasten" (zoals stal/hoefsmid/enten en ontwormen) zeker geen 130 euro per maand kwijt. Af en toe een keer snoepjes, wortels of kosten van dekens wassen, verder niet.

Ik heb trouwens wel eens uitgerekend wat paard aan huis me zou kosten en ik kwam uit op 150 euro per maand. Op dat moment betaalde ik voor mijn pensionstalling (inclusief alles) ook 150 euro per maand. Paard aan huis zou financieel gezien iig niet uitmaken.


Iedereen denkt een keer dit of dat, ach dat valt wel mee, maar daar gaat het nou net om, dat blijkt toch best tegen te vallen. Hou het een jaar bij zoals Vjestagirl deed en je weet het..

_Lorette_

Berichten: 12112
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:07

Ik heb het gedeeltelijk uitgerekend aan de hand van mijn rekeningen.

- Voer, strooisel, hooi (basis): 170 euro per paard per maand x 3 paarden (alleen basis, extra muesli of ander speciaal voer zit hier niet in, likstenen ook niet)
De twee andere paarden staan op duurder voer en krijgen ook meer voer, maar die kosten worden vergoed door hun eigenaren.
- Verzekering (voor één paard, onderling, meest simpele en goedkope die er is, niet gebaseerd op waarde van paard) 200 euro per jaar = 17 euro per maand
- Clubcontributie: 180 euro per jaar = 15 per maand
- Hoefsmid: 105 vierkant op ijzers (3x) nu nog één op blote voeten, maar die wordt te kaal = 315 per 7 weken = 202,50 euro per maand
- Startpas 2x (jaarlijks): 160 euro = 13,30 euro per maand
- Tandarts 3x (jaarlijks): minimaal 327 euro (volgens mij was het zelfs 140 euro voor het laatste paard, dus ik heb het laag aangehouden) = 27,25 euro per maand
- Osteopaat 3x (jaarlijks): omgerekend 28,75 euro per maand
- Jaarlijks influenza (eigenlijk klopt dat niet, omdat ik ook wel eens na 7 maanden weer ent): 27,50 euro per enting (3x) + 40 euro voorrijdkosten = 10,20 euro per maand

Nu kom ik op een maandbedrag van:
€ 824 euro per maand voor 3 paarden, EXCLUSIEF:

- trailer
- auto
- inschrijfgeld wedstrijden
- les
- spullen (van elastiekjes en vliegenspray tot zadels en nieuwe omheining)
- wormkuren
- dierenartskosten
- onderhoud weiland
- omheining
- wij verbruiken prikpaaltjes alsof we ze opeten….

De afgelopen maanden heb ik ook al wel voor 475 euro dekens gekocht, waarvan de helft alweer gesneuveld is, maar dat wil ik niet meenemen in de berekening. Een jaar geleden heb ik ook een paard gehad dat twee maal gehecht moest worden en een poos elke dag 3 spuiten kreeg van de dierenarts + boxrust (waarbij hij 2x per dag schoon strooisel kreeg) met een dierenartsrekening van 1000 euro. Wil ik niet meenemen in de berekening. :7

Wat niet meereken / onbekend (wil ik ook niet meerekenen :’) :
- hogere waterrekening (komt er wel bij, i.t.t. paard in pension, net als onderstaande punten)
- meer verbruik elektra
- aanleg en onderhoud paddock
- aanleg en onderhoud longeercirkel
- bouw stallen + onderhoud

Toen twee van de drie paarden nog onbeleerd waren, kwam ik gunstiger uit in de kosten (minder krachtvoer, minder spullen, geen les/wedstrijd, geen ijzers). Nu kom ik dat de conclusie dat ik met mijn salaris niet meer kan sparen en dat er eigenlijk een eigen paard weg moet. Dan is het nog steeds veel geld, maar het scheelt toch wat.


Zou ik de paarden in pension zetten, dan kost het me 1300 euro per maand voor drie paarden. 300 euro per maand per paard en verder bijna dezelfde kosten voor hun als aan huis (hoefsmid, osteo, tandarts, club, startpas, etc.). Dat is alleen nog exclusief auto, trailer, les en inschrijfgeld. Bij mijn berekening met paarden aan huis komen er nog meer kosten bij. In pension had ik niet kunnen betalen. Al had ik dan wel nog wat meer tijd gehad om te werken. :)

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 17:37

Kosten voor 2014 (tot nu natuurlijk):

174 euro dierenarts
17 krachtvoer

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 18:02

Hallelujah, ik ben nu al iets meer dan 700 euro kwijt. En sinds deze maand sta ik op een duurder pension. :$

Steph_Lana

Berichten: 496
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: venhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:17

wat een verschillen allemaal wat iedereen kwijt is aan kosten.

ik zal mijn koste plaatje eens beschrijven:

ik heb 3 paardjes.

mijn merrie betaal ik
150 euro in de maand (incl alles, bak, land ect, ook wormenkeur)
in de winter gaat ze zoveel mogelijk naar buiten.
in de zomer dag en nacht op het land. maar met slecht weer gaat ze lkkr naar binnen.
10 euro stalling trailer
hoefsmid (alleen bekappen) 25 euro
tandarts 30 euro
jaarlijkse enting: 25 euro

en dan mijn 3-jarige ruin: 100 euro per maand (grote eb-vloed bak en weidegang)
hij staat in een inloop paddock met grote inloop stal. onbeperkt hooi
ik haal enkelt bix. ik doe met een zak iets van 3 weken ongv. 11 euro per zak
en dan wormenkeur 20 euro
en dan hoefsmid 25 euro (bekappen)
jaarlijkse enting ook iets van 25 euro

En dan mijn kleine shetlander.
betaal ik aan stal kosten nix
ik betaal alleen de jaarlijkse enting dat is 45 euro
en dan eventueel andere da kosten
hij staat namelijk in bruikleen.

verder haal ik af en toe anti-klit en wondzalf
en toevallig dit jaar heb ik een nieuw zadel gekocht van 375 euro
en een regendeken van 30 euro. en zweetdeken van ruim 30 euro dacht ik.

En ik breng ieder jaar altijd mijn trailer weg dat kost vaak ook rond de 400

En dan ben ik nog lid van een vereniging waar ik altijd heen kan om lkkr binnen te kunnen rijden.
daar betaal ik 23 euro per maand aan.

verder mag ik mijn handen dicht knijpen met mijn merrie.
zij maakt zeker wel iedere week een paal of hekken stuk.
en laatst de waterleiding in haar stal. alle stallen bank van het water.
zijn toch weer extra kosten qua zaagsel en het maken van de leiding.
wat ik zelf niet hoef te betalen ;) dus ik bof maar !!

Sylkai

Berichten: 1098
Geregistreerd: 11-02-14
Woonplaats: Loenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:51

cam schreef:
Yvank_ schreef:
Verschilt ook een hoop of paard op een stalling staat of thuis.



Maar als ze thuis staan heb je kosten als kunstmest, nieuwe paaltjes, draad vernieuwen, verf om je stallen te verven enz enz.
Aanschaf van apparatuur die je nodig hebt voor het slepen van de bak of wei. En de onderhoud daarvan.
Dat zijn dan ook kosten en die zie ik nergens vermeld bij mensen.


Kunstmest is hier niet aan de orde, eigen mest doet de overbuurman kosteloos.
De weiomheining is heel degelijk en wordt goed onderhouden, kost op die manier vrijwel niks.
Stroomdraad nog een hele bende liggen, blijven liggen van de vorige eigenaar.
Slepen van een bak is niet nodig hebben we niet, ik mag bij de overburen in een binnenbak rijden, die hebben sport paarden.
Dus ook dat kost mij niks, behalve zomers is een biertje :+

Dus die kosten vergeleken met een pension zijn niet te vergelijken...

*edit, nog wat vergeten ;) )

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 08:45

Sinds ik mijn uitgaven voor 2014 bij houdt ben ik wel zuiniger. Ik koop minder snel die extra deken of dat mooie dekje. Maar ook zonder extra's zijn mijn uitgaven hoog.